پای درس استاد

سلسله مباحث اعتقادی جناب استاد حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا عابدینی

پای درس استاد

سلسله مباحث اعتقادی جناب استاد حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا عابدینی

بسم الله الرحمن الرحیم

بنده محمدحسین صالحی، افتخار دارم که از سال ۱۳۸۷ پای درس استاد عزیز و عظیم القدری درحوزه علمیه مقدسه قم هستم، و از همان آغاز طلبگیم از برکات علمی و معنوی ایشان بسیار استفاده برده ام.

جناب استاد حجت الاسلام والمسلمین عابدینی، که از تلامذه مراجع و آیات عظام اسلام هستند وخصوصاً ازمحضر بزرگانی مانند حضرات علامه حسن زاده آملی، آیت الله بهجت،علامه جوادی آملی، آیت الله ممدوحی، آیت الله بهاء الدینی، آیت الله محفوظی و... بهره برده اند، و از نظر فکری نیز بالأخص ممحّض در آثار و افکار علامه طباطبایی(رحمة الله علیه) میباشند.

استاد عابدینی شنبه ها در برنامه تلویزیونی سمت خدا (شبکه ۳) با صداوسیما همکاری دارند.

تاکنون درمحضر استاد عزیز دروس ذیل استفاده شده:

* از سال ۸۵ : درس شرح روایات معاد (از ابواب معاد بحار الانوار : ج۶و۷و۸) :
هفته ای یک جلسه، که کل مباحث در ۲۵بهمن۹۳ به پایان رسید.

* از سال ۹۰ : درس شرح تفسیر المیزان
یکشنبه و دوشنبه و سه شنبه (یک ساعت قبل اذان ظهر)
(آدرس فعلی: حدفاصل میدان معلم و میدان بسیج، مدرسه علمیه امام کاظم(ع)، ساختمان امام رضا(ع) همکف، مدرس۲۷ )
که فقط امکان حضور برادران می باشد.
تا ۱۱ دی ۹۷ در جلسه ۵۲۴ تا آخر تفسیر آیه ۲۵۷ سوره بقره (المیزان،ج۲ ص۳۴۷) به اتمام رسیده است، و شرح جلد دوم المیزان ادامه دارد.

* از سال ۹۱ : درس شرح روایات اصول کافی
چهارشنبه (یک ساعت قبل اذان ظهر)
(در همان مدرسه علمیه امام کاظم -علیه السلام-)
تا ۱۲ دی ۹۷ درجلسه ۲۶۷ : کتاب الحجّة کافی، باب۴۱- فی شأن «انا انزلنا»

* از سال ۹۲ : درس اسفار ( از جلد اول) :
هرروز ساعت۷ صبح (بهار س۸)، معلم، کوچه ۲۱،بعد مسجد سلماسی، دارالعلم امام حسن(علیه السلام)

* از ۲ اسفند ۹۳ : درس مهدویت (شرح روایات غیبت، ظهور و رجعت)، سه شنبه ها، ساعت۱۸:۰۰ (فصل پاییز و زمستان بعد نمازعشا)
آدرس: خیابان سمیه، کوچه ۱۱ (جنب مخابرات)، پ۱، حوزه علمیه ثامن الأئمه(ع)، با امکان حضور خواهران.

*******

از آنجا که معارف ناب مهدویت بسیار مورد نیاز جوانانی مثل بنده است، آنها را از طریق این وبلاگ برای شما منتظران امام زمان (علیه السلام) منتشر میکنیم.

امید است که مورد نظر حضرت حجّت قرار بگیرد، و گامی کوچک برای تعجیل در فرج موفور السّرور ایشان بشود.

الهی وفّقنا لما تحبّ و ترضی
و السلام علی من اتّبع الهدی

طبقه بندی موضوعی
کلمات کلیدی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
آخرین نظرات
  • ۲۲ آبان ۹۹، ۰۸:۳۳ - محمد کمیل بادامی
    خیلی خوب
پیوندها

۲ مطلب در آبان ۱۳۹۶ ثبت شده است

با سلام

لینک دانلود فایل صوتی جلسه ۶۵، سه شنبه ۹ آبان ۱۳۹۶ (30.8 MB صوت با کیفیت wma -صندوق بیان)

(سه شنبه ۱۱ صفر المظفر ۱۴۳۹ق)

لینک کمکی (43.73 MB صوت با کیفیت mp3 -سرور ابری پرشین گیگ)

موضوع جلسه:

- بحث علم در زمان ظهور (جلسه هشتم)

🌸  در ظهور حقیقت امامت به احسن وجهش ظاهر میشود چون معرفت شیعیان به امام در ظرف معرفت و نگاه خود امام است به خودش که به لفظ و بیان در نمی آید

🌸 امر مستور حقیقت امامت معصومین (علیهم السلام) هنوز برای ما آشکار نشده، و ما صرفاً معرفت مفهوم نسبت به ظاهر امام داریم. هنوز نمیدانیم امام یعنی چه! و حقیقت وجودیِ ایشان هنوز مشهود ما نشده است.

🌸 تازه در دوران ظهور، دوران شکوفایی حقیقت امامت است که شیعیان بستر شهود نور امامت را از منظر خود امام می یابند. چون شیعه در تمام لایه های وجودش شأنِ امام میگردد و ظرف معرفتش همان ظرف معرفتِ امامش میگردد.

🌸 اینکه قرآن میفرماید «یَعْلَمُونَ ظاهِراً مِنَ الْحَیاةِ الدُّنْیا وَ هُمْ عَنِ الْآخِرَةِ هُمْ غافِلُون‏»(الروم،۷) که اینها از حیات دنیا فقط ظاهرش را شناختند و از آخرتِ همین حیات غافلند. در شناخت ما نسبت به حقیقتِ امام نیز همینطور است، که ما نسبت به امام هم، فقط ظاهر امام و بدنِ او و ظهوراتِ جسمیِ او را میشناسیم، و بهره مندی هایمان فقط از همان ظاهری ترین لایه‌ی وجودی امام است. و الا در این روایات صعب مستصعب، دارند چه عمقی از «ظاهر تا باطن» را در رابطه با امام و امر ولایتش بیان میکند.

🌸 بعنوان مثال، در روایتی امام صادق (علیه السلام) این عمق حقیقت امر امامت از ظاهر به باطن را اینطور میفرمایند: «إِنَّ أَمْرَنَا هُوَ الْحَقُّ ، وَ حَقُّ الْحَقِّ ، وَ هُوَ الظَّاهِرُ ، وَ بَاطِنُ الْبَاطِنِ ، وَ هُوَ السِّرُّ ، وَ سِرُّ السِّرِّ ، وَ سِرُّ الْمُسْتَسِرِّ ، وَ سِرٌّ مُقَنَّعٌ بِالسِّرِّ » (بصائر الدرجات  ج‏1، ص29 باب 12 حدیث 4). حالا این مراتب هرکدام یک وادی عظیمی از وجود امام معصوم (علیه السلام) است. آن وقت میفرمایند که این امر عظیم در دوران ظهور آشکار میشود که : «فَإِذَا قَامَ قَائِمُنَا نَطَقَ وَ صَدَّقَهُ الْقُرْآن‏» (بصائر الدرجات  ج‏1، ص21).

🌸 قلبی تحمل شهود حقیقت امامت را دارد که به تعبیر روایت «مدینه‌ی حصینه» باشد، یعنی یک قلعه ی محکم و محفوظ که بر آن امر عظیم «حصین و نگهدارنده» است و حافظ آن در مکتوم داشتنش هست. همچنین امام میفرمایند آن «قلب مجتمع»، قلبی که تمرکز دارد و تکثر و پریشانی در او راه ندارد. قلبی که مثل قلب جابربن یزید جُعفی میتواند حامل ۹۰ هزار حدیث سرّ باشد و به احدی دم بر نیاورد. «أَیُّ شَیْ‏ءٍ الْمَدِینَةُ الْحَصِینَةُ قَالَ فَقَالَ سَأَلْتُ الصَّادِقَ ع عَنْهَا فَقَالَ لِی الْقَلْبُ الْمُجْتَمَعُ»
  • محمد حسین صالحی شهرودی

با سلام

لینک دانلود فایل صوتی جلسه ۶۴ ، سه شنبه ۲ آبان ۱۳۹۶ (30.2 MB صوت با کیفیت wma -صندوق بیان)

(سه شنبه۴ صفر المظفر ۱۴۳۹ق)

لینک کمکی (39.8 MB صوت با کیفیت mp3 -سرور ابری پرشین گیگ)

موضوع جلسه:

- بحث علم در زمان ظهور (جلسه هفتم)

🌸  ناب ترین شکوفایی علم در دوران پس از ظهور، در علم و شناخت نسبت به خود حقیقت امام است

🌸 شناخت امر و شأن و جایگاه امام، امری صعب و مستصعب است، که در احادیث مختلفی به مراتب صعوبت در فهم مراتب وجودی حقیقت ولایت اشاره شده است.

🌸 شناخت امر ولایت محقق نمیشود، مگر برای موجوداتی که اطاعت محض از امام دارند، از ملک مقرب(A)، و نبی مرسل(B)، و مؤمنی که خدا قلبش را به ایمان امتحان کرده باشد(C). «لَا یَحْتَمِلُهُ إِلَّا   A و B و C»

🌸 مراتب اعظمی از امر ولایت هست که حتی سه دسته‌ی فوق (A,B,C) نیز به آن راه ندارند: «لَا یَحْتَمِلُهُ   A و B و C»، و مختص به کسانی است که تحت مشیّت امام قرار گرفته (و جزو «مَنْ شِئْنَا» گشته)، و با اطاعت علمی و عملیشان، ظهور اراده امام، و از شئون او گشته اند. 

🌸 علم به مراتب شناخت امام، به فکر و علم حصولی نیست، بلکه به نظام ارتباط و اتصال و شأنیّت یافتن و طهارت و خلوص وجودی یافتن، بدست میاید.

🌸 امر ولایت، حقیقتی سخت و سنگین و سهمگین و فوق تجرّد است که مستور به حد ادراکیِ انسانهاست، و هرکسی تحمل درک آن را ندارد. حال این حقیقت که «صَعْبٌ مُسْتَصْعَبٌ ثَقِیلٌ مُقَنَّعٌ أَجْرَدُ ٌ شَرِیفٌ کَرِیمٌ ذَکْوَانُ ذَکِیٌّ وَعْرٌ خَشِنٌ مَخْشُوش» است، میخواهد در دوران ظهور برای عموم آشکار و اظهار شود (به مراتبش)، البته بعد از ابتلائات شدید و طهارت یافتن مردم در دوران ظهور: «فَإِذَا قَامَ قَائِمُنَا نَطَقَ وَ صَدَّقَهُ الْقُرْآن».

🌸 علم به امر ولایت به مراتب نطق و اظهار گشتن برای عموم مردم آشکار میشود، و این مراتبِ «صَعْبٌ مُسْتَصْعَبٌ ثَقِیلٌ مُقَنَّعٌ أَجْرَدُ  ذَکْوَانُ»، که مراتب سلوک الی الله و سیر در مراتب وجودی امام و مراتب قرآن هستند، در ظرف ادراک هر فردی بقدر فهمش دریافت شده و میشناسد، و آن مقدار را که درک نکرده، نباید انکار کند، بلکه آن را به خدا و رسولش و حجّتش واگذار نماید.

🌸 این مرتبه از علم حضوری به حقیقت امام، که شیعه، شأنیت و اتصال وجودی به طهارت محض امام را یافته، جایگاه و معنای بالاتری از «احادیث باب طینت» را مشخص میکند، که این مرتبه از علم، از طریق وحدت یافتن با طینت و ولایت امام، خودش را نشان میدهد.

روایات مطرح شده در این جلسه (از باب11 بصائر الدرجات، احادیث 1 الی 14 + حدیث 21) :

  • محمد حسین صالحی شهرودی