پای درس استاد

سلسله مباحث اعتقادی جناب استاد حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا عابدینی

پای درس استاد

سلسله مباحث اعتقادی جناب استاد حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا عابدینی

بسم الله الرحمن الرحیم

بنده محمدحسین صالحی، افتخار دارم که از سال ۱۳۸۷ پای درس استاد عزیز و عظیم القدری درحوزه علمیه مقدسه قم هستم، و از همان آغاز طلبگیم از برکات علمی و معنوی ایشان بسیار استفاده برده ام.

جناب استاد حجت الاسلام والمسلمین عابدینی، که از تلامذه مراجع و آیات عظام اسلام هستند وخصوصاً ازمحضر بزرگانی مانند حضرات علامه حسن زاده آملی، آیت الله بهجت،علامه جوادی آملی، آیت الله ممدوحی، آیت الله بهاء الدینی، آیت الله محفوظی و... بهره برده اند، و از نظر فکری نیز بالأخص ممحّض در آثار و افکار علامه طباطبایی(رحمة الله علیه) میباشند.

استاد عابدینی شنبه ها در برنامه تلویزیونی سمت خدا (شبکه ۳) با صداوسیما همکاری دارند.

تاکنون درمحضر استاد عزیز دروس ذیل استفاده شده:

* از سال ۸۵ : درس شرح روایات معاد (از ابواب معاد بحار الانوار : ج۶و۷و۸) :
هفته ای یک جلسه، که کل مباحث در ۲۵بهمن۹۳ به پایان رسید.

* از سال ۹۰ : درس شرح تفسیر المیزان
یکشنبه و دوشنبه و سه شنبه (یک ساعت قبل اذان ظهر)
(آدرس فعلی: حدفاصل میدان معلم و میدان بسیج، مدرسه علمیه امام کاظم(ع)، ساختمان امام رضا(ع) همکف، مدرس۲۷ )
که فقط امکان حضور برادران می باشد.
تا ۱۱ دی ۹۷ در جلسه ۵۲۴ تا آخر تفسیر آیه ۲۵۷ سوره بقره (المیزان،ج۲ ص۳۴۷) به اتمام رسیده است، و شرح جلد دوم المیزان ادامه دارد.

* از سال ۹۱ : درس شرح روایات اصول کافی
چهارشنبه (یک ساعت قبل اذان ظهر)
(در همان مدرسه علمیه امام کاظم -علیه السلام-)
تا ۱۲ دی ۹۷ درجلسه ۲۶۷ : کتاب الحجّة کافی، باب۴۱- فی شأن «انا انزلنا»

* از سال ۹۲ : درس اسفار ( از جلد اول) :
هرروز ساعت۷ صبح (بهار س۸)، معلم، کوچه ۲۱،بعد مسجد سلماسی، دارالعلم امام حسن(علیه السلام)

* از ۲ اسفند ۹۳ : درس مهدویت (شرح روایات غیبت، ظهور و رجعت)، سه شنبه ها، ساعت۱۸:۰۰ (فصل پاییز و زمستان بعد نمازعشا)
آدرس: خیابان سمیه، کوچه ۱۱ (جنب مخابرات)، پ۱، حوزه علمیه ثامن الأئمه(ع)، با امکان حضور خواهران.

*******

از آنجا که معارف ناب مهدویت بسیار مورد نیاز جوانانی مثل بنده است، آنها را از طریق این وبلاگ برای شما منتظران امام زمان (علیه السلام) منتشر میکنیم.

امید است که مورد نظر حضرت حجّت قرار بگیرد، و گامی کوچک برای تعجیل در فرج موفور السّرور ایشان بشود.

الهی وفّقنا لما تحبّ و ترضی
و السلام علی من اتّبع الهدی

طبقه بندی موضوعی
کلمات کلیدی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
آخرین نظرات
  • ۲۲ آبان ۹۹، ۰۸:۳۳ - محمد کمیل بادامی
    خیلی خوب
پیوندها

۴ مطلب در دی ۱۳۹۶ ثبت شده است

با سلام

لینک دانلود فایل صوتی جلسه ۷۲، سه شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۶ (24 MB صوت با کیفیت wma -صندوق بیان)

(سه شنبه ۲۱ ربیع الثانی ۱۴۳۹ق)

لینک کمکی (31.57 MB صوت با کیفیت mp3 -سرور ابری پرشین گیگ)

موضوع جلسه:

- بحث علم در زمان ظهور (جلسه پانزدهم)

🌸 برهان محبت به جمال و کمال مطلق
🌸 با توجه و معرفت به مظهر تام صفات کمال و جمال الهی در مقام امام است که انسان حب ذاتش منقلب به حب الله میشود
🌸 محبت به جمال و کمال تعلّق میگیرد. هر قدر که کمال و جمال به مراتب تشکیکی اش در فردی بیشتر باشد، و ما معرفت به آن کمالات در آن فرد بیابیم، به میزانِ ظهورِ کمالاتش به وی محبت می یابیم و حرکتِ حبی و شوقی بسوی کمالاتِ او پیدا میکنیم.
🌸 این حالتِ کمال طلبی و جمال طلبی که در انسان بخاطر «حبِّ ذاتش» وجود دارد و حرکتِ مشتاقانه دارد تا آن جمال و کمال را در خودش بیابد، وقتی این محبّتِ ذاتی به «کمال مطلق» و «جمال مطلق» (در خداوندمتعال و ظهورِ تامّه اش در حجّت خدا) تعلّق می یابد، این حرکتِ حبّی که از «حبّ ذات» بوده بتدریج منقلب به «حُبُّ الله» می شود.
🌸 انسان در این حرکتِ حبّی به فنا میرسد و ذاتِ خودش را هم متعلّق به الله می بیند. ذاتش را «عینِ ربط» به آن حقیقتِ «عینِ کمال» و «عینِ جمال» می یابد. خودش را قبل از اینکه مربوط به خودش بداند، مربوط به او می یابد. می بیند که ذاتش اول مالِ اوست، و تمامِ کمالاتِ متجلّی در وی هم اولاً و آخراً و ظاهراً و باطناً کمالاتِ خداست، و عبد در تمامِ ارکانِ وجودش «عینِ وابستگی و بندگی» به اوست.
🌸 وقتی انسانها «ظهورِ جامعِ کمالاتِ الهی» را با مراتب علم و معرفت و شهود از «ظهورِ نورِ الهی» در «مقامِ امام» می یابند، و مصداقِ کمالاتِ الهی را در تحقق «خُلقِ قرآنی» و «جلواتِ اسماءُ اللهی» و ظهورِ «رحمت و علم و قدرتِ الهی» در امام معصوم (علیه السلام) تماشا میکنند، می بینند که وی تجلّیِ اعظم و ظهورِ اتمّ در کمالات است، و شدّتِ عشق و محبّت به وی می یابند. امامی که همه ی صفاتِ کمالی را دارد (در کمّیّتِ کمالات حد ندارد)، و به هر صفتِ کمالی هم در اوج مراتبش متحقق است (در کیفیّتِ کمالات هم حد ندارد).
🌸 وقتی در دورانِ ظهور توجّه به این حقیقتِ ظهورِ اعظم میشود، همه ی مردمان حرکتشان بسوی کمالاتِ الهی و قرب بسوی خدا شتابی عظیم می یابند. شدّتِ کار و شدّتِ حرکت و شدّتِ جهادِ اکبر در سیر و سلوک ایجاد شده، و حرکت بسوی کمالاتِ الهی با مسابقه ی مؤمنین در مراتب و درجاتِ کمال ایجاد میشود. آنجا هم امر به معروف و نهی از منکر هست، منتها نهی از منکر در رفع تنبلی ها و کم کاری هاست، و امر به معروف در معرفت بخشیدن به مراتب بالاتر و حرکت با شتاب بیشتر بسوی آنهاست.
🌸 در دورانِ قبل از ظهور، تمامِ لذات دنیایی و توجّهاتِ به کثرات دنیوی و اصطکاک ناشی از موانعِ شیطانی، حاجب و مانع و منصرف کننده ی انسان از توحید میشد، و حد زننده بر حرکت بسوی کمالات و موجب غفلت از جذبه های الهی بود. اما در دورانِ بعد از ظهور و استقرارِ حاکمیّتِ الهی، تمامِ آن لذّات و کثرات، وصل کننده به جذبه های الهی و تقویت کننده‌ی حرکت انسان بسوی کمالات میشوند، و هیچ چیز حاجب و مانع برای ظهورِ توحید با درجاتش در انسانها نیست.
🌸 ما هم که در امروزمان بخواهیم از الگوهای ترسیم شده در دورانِ استقرارِ حاکمیّتِ الهی توسط امام زمان (علیه السلام) بهره ببریم، باید جاذبه های کمالات را مصداقاً در خود و جامعه ایجاد نماییم، تا با توجّه به مصادیقِ کمال و جمال الهی، لذّتِ بیکرانِ از شکوفاییِ کمالاتِ الهی در انسان را ظاهر نماییم، و ارائه ی کمالات به صرف گفتگو در مفاهیم نباشد، و مصداقِ کمالات در جامعه مورد توجّه قرار بگیرد، تا حرکتِ عمومیِ جامعه بسوی آن کمالاتِ الهی محقق شود.
🌸 امام علی (علیه السلام) در همان صحنه های جلالتش در اوجِ ظهورِ سطوت و عظمت و قدرت و غلبه و سلطه اش در قتال و جهاد با دشمنان، میبینیم که در همان صحنه های ظهورِ صفاتِ جلالتِ الهی، دارند اوصافِ جمالی و شدّتِ رحمت و محبت و لطافت و دلسوزیشان را برای نجات و هدایتِ دشمنان ظاهر میکنند، و آن غصّه هایی که بر انحراف دشمنان میخورند و تلاشی که برای کمک به نجاتشان از عذاب الهی دارند، همه موجب شیفتگی و دلدادگی به این شخصیّتِ نورانی میشود. مثلاً در جنگ نهروان با خطابه ها و روشنگریشان دو سوم از سپاه دشمن را از جنگ و قتال منصرف میکنند، و بعد از جنگ، وقتی در میانِ کشته های دشمن قدم میزنند به شدّت گریه میکنند و میفرمایند که دستِ خودم با دستم قطع کردم! و همینطور در جنگ جمل که اوج رحمتِ حضرت بر دشمن بعد از غلبه بر آنها آشکار میشود، که به احدی از یارانش اجازه تعدی و تندی به دشمن نمیدهد، و حتی یکی از یارانش را که جوابِ بد دهنی یکی از دشمنان را داده بود، بر آن یارش حد جاری میکند.
🌸 وقتی عظمتِ کمالات و مناقب و جمال و جلال الهی در اوصاف و اعمالِ امام أمیرالمؤمنین علی (علیه السلام) را در دورانِ خودشان ببینیم و شدّت علاقه و عشق و انس و محبت به مولا بیابیم، آنگاه می فهمیم هنگامی که ظهورِ تمام و کمالِ آن اوصافِ متعالی در دورانِ ظهورِ امام زمان (علیه السلام) در شناخت کاملِ عمومی در مردم آشکار شود، آنگاه چه حرکتِ پرشتابِ عمومی و سرعتِ عظیمی در حرکتِ حُبّی و انس و عشق در تمامِ صحنه های جامعه ظاهر میشود، که همه با جذبه های ربوبی در ظهورِ نورانیّتِ الهی در امام (علیه السلام) به اوج کمالاتِ الهی بار می یابند.
🌸 درکِ درد و داغی که اولیاء الهی در نداشتنِ مراتب بالاتر قرب میچشند، و شدّتِ سوز و گدازی که برای یافتنِ درجاتِ عظیمتر از جمال و کمال مطلق دارند، بسیار شدیدتر و عمیق تر از درد و سوز و گدازی است که یک مؤمنِ گنهکار دارد و داغِ محرومیتش از ورود به حریمِ کمالاتِ الهی را میچشد. درد و داغِ و سوز و گدازی که مقرّبان و «سابقون» در دورانِ ظهور دارند، بسیار شدیدتر از درد و داغ و سوز و گدازی است که مؤمنین و «اصحابِ یمین» در دورانِ قبل از ظهور برای سیر بسوی خدا دارند. هرچه سلوکِ انسان بسوی خدا عمیقتر شود، درد و داغ و سوز و گدازش شدیدتر شده، چون ادراکش از قلّه‌ی توحید عمیقتر گشته، و احساسِ محرومیّتش از عمقِ مراتبِ بالاتر و درجاتِ عظیمِ قرب بیشتر است. بکّائین عالَم از آدم و یوسف و یونس و یعقوب و امام سجاد (علیهم السلام) همه از معصومین و مخلَصین هستند و چنین گریه و سوز و گداز عمیقی در زندگیشان داشته اند.
🌸 اولیاء الهی بخاطر همین سوز و گداز و شدّت داغ و درد و درکِ عمیقترشان، احساسِ اضطرارشان به خدا و شدّتِ نیاز و وابستگی و بندگیشان به دستگیریِ الهی، بیشتر میشود، و عمقِ توجّهشان به ذکر خداوند بالاتر رفته، و از آن ذکرُالله، طمأنینه و صبوری و تحمّل و مقاومتشان در برابر برخورد با موانعِ ناشی از اغیار و دشمنان بیشتر میشود.
  • محمد حسین صالحی شهرودی

با سلام

لینک دانلود فایل صوتی جلسه ۷۱، سه شنبه ۱۲ دی ۱۳۹۶ (27.6 MB صوت با کیفیت wma -صندوق بیان)

(سه شنبه ۱۴ ربیع الثانی ۱۴۳۹ق)

لینک کمکی (36.48 MB صوت با کیفیت mp3 -سرور ابری پرشین گیگ)

موضوع جلسه:

- بحث علم در زمان ظهور (جلسه چهاردهم)

🌸 رابطه توحید الوهی با توحید ولایی که معرفت خدا تابع معرفت به ولایت حجت خداست
🌸 شدت علم و معرفت به حضرت حجّت (علیه السلام) موجب شدت عشق و اطاعت و سیر در مراتب یقین و فناست
🌸 کمالاتی از حقایق مقام امام هست که گفتنی نیست و تحت لفظ و مقال نمیگنجد. لذا تمام کمالات امام و حقایقش در قرآن و احادیث گفته نشده، بلکه آنچه گفتنی بوده گفته شده، که آن گفته شده ها را هم اوحدی از مؤمنان ممتحن به ایمان میفهمند و درک مصداقی آن را می یابند.
🌸 طاعتِ خدا با طاعتِ حجّت خدا محقق میشود. طاعت و عبادت خدا تابع میزان علم و معرفت به خداست (فَإِذَا عَرَفُوهُ عَبَدُوهُ)، و طاعتِ امام هم تابع میزانِ علم و معرفت به امام است (الطَّاعَةُ لِلْإِمَامِ بَعْدَ مَعْرِفَتِه‏).
🌸 امام حسین (علیه السلام) بیرون آمد بسوی اصحابش، و به ایشان فرمود: «أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ ذِکْرُهُ مَا خَلَقَ الْعِبَادَ إِلَّا لِیَعْرِفُوهُ فَإِذَا عَرَفُوهُ عَبَدُوهُ فَإِذَا عَبَدُوهُ اسْتَغْنَوْا بِعِبَادَتِهِ عَنْ عِبَادَةِ مَا سِوَاهُ»، «ای‌ مردم‌! بدرستی که‌ خداوند عزّوجلّ، خلق‌ خود را نیافریده‌ مگر برای‌ آنکه‌ به‌ او معرفت‌ و شناخت پیدا کنند، پس‌ وقتی که‌ او را معرفت بیابند، به میزان معرفتشان در مقام‌ بندگی‌ و عبودیّت‌ او برمی‌آیند؛ و به‌ واسطه‌ عبادت‌ و بندگی‌ او از عبادت‌ و بندگی‌ غیر او بی نیاز می‌گردند»، سپس مردی از اصحابش برخواست و پرسید: «یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ بِأَبِی أَنْتَ وَ أُمِّی فَمَا مَعْرِفَةُ اللَّهِ ؟»، ای فرزند رسول خدا، پدرومادرم به فدایت، اینکه فرمودی، معرفتِ خدا چیست؟ ؛ امام حسین (علیه السلام) در پاسخ فرمود: «مَعْرِفَةُ أَهْلِ کُلِّ زَمَانٍ إِمَامَهُمُ الَّذِی یَجِبُ عَلَیْهِمْ طَاعَتُهُ»، «معرفت خدا، معرفت اهل هر زمانی به امام زمانشان است که خدا طاعتِ آن امام را بر ایشان واجب نموده است».

🌸 بیان امام حسین (علیه السلام) نشان میدهد که معرفت به توحید الوهی، از طریق معرفت به توحید ولایی در نظام امامت و ولایت محقق میشود. اگر انسان ها نسبتشان با امام، نسبتِ طاعتِ محض و شأن و فعلِ امام بشوند، بمانند نسبتی که بدن با روحِ الهی دارد، در این طریق انسانها به منزله‌ی بدن برای روحِ امام میشوند و تولّی به «روحِ امام» می یابند و با وجوب طاعت در برابر امام به تبعیت کامل و تسلیم محض در برابر امام میرسند و مراتب فنا در ولایت الهی را طی مینمایند، و از کانالِ ولایتِ الهی در امام، به حریمِ توحید الوهی راه می یابند. طاعت و عبادتِ خدا، با اطاعت از حجّت خدا محقق میشود، و اطاعت از حجّت هم تابع میزانِ معرفت به مقام امام محقق میشود.
🌸 در بیان حدیث مذکور، معرفتِ خدا تابع معرفت به حجّت خدا بیان شده است، در یافتنِ «معرفتِ تفصیلی»به حقایق توحیدی، و در دعای «اللَّهُمَّ عَرِّفْنِی نَفْسَک» معرفتِ رسول و معرفت حجّتِ خدا تابع معرفتِ خداوند بیان شده )اللَّهُمَّ عَرِّفْنِی نَفْسَکَ فَإِنَّکَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِی نَفْسَکَ لَمْ أَعْرِفْ نَبِیَّکَ اللَّهُمَّ عَرِّفْنِی رَسُولَکَ فَإِنَّکَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِی رَسُولَکَ لَمْ أَعْرِفْ حُجَّتَکَ‏(، که با یافتنِ «معرفتِ اجمالی» به توحید و اقرار به ربوبیّتِ خدا در هستی، از آن شناخت اجمالی راهنما به شناخت رسول و تبعیّت از وی می شود، و از شناخت خدا و رسولش به شناخت حجّت الهی و تبعیت از وی راه می نماید. اما بعد از آن، به میزانِ معرفت و شناختِ با مراتب یقین نسبت به رسول و حجّت خداوند و تحقق مراتب فنا در تبعیّت از ایشان، بواسطه ی معرفتِ حجّت خدا به معرفتِ تفصیلیِ بالاتر نسبت به خداوند سبحان راه می یابد.
🌸 شدت علم و معرفت به امام، موجب یافتن شدّت عشق و محبّت به امام میشود، و شدّت عشق و محبت، موجب تسهیل اطاعت و سرعت در سیر با معرفت به امام میشود، و عبور از موانع و اصطکاک های مسیر را آسان میکند، و انسان را با مراتب اطاعت و محبت و عشق به امام به مراتب یقین و فنای در ولایت الهی میرساند.
🌸 انسان با مراتبِ علم و معرفت و یقین به حقیقتِ امامت، به مراتب قرب و اطاعت و تسلیمِ محض و فنا در برابر ولایت الهی در امام میرسد. علم در زمانِ ظهور، با شدّت میزانِ علم و معرفت به حقیقتِ امامت، عظمتی نامتناهی می یابد، که این معرفت به امام در دورانِ غیبت هم قابل تحقق است، و میتوان با یافتنِ حقایقِ معرفت به امام و رسیدن به مراتب یقین و تسلیم در برابر او، به مراتب معیّت و همراهی با امام در سخت ترین صحنه‌ی اطاعت در قتال و جهاد و شهادت نائل شد.

🌸 میزانِ «مراتبِ معرفت به امام»، انسان را به «مراتبِ معیّت و فنا» در برابر امام میرساند، که هرکس معرفت به امام بیابد، «هُوَ مَعَ الْقَائِمِ فِی فُسْطَاطِهِ» همراهِ قائم (علیه السلام) است در خیمه گاهش در کارزار (در مرتبه ای از معیّت و مرتبه ای از معرفت در علم الیقین)، و بلکه بالاتر «کَمَنْ قَاتَلَ مَعَهُ» همراه قائم (علیه السلام) است در متنِ قتال و کارزار جهاد با دشمنان در هنگامه‌ی فتنه های سخت دوران قیام زمانه‌ی ظهور (در مرتبه ای بالاتر از معیّت و فنا و مرتبه ای بالاتر از معرفت در عین الیقین)، و بلکه در بالاترین مرتبه «کَمَنِ اسْتُشْهِدَ مَعَ رَسُولِ اللَّهِ )صل الله علیه و آله(» همراه قائم (علیه السلام) است با فنای محضی که در مقام شهادت در رکاب رسول خدا )صل الله علیه و آله( به آن نائل میشود (در بالاترین مرتبه معیّت و بالاترین مرتبه معرفت به حق الیقین). کسی که به سیر در این مراتب معیّت و معرفت به امام برسد به بیان امام صادق )علیه السلام( «تقدّم یا تأخّر امر ظهور برایش ضرر و محرومیّتی ایجاد نمی نماید (چرا که غرض از ظهور رسیدن به همین مراتب معرفت به مقام امام است)» چنانکه در ضمن بیان این مراتب میفرمایند: «مَنْ مَاتَ وَ لَیْسَ فِی رَقَبَتِهِ بَیْعَةٌ لِإِمَامٍ مَاتَ مِیتَةً جَاهِلِیَّةً ، وَ لَا یُعْذَرُ النَّاسُ حَتَّى یَعْرِفُوا إِمَامَهُمْ ،  «فَمَنْ مَاتَ وَ هُوَ عَارِفٌ بِالْإِمَامَةِ لَمْ یَضُرَّهُ تَقَدَّمَ هَذَا الْأَمْرُ أَوْ تَأَخَّرَ» وَ کَانَ کَمَنْ هُوَ مَعَ الْقَائِمِ فِی فُسْطَاطِهِ» قَالَ ثُمَّ مَکَثَ هُنَیْئَةً ثُمَّ قَالَ «لَا بَلْ کَمَنْ قَاتَلَ مَعَهُ ثُمَّ قَالَ لَا بَلْ وَ اللَّهِ کَمَنِ اسْتُشْهِدَ مَعَ رَسُولِ اللَّهِ )صل الله علیه و آله(» (بحار الأنوار ، ج‏27، ص126 حدیث 116(.
🌸 صبر و استقامت در راه خدا هم تابع میزان معرفت به حجّت خدا و مقامِ ولایتِ اوست، فلذا مؤمنینِ با معرفت بالا به امام زمان (علیه السلام) در دوران غیبت و ظهور، با عظمتِ مراتب معرفت و یقینی که نسبت به مقام ولایت دارند، عظمتِ در میزانِ صبر و استقامت هم میابند، چنانکه رسول خدا (صل الله علیه و آله) به صحابه شان میفرمایند هر یک از آن مؤمنین (در دوران غیبت و ظهور( توان و معرفت و صبرشان معادل پنجاه برابر صبر و معرفتِ شما صحابه ی من است (هرچند شما صحنه های سخت بدر و احد و حنین را داشته اید)، و اگر آنچه بر آن اصحاب امام زمان )علیه السلام( حمل شده و تحمّلش را یافته اند، بر شما حمل میشد شما صبر و تحمّل آنها را نمیداشتید: «قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صل الله علیه و آله) : سَیَأْتِی قَوْمٌ مِنْ بَعْدِکُمْ الرَّجُلُ الْوَاحِدُ مِنْهُمْ لَهُ أَجْرُ خَمْسِینَ مِنْکُمْ ». قَالُوا : یَا رَسُولَ اللَّهِ نَحْنُ کُنَّا مَعَکَ بِبَدْرٍ وَ أُحُدٍ وَ حُنَیْنٍ وَ نَزَلَ فِینَا الْقُرْآنُ!! ، فَقَالَ» : إِنَّکُمْ لَوْ تَحَمَّلُوا لِمَا حُمِّلُوا لَمْ تَصْبِرُوا صَبْرَهُم‏» (بحار الأنوار ، ج52، ص130 حدیث 26(.

  • محمد حسین صالحی شهرودی

با سلام

لینک دانلود فایل صوتی جلسه ۷۰، سه شنبه ۵ دی ۱۳۹۶ (25.7 MB صوت با کیفیت wma -صندوق بیان)

(سه شنبه ۷ ربیع الثانی ۱۴۳۹ق)

لینک کمکی (33.81 MB صوت با کیفیت mp3 -سرور ابری پرشین گیگ)

موضوع جلسه:

- بحث علم در زمان ظهور (جلسه سیزدهم)

🌸 اینکه امام «خزائن علم الهی» و «قائم بالأمر» است تحت اسم الظاهر در لفظ آمده، ولی درکش تاکنون تحت اسم الباطن مخفی مانده و در دوران ظهور به علم شهودی درک میشود.
🌸 تمام آنچه تاکنون در لفظ امکان ظهور داشته و بیان شده، اما به حقیقت مصداقِ عینی اش ظهور نیافته و درک نشده و تحت اسم الباطن مانده، در دوران ظهور آن مصادیقِ عینیِ کمالاتِ توحیدی و امامت و نبوّت هم از تحت اسم الباطن ظهور کرده و تحت اسم الظاهر قرار گرفته و برای عموم مردم آشکار میشوند، و به علم شهودی مورد معرفت مردم قرار میگریند.
🌸 از جمله حقایقی که در نظام امامشناسی در لفظ بیان شده، اما درک حقیقتش برای مردم نشده، این است که معصومین (علیهم السلام) خزینه های علم و قدرت و اسماء الهی هستند، و خزائن علم الهی و خزینه ی عرشیِ تمامِ موجودات هستی تحت نظام ِ وجودیِ آنهاست.
🌸 عرش الهی ظهورش به حقیقتِ نظامِ وجودی معصومین (علیهم السلام) در قیامت برپاست. ایشان حامل و حاوی عرش اند. عرش که سلطه ی علمیِ الهی است و خزائن موجودات در آن مضبوط است، خزائن هستی در مقامِ عندنا نزد «خلیفة الله» است، که خداوند متعال خلیفه اش را با خویش جمع نمود و فرمود: «وَ إِنْ مِنْ شَیْ‏ءٍ إِلاَّ عِنْدَنا خَزائِنُهُ»، هیچ شیئی نیست مگر آنکه خزائنش نزد ماست؛ و امام باقر (علیه السلام) : میفرمایند: «وَ اللَّهِ إِنَّا لَخُزَّانُ اللَّهِ فِی سَمَائِهِ وَ خُزَّانُهُ فِی أَرْضِهِ لَا عَلَى ذَهَبٍ وَ لَا عَلَى فِضَّةٍ وَ إِنَّ مِنَّا لَحَمَلَةُ الْعَرْشِ یَوْمَ الْقِیَامَةِ» (بصائر الدرجات، ج1 ص104 فصل دوم باب 19 حدیث 3).
🌸 شیعیانِ امام نیز به مراتب معرفت و طاعت، مراتبِ ظهور خزائنِ وجودیِ امام میشوند، که امام باقر (علیه السلام) میفرمایند: «نَحْنُ خُزَّانُ اللَّهِ فِی الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ وَ شِیعَتُنَا خُزَّانُنَا وَ لَوْلَانَا مَا عُرِفَ اللَّهُ» (بصائر الدرجات، ج1 ص105 فصل دوم باب 19 حدیث 11)، «ما خزائن الهی هستیم در دنیا و آخرت، و شیعیانِ ما خزائنِ ما هستند، و اگر ما نبودیم خداوندمتعال شناخته نمیشد».
🌸 تمام عالَم هستی در مراتب زمین و آسمان به حقایقِ علمی و باطنیِ شان، در ظرف خزائن علم الهی قرار دارند، که معصومین خزائنِ علم الهی هستند، و تمامِ اشیاء و ظهوراتِ تمام اسماء الهی، مشهود و معلوم نزد ایشان هستند. (که طلا و نقره تازه یکی از اشیاء در خلقتند، و خزینه بودنِ معصومین محدود به این گنجهای مادی نیست). امام باقر (علیه السلام) فرمودند: «وَ اللَّهِ إِنَّا لَخُزَّانُ اللَّهِ فِی سَمَائِهِ وَ أَرْضِهِ لَا عَلَى ذَهَبٍ وَ لَا عَلَى فِضَّةٍ إِلَّا عَلَى عِلْمِه‏» (بصائر الدرجات، ج1 ص104 فصل دوم باب 19 حدیث 2).
🌸 امام معصوم (علیه السلام) حجّت الهی بر تمامِ زمین و آسمانهاست، چون اوست که خزائن علم الهی و ترجمان وحی الهی و قائمِ به أمر وحدانیّت و فردانیّت الهی در ارض و سماء است: «نَحْنُ خُزَّانُ اللَّهِ عَلَى عِلْمِ اللَّهِ وَ نَحْنُ تَرَاجِمَةُ وَحْیِ اللَّهِ نَحْنُ الْحُجَّةُ الْبَالِغَةُ عَلَى مَنْ دُونَ السَّمَاءِ وَ فَوْقَ الْأَرْضِ» (بصائر الدرجات، ج1 ص104 فصل دوم باب 19 حدیث 6). فلذا امام زمان (علیه السلام) با حجّت بودنش بر مردمان، ایشان را به مراتب خزائن الهی میرسانند، و مردم را وصل به اصلِ وجودشان در خزائنِ عندالله مینمایند.
🌸 امام (علیه السلام) وجودش در عالَمِ خلق، وجودِ امری است، که خلائق را با تبعیت و محبتشان به او، به نشئه ی عالم امر میرساند، و متصل به خزائن اسماء الهی و حامل و حاوی آنها میگرداند. در دوران ظهور عالَم خلق بواسطه ی ظهورِ امری در کانال وجودیِ امام، تبدیل به نشئه ی عالَم أمر میگردد، و تمام مردم در این ظهورِ نوری از عالَم أمر است که در همه جا ظهورِ حضرتِ حجّت را تماشا میکنند، و از هر حُسن و کمالی که توجّه می یابند «وجهُ الله» را ظاهر میبینند که دارد تفرّد أمر الهی و توحید را در هستی نمایان میکند و در هر صحنه‌ی زیبایی آن امام است که میفرماید: «أنا القائمُ بالأمر». امام صادق (علیه السلام) میفرمایند: «إِنَّ اللَّهَ وَاحِدٌ مُتَوَحِّدٌ بِالْوَحْدَانِیَّةِ مُتَفَرِّدٌ بِأَمْرِهِ فَخَلَقَهُمْ خَلْقاً فَقَدَّرَهُمْ لِذَلِکَ الْأَمْرِ فَنَحْنُ هُمْ یَا ابْنَ أَبِی یَعْفُورٍ فَنَحْنُ حُجَجُ اللَّهِ‏ فِی عِبَادِهِ وَ خُزَّانُهُ عَلَى عِلْمِهِ وَ الْقَائِمُونَ بِذَلِکَ [الْأَمْرِ(بصائر الدرجات، ج1 ص104 فصل دوم باب 19 حدیث 7).
🌸 امام (علیه السلام) حقیقتِ دین و قیامِ به آن را در «ظهورِ أمر الهی و وحدانیت و فردانیّت الهی» قائم مینمایند، و خزائنِ علم الهی را در نظام تکوین، و خزائن وحی الهی را در نظام تشریع، آشکار مینماید، و صندوقِ صفوه‌ی خزائن وحی قرآن است، و اوست که در کانالِ وجودیش معرفة الله آشکار است، و اگر نظر به نورِ متجلّی در امام نشود، خداوند متعال برای مردم شناخته نخواهد شد.  امام باقر (علیه السلام) میفرمایند: «بِنَا عُبِدَ اللَّهُ وَ بِنَا عُرِفَ اللَّهُ وَ بِنَا وُحِّدَ اللَّهُ / لَوْلَانَا مَا عُرِفَ اللَّهُ » (بصائر الدرجات، ج1 ص87 و ص105، فصل دوم، باب 3 حدیث16 و باب 19 حدیث 11). و امام صادق (علیه السلام) میفرمایند: «نَحْنُ وُلَاةُ أَمْرِ اللَّهِ وَ خَزَنَةُ عِلْمِ اللَّهِ وَ عَیْبَةُ وَحْیِ اللَّه‏»(بصائر الدرجات، ج1 ص104 فصل دوم باب 19 حدیث 8).
🌸 چه کسانی در زمانه ی امروز، آمادگی و تحمّل درکِ شهودیِ حقیقتِ مصداقیِ این حقایق را یافته اند، و میتوانند شهوداً حضورِ امام را در تمامِ توجّهاتشان بیابند، و جز نظر به «وجهُ الله» در تمامِ وجوه و توجّهاتشان نباشد، تا در هنگامِ ظهورِ این حقیقت در ظهورِ امام زمان (علیه السلام) تحمّل این شکوفایی را در نظام معرفت و عملشان داشته باشند، و از این فروغ پرشکوه نور خدا در تمامِ ارض و سماء فرار نکنند، و دیدار و لقاء با امام را در لحظه لحظه ی زندگیشان انکار ننمایند، و قلباً بیابند که: «لِلَّهِ الْمَشْرِقُ وَ الْمَغْرِبُ فَأَیْنَما تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّهِ» (بقره، 115).
  • محمد حسین صالحی شهرودی

با سلام

لینک دانلود فایل صوتی جلسه ۶۹، سه شنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۶ (30.1 MB صوت با کیفیت wma -صندوق بیان)

(سه شنبه ۳۰ ربیع الاول ۱۴۳۹ق)

لینک کمکی (43.32 MB صوت با کیفیت mp3 -سرور ابری پرشین گیگ)

موضوع جلسه:

- بحث علم در زمان ظهور (جلسه دوازدهم)

🌸 انبیاء مظهر اسم الظاهر در قوس نزول هستند، و اوصیاء مظهر اسم الباطن در قوس صعودند.
🌸 امام زمان (علیه السلام) آخرین وصی، و وارث علمِ باطنی تمام سابقین، برای اظهار آنهاست.

🔶 در نظام تکوین:
🌸 در قوس نزول: عالَم خلقت هر لحظه از « علم ---به---> عین » میآید و بسط میشود. (تمام عالَم هستی همان علم الهی است که ظهورِ عینی یافته است).
🌸 در قوس صعود: عالَم خلقت هر لحظه از « عین ---به---> علم » میرود و قبض میشود. (این هر لحظه معاد و قیامت و رجوع هستی به خداست، که از عالَم شهود به غیب و علم الهی قبض میشود).

🔶 در نظام تشریع:
🌸 در قوس نزول: انبیاء الهی با دریافت وحی حقایق هدایت و معانی را از « علم ---به---> عین » ظاهر کردند (مطابق استعداد خود و ظرفیت مردم زمانه).
🌸 در قوس صعود: بواسطه تعالیم انبیاء الهی و مشاهدات و مکاشفات و مسیری که ایشان نشان داده اند، حرکت انسان ها با عبور از « عین ---به---> علم » محقق میشود، که از صورت های ظاهر عالم شهود عبور کرده وارد به حقایق باطنی عالم غیب در آنها میشوند.
🌸 مثالِ انتقال علم: شما وقتی سخن میگویید اول معنا را از علم (در عقل) به عین (در لفظ و زبان) ظاهر میکنید، و نطق به اظهار علم می یابید. سپس کسی که مخاطب شماست و اختیاراً به نطق شما گوش سپرده، این مرتبه ی ظهور عینی یافته را دریافت کرده و از مرتبه ی صورت های لفظیه عبور کرده، و با تجرید معانی، از مرتبه عین به آن حقیقتِ علمیِ او صعود میکند، و در مرتبه ی عقلی اش عالم به آن کمالِ علمی میشود.
🌸 یکی از قواعد علمِ انبیاء و اوصیاء الهی این است که وقتی علمی نازل شد، دیگر برچیده نمیشود (لَم یُرفَع)، و آن علم به ارث میرسد به برگزیدگانی که مستعدّ حمل آن حقیقتِ علمی به علم حضوری هستند. علمی که به عین آمده و به ظهور رسیده، دیگر از صحنه ی هستی حذف نمیشود.
🌸 از وقتِ شروعِ عالَمِ هستی، عالَم دائماً رو به «ظهورِ بعد از ظهور» بوده است. دائماً علومِ جدید است که از علم به عین میآیند و بر ظهوراتِ عینیِ قبلی افزوده میشود. لذا روزبه روز، عالَمِ شهود به وسعت بالاتری از ظهوراتِ عینیِ علم در مرتبه ی بالاتر میرسد.
🌸 زمین بدونِ عالِمِ حیّ نمیشود که وارث و حاملِ تام علمِ سابقین است. انسانِ عالِم به علم حضوری در باطنش متّحد با تمام حقایقِ علمیِ غیبیِ عالَم هستی میشود. حقایق عینی عالَم شهود را با حقایق علمیِ عالَم غیب واجد گردیده، عالَم هستی از طریق اتّحادش با انسانِ عالم، صعود مینماید. انسانِ عالِم جامعِ شهودِ عالَم و غیبِ عالَم است، که از این مقامش به مقام «کَوْنِ جامع‏» تعبیر میشود.
🌸 علمی که هر نبی به جانشینِ اهلِ بعدیش منتقل میکند، به حقیقتِ علم حضوری است که حامل علم در وجودش واجد شرایط تحمّل آن است، و وساطت در انتقال علم درکار نیست، و آن علم در به ارث رسیدنش قابل تصرّف توسط اغیار نیست و در انتقالش قابل مانع شدن توسط ظالمان نیست.
🌸 اوصیاءِ انبیاء، وارثانِ حقایقِ علمیِ انبیاء الهی هستند. اوصیاء کارشان در مظهریت اسم الباطن و تأویلِ در ظهورِ اسم الباطن است، و انبیاء الهی کارشان در مظهریت اسم الظاهر و تنزیلِ در ظهور اسم الظاهر است. لذا در دورانِ آخرین وصی،با ظهورِ امام زمان (علیه السلام) تمامِ مرتبه ی اسم الباطن میخواهد به ظاهر کشیده بشود و ظهور یابد.
🌸 همه ی آنچه پیامبر اکرم از علم تمام انبیاء الهی به ارث برده اند و بالاتر از همه را داشتند به امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) منتقل کردند، و ایشان هم آن حقایق را به ظهوراتِ از علم به عین آمده‌ی تفصیل یافته در دوران خودشان به امامِ بعدی منتقل کردند، و بسیاری از حقایق عظیم نزد امامان بوده که زمانِ اظهارشان نبوده، اما تمامِ این حقایقِ عظیم به امام زمان (علیه السلام) به ارث رسیده اند و در دورانِ ظهور زمانِ اظهارِ آن حقایق به تمامه خواهد بود، که بسیاری از علومِ باطنی که تابحال آشکار نشده بوده، تازه از علم به عین آمده ، و یکجا ظهور می یابند. البته این سیرِ ظهورِ تامّه‌ی اسم الباطن در مراتب رجعت تا تحقق تامّه ی قیامت کشیده شده، و در موطن قیامت ظهورش به تمامیّت میرسد.
  • محمد حسین صالحی شهرودی