پای درس استاد

سلسله مباحث اعتقادی جناب استاد حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا عابدینی

پای درس استاد

سلسله مباحث اعتقادی جناب استاد حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا عابدینی

بسم الله الرحمن الرحیم

بنده محمدحسین صالحی، افتخار دارم که از سال ۱۳۸۷ پای درس استاد عزیز و عظیم القدری درحوزه علمیه مقدسه قم هستم، و از همان آغاز طلبگیم از برکات علمی و معنوی ایشان بسیار استفاده برده ام.

جناب استاد حجت الاسلام والمسلمین عابدینی، که از تلامذه مراجع و آیات عظام اسلام هستند وخصوصاً ازمحضر بزرگانی مانند حضرات علامه حسن زاده آملی، آیت الله بهجت،علامه جوادی آملی، آیت الله ممدوحی، آیت الله بهاء الدینی، آیت الله محفوظی و... بهره برده اند، و از نظر فکری نیز بالأخص ممحّض در آثار و افکار علامه طباطبایی(رحمة الله علیه) میباشند.

استاد عابدینی شنبه ها در برنامه تلویزیونی سمت خدا (شبکه ۳) با صداوسیما همکاری دارند.

تاکنون درمحضر استاد عزیز دروس ذیل استفاده شده:

* از سال ۸۵ : درس شرح روایات معاد (از ابواب معاد بحار الانوار : ج۶و۷و۸) :
هفته ای یک جلسه، که کل مباحث در ۲۵بهمن۹۳ به پایان رسید.

* از سال ۹۰ : درس شرح تفسیر المیزان
یکشنبه و دوشنبه و سه شنبه (یک ساعت قبل اذان ظهر)
(آدرس فعلی: حدفاصل میدان معلم و میدان بسیج، مدرسه علمیه امام کاظم(ع)، ساختمان امام رضا(ع) همکف، مدرس۲۷ )
که فقط امکان حضور برادران می باشد.
تا ۱۱ دی ۹۷ در جلسه ۵۲۴ تا آخر تفسیر آیه ۲۵۷ سوره بقره (المیزان،ج۲ ص۳۴۷) به اتمام رسیده است، و شرح جلد دوم المیزان ادامه دارد.

* از سال ۹۱ : درس شرح روایات اصول کافی
چهارشنبه (یک ساعت قبل اذان ظهر)
(در همان مدرسه علمیه امام کاظم -علیه السلام-)
تا ۱۲ دی ۹۷ درجلسه ۲۶۷ : کتاب الحجّة کافی، باب۴۱- فی شأن «انا انزلنا»

* از سال ۹۲ : درس اسفار ( از جلد اول) :
هرروز ساعت۷ صبح (بهار س۸)، معلم، کوچه ۲۱،بعد مسجد سلماسی، دارالعلم امام حسن(علیه السلام)

* از ۲ اسفند ۹۳ : درس مهدویت (شرح روایات غیبت، ظهور و رجعت)، سه شنبه ها، ساعت۱۸:۰۰ (فصل پاییز و زمستان بعد نمازعشا)
آدرس: خیابان سمیه، کوچه ۱۱ (جنب مخابرات)، پ۱، حوزه علمیه ثامن الأئمه(ع)، با امکان حضور خواهران.

*******

از آنجا که معارف ناب مهدویت بسیار مورد نیاز جوانانی مثل بنده است، آنها را از طریق این وبلاگ برای شما منتظران امام زمان (علیه السلام) منتشر میکنیم.

امید است که مورد نظر حضرت حجّت قرار بگیرد، و گامی کوچک برای تعجیل در فرج موفور السّرور ایشان بشود.

الهی وفّقنا لما تحبّ و ترضی
و السلام علی من اتّبع الهدی

طبقه بندی موضوعی
کلمات کلیدی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
آخرین نظرات
  • ۲۲ آبان ۹۹، ۰۸:۳۳ - محمد کمیل بادامی
    خیلی خوب
پیوندها

۳ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۶ ثبت شده است

با سلام

🌻ولادت مسرت بخش منجی و مصلح هستی  امام مهدی(علیه السلام) برشما عاشقان مبارک🌻

(جمعه نیمه شعبان ۱۴۳۸ق - ۲۲ اردیبهشت ۹۶)

لینک دانلود فایل صوتی جلسه ۶۱ ، سه شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ (25 MB صوت با کیفیت wma -صندوق بیان)


لینک کمکی (32.8 MB صوت با کیفیت mp3 -سرور ابری پرشین گیگ)

موضوع جلسه:

- بحث علم در زمان ظهور (جلسه چهارم)

- 🌺 در خواب دنیا بیدارکننده امام است که مومنین در کانال وجودی امام سیر میکنند و با شأن امام شدن حدود ذاتیشان شکسته شده و به توحید الوهی منتقل میشوند

  • محمد حسین صالحی شهرودی

با سلام

لینک دانلود فایل صوتی جلسه ۶۰ ، سه شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ (19.2 MB صوت با کیفیت wma -صندوق بیان)


لینک کمکی (25.79 MB صوت با کیفیت mp3 -سرور ابری پرشین گیگ)

موضوع جلسه:

- بحث علم در زمان ظهور (جلسه سوم)

- 🌺 زندگی دنیا مانند خوابی است که تمام صحنه ها و وقایعش تعبیر دارد

- 🌷 در دوران ظهور، عالم برای همه تعبیر میشود، از سنخ تعبیر عالم توسط خضر برای موسی (علیهما السلام) 

- 💐 اینکه قرآن میفرماید: «إِنْ مِنْ شَیْ‏ءٍ إِلاَّ عِنْدَنا خَزائِنُهُ وَ ما نُنَزِّلُهُ إِلاَّ بِقَدَرٍ مَعْلُوم (حجر،۲۱)» : تمام حوادث زندگی ما، چون نازل شده از خزائن بالایی عالم است، ما در ارتباط با آنها، یک تعبیر یافتن داریم نسبت به یافتن خزائن مثالی و عقلی و اسمائی آنها؛

- ✨فلذا تمام زندگی دنیا مانند خوابی است که تمام اتفاقاتش تعبیر دارد و هر واقعه ای یک معنایی در عقبش هست (همانطور که خضر در ورای هر واقعه ای حقایقی را برای موسی بیان می داشت، و انبیاء در ورای هر فعل انسان یک حقایقی را میبینند و بیان میکنند).

- 🌼 دین آمده خواب انسان در دنیا را تعبیر کند، و انبیاء معبّر اند که آمده اند تا انسان را از صورت ظاهر عبور داده و به حقایق بالاترش برسانند. خود انبیاء از این صورت ها به خزائن نامتناهی هر آیه و حادثه عبور کرده اند و از خواب دنیا بیدار شده اند و دارند این خواب مردم دنیا را برایشان تعبیر میکنند که در ورای این کارهایشان چه حقایقی است. «الناسُ نیامٌ اذا ماتوا انتَبهوا»

- 🌸 دوران برزخ خودش نسبت به قیامت خواب است که تعبیر میشود. پس انسان در دنیا، خواب در خواب است (مانند کسی که در خوابش دارد خواب میبیند که خواب است، و انسان وقتی از خواب دنیا بیدار شده، هنوز در خوابی دیگر است در برزخ، و این بیداری باید ادامه یابد تا به بعث قیامت کاملاً بیدار شود).

- 🌻 انسان در مرتبه مثالی، مشاهده رب را میکند در همه اشیاء، که اشیاء تعبیر شده اند و دیگر غفلت و وهم و حجاب و تصرّف شیطان معنا ندارد، و دیگر در برابر حقیقت توحید، مانعی برای شکوفایی انسان نیست.

- ✨ در دوره ی ظهور، حقیقت ارتباط با خزائن تعبیر شده ی عالم، برقرار شده، که انسان شهوداً می یابد در عالم به جز خدا کاره نیست، و هر صورت و واقعه ای را به عمق معنای ملکوتی و جبروتی اش میبیند (هر انسانی بسته به مراتب وجودیش، مراتب معنا را می یابد).

- 🌹 این علم ملکوتی به عالم، میشود حشر دوران ظهور با توحید، که عالم را با حضور حق میبینند و دست و سر شیطان بریده شده از آنهاست. این حقیقت امروز هم شدنی است برای انسان مؤمن.

- 💐 ظهور حضرت صاحب الأمر از سنخ ظهور خضر است برای موسی (علیهم السلام)، که عالم را با تعبیرش برای ما مشهود میکند.

  • محمد حسین صالحی شهرودی

با سلام

لینک دانلود فایل صوتی جلسه ۵۹ ، سه شنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۶ (23.9 MB صوت با کیفیت wma -صندوق بیان)


لینک کمکی (31.35 MB صوت با کیفیت mp3 -سرور ابری پرشین گیگ)

موضوع جلسه:

- بحث علم در زمان ظهور (جلسه دوم)

- 🌺 انسانِ ظهور، با تمام مراتبش، ارتباط برقرار میکند با تمام مراتب عالم

- 🌷 در دوران ظهور، رشد در نظام ادارکی انسان به جایی میرسد که بمانند انبیاءالهی «رؤیت ملکوتی» می یابد که «نُری إِبْراهیمَ مَلَکُوتَ السَّماواتِ وَ الْأَرْض‏» (انعام، ۷۵).

- 🌼 اینکه قرآن نهیب میزند چرا انسانها به ملکوت نظر نمیکنند نشان از امکان ذاتی و استعداد این مساله در نظام ادراکی انسانهاست: «أَ وَ لَمْ یَنْظُرُوا فی‏ مَلَکُوتِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ؟!» (اعراف، ۱۸۵).

- 🌸 پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) نیز به همین مطلب نهیب میزند که اگر پرحرفی و دل مشغولی های شما نبود، شما هم آن «سمع و رؤیت ملکوتی» که من دارم را می یافتید: «لَوْ لا تَکْثیرٌ فى کَلامِکُمْ وَ تَمْریجٌ فى قُلوبِکُمْ لَرَایْتُمْ ما ارى‏ وَ لَسَمِعْتُمْ ما اسْمَعُ» (المیزان، ج۵ ص۲۷۰)؛ [اگر نبود پرحرفى‏ها و حرفهاى اضافى شما و اگر نبود تمریج در دل شما (که دلتان حالت چمن را دارد و هر حیوانى در آن مى‏چرد)، می توانستید آنچه را که من می ‏بینم ببینید و صداهایى را که من می شنوم بشنوید.]

- ✨ [در حدیث دیگر هم امام صادق (علیه السلام) مى‏ فرماید: «لَوْ لَا أَنَّ الشَّیَاطِینَ یَحُومُونَ عَلَى قُلُوبِ بَنِی آدَمَ لَنَظَرُوا إِلَى مَلَکُوتِ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْض» (بحار، ج۶۰ ص۳۳۲)؛ اگر نبود که شیاطین در اطراف دلهاى فرزندان آدم حرکت مى‏ کنند، آنها ملکوت آسمانها و زمین را مشاهده مى‏ کردند. ]

- 🌹 این علم ملکوتی دیگر با غفلت جمع نمیشود، و معصیتی رخ نمیدهد، و با آن هیچ اصطکاکی در برابر حرکت سلوکی نخواهد بود.

- 🌻 نظام تصرف و تسخیر آفرینش تابع این علم ملکوتی در ادارک انسان (اولوالعلم شدن) و قدرت اراده و عزم در او (اولولعزم شدن) است، که بمانند انبیاء الهی «فاعل بالاراده» می شود.

- 💐 در دوران ظهور با ورود انسانها به ملکوتِ آسمان و زمین، تولّدِ دوّمِ کل جامعه‌ی بشریت است که با تولّدِ دوّم (در نظام ادراکی) راه به ملکوت باز میشود، که قال عیسی بن مریم (علیهما السلام) : «لَن یَلِج مَلکوتَ السَّمواتِ و الاَرضِ مَن لَم یولَد مَرَّتَیَن»؛ داخل نمیشود در ملکوت آسمان و زمین، کسى که دو بار متولد نشده باشد. (شرح اصول الکافی، صدر المتألّهین شیرازى، ج۱، ص۳۶۱و ۴۱۷).

- 🌸 امروزه، چون سرعت عروج انسان در گرایش به معنویت و هدایت بالاتر رفته است، از آن طرفش هم، سرعت سقوط انسان در گرایش به معصیت و ضلالت هم زیاد گشته است.

- 🌼 آن انسانِ دوران ظهور، با همه آن مشخصاتی که پیدا میکند آن «انسانِ اسلام» است که توانایی های همین انسانِ امروز را به او مینمایاند و مرحله ای از «انسان شناسیِ اسلام» را به ما میشناساند.


  • محمد حسین صالحی شهرودی