جلسه ۹۶- آثار غلبه روح بر بدن در دوران ظهور ۱ - دوران ظهور ارتباط و گفتگو و دیدارِ اهل ایمان، با قوای سمع و بصر و تکلّمِ روحانی از مرتبه عالم مثال محقق میشود که در برابرش هیچ مانع مادی راه ندارد.
باسلام
🔶جلسه ۹۶
لینک دانلود فایل صوتی جلسه ۹۶، سه شنبه ۲۵ دی ۱۳۹۷ (24.9 MB صوت با کیفیت wma -صندوق بیان)
8 جمادی الاولی 1440
لینک کمکی جلسه ۹۶ (33 MB صوت با کیفیت mp3 -سرور ابری پرشین گیگ)
- آثار غلبهی احکام روح بر احکام بدن در دوران ظهور (جلسه اول)
🌸 در دوران ظهور ارتباط و گفتگو و دیدارِ اهل ایمان، با قوای سمع و بصر و تکلّمِ روحانی از مرتبه عالم مثال محقق میشود که در برابرش هیچ مانع مادی راه ندارد.
🌸 صورت های عالم مثال طوری اند که موانع مادی مکانی و زمانی هیچ مانع رؤیت و ارتباط نیستند. ارتباط از طریق قوای سمع و بصر مثالی از قوای وجودی انسان است که به فعلیت و شکوفایی نرسیده است.
🌸 انسان در دوره ظهور بدن دارد، اما حکم بدن غالب نیست، فلذا انسان مؤمن بهرهمند از قوای روحانی در عالم مثال است، که میتواند از آن قوای وجودیش برای ارتباط با اهل ایمان در مشرق و مغرب استفاده کند.
🌸 در ارتباطات دوران ظهور، هیچ «بَرید» و قاصد و پیامک و ابزار و وسایلی واسطه نیست میان اهل ایمان و با امام زمان (علیه السلام)
🌸 این کمالِ ارتباطی، یک امتیاز است فقط برای نفوس شیعیان امام، که خداوند با مدّ سمع و مدّ بصر، در قوای وجودی ایشان وسعت میدهد تا از عوالم برتر با هم مرتبط شوند. وگرنه وسایل ارتباطی بیرونی نسبت به نفس مؤمن و کافر مساوی هستند و ربطی به قدرت قوای درونی ایشان ندارد.
🌸 این جزو قوای وجودی ماست که امروز هم داریم ولی این توان را بکار نگرفتیم. این قوای عظیم و شکوفاییشان در دوران ظهور مرتبه به مرتبه رشد میکنند و میان اهل ایمان همهگیر میشوند.
🌸 وقتی زمان و مکان، حاجب و مانعِ انسان نباشند آنوقت میدانید بهرهمند مؤمنین چقدر عظیم میشود! اینکه هروقت سؤال پیدا کنند بیواسطه از وجودشان رابطه با امام مییابند و پاسخ را از امامشان مییابند. چون ارتباطات درونی شده، ارتقائشان بسمت عمق روحی میرود و موجب تحقق ادراک و علم حضوری میشوند. سیر آفاقی تبدیل به سیر انفسی میشود و بسمت عوالم برتر پیش میرود.
🌸 در عالم مثال هیچ اختلاف و نزاع و تزاحمی میان موجودات نیست، فلذا در دوران ظهور، وقتی احکام روح در عالم مثال غالب بر احکام بدن شوند، دیگر هیچ نزاع و درندگی و موذی بودنی در میان حیوانات نخواهد بود، و در آن دوران صلح محض و امان محض و ایمانِ خالص محقق میشود.
🌸 در دوران ظهور، با غلبه روح بر بدن، تمامِ آثار بدنی و لوازم و خوراک و پوشاک زندگی نیز، تابع مؤمن میشوند.
🌸 در روایتی امام صادق (علیه السلام) میفرماید:
✨ «وقتی قائم (علیه السلام) قیام کند، پرنده ای در هواست و مؤمن میل به خوردن او میکند، تا میخواهدش آن پرنده پایین میآید و مؤمن ذبحش میکند و گوشتش را کباب میکند و میخورد، ولی استخوانش را نمیشکند، سپس به او میگوید: زنده شو به اذن خدا، پس پرنده زنده میشود و پرواز میکند. و همینطور هستند آهوان از دشت ها.
✨ و شهرها با نورِ مؤمن روشن میشوند و (نه فقط شهرها چراغ بیرونی نمیخواهند) احتیاجی به خورشید و ماه ندارند (دیگر هیچ ابزار بیرونی نیاز نیست، و نظام مادی دارد مغلوب نظام روحی میشود)،
✨ و (آزار و شرّ نه در نظام تکوین میماند و نه در نظام تشریع)، دیگر در روی زمین هیچ موذی باقی نمیماند (موجودات هستند ولی دیگر موذی نیستند)، و دیگر اصلاً هیچ شرّ و گناه و فساد (و اذیت کنندهای در نظام تشریعی) نخواهد بود،
✨ به این دلیل که همانا «دعوت آسمانی و روحانی است، و نه دعوتی زمینی و مادی» (فلذا دیگر خصوصیات ارضی مؤثر در وجود انسانِ آسمانی شده نیست).
✨ و در آن دوران دیگر برای شیطان هیچ وسوسه و عمل شیطانی و حسدی نیست، و هیچ چیزی از فساد هم برای شیطان نیست. (نه فقط درندگی و شاخ و اذیت در حیوانات نیست بلکه در گیاهان هم) دیگر هیچ خار و خاشاکی برای گل و درخت و زمین نیست (چون در صلح محض دیگر آنها لازم نیست).
✨ (مانند همان پرنده ای که خورده شده و باز هم زنده و حی میشود، در گیاهان هم) تمام آنچه زراعت میشود همیشه به پاست، تا چیده میشوند دوباره همان لحظه میروید به حال اولش برمیگردد.
✨ و همانا پدر لباسی بر تن کودکش میکند و آن لباس هرچه بچه بزرگ میشود مطابق او رشد میکند و اندازه اش میشود، و لباس به هر رنگی که بچه دوست داشته باشد و بخواهد درمیآید (لباس حیات و هوشمندی دارد و خودش را با انسان تطبیق میدهد).
✨ و اگر فرد خبیث کافری خودش را پنهان کند در لانه سوسماری یا درون ماسه هایی یا پشت سنگی یا درختی، خداوند آن شئ را به نطق میآورد که کافر را رسوا کند و بگوید: ای مؤمن در پشت من کافریست او را بگیر، پس او را میگیرد و هلاک میکند (کفر و شر در هیچجایی قدرت پنهان شدن و امان یافتن ندارد)،
✨ و برای ابلیس هیچ هیکل و بدن انسانی باقی نیست که بتواند در آن ساکن شود (و از طریق او شرارتش را ابراز کند)،
✨ مؤمنون با ملائکه مصافحه میکنند (یعنی اهل ایمان در رتبهی ملائکه با آنها مرتبطند) و عموم اهل ایمان مُحَدَّث شده و فرشتگان بر آنها حقایق وحیانی نازل میکنند.
✨ و مردگانِ اهل ایمان به اذن الهی زنده میشوند و باهم زندگی میکنند و جمع میشوند و حشر و نشر دارند.
✨ متن حدیث: عَنِ الْمُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ، عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ (عَلَیْهِ السَّلَامُ)، قَالَ: إِذَا قَامَ الْقَائِمُ (عَلَیْهِ السَّلَامُ) اسْتَنْزَلَ الْمُؤْمِنُ الطَّیْرَ مِنَ الْهَوَاءِ، فَیَذْبَحُهُ، فَیَشْوِیهِ، وَ یَأْکُلُ لَحْمَهُ، وَ لَا یَکْسِرُ عَظْمَهُ، ثُمَّ یَقُولُ لَهُ: احْیَ بِإِذْنِ اللَّهِ. فَیَحْیَا وَ یَطِیرُ؛ وَ کَذَلِکَ الظِّبَاءُ مِنَ الصَّحَارِی.
وَ یَکُونُ ضَوْءُ الْبِلَادِ نُورَهُ ، وَ لَا یَحْتَاجُونَ إِلَى شَمْسٍ وَ لَا قَمَرٍ، وَ لَا یَکُونُ عَلَى وَجْهِ الْأَرْضِ مُؤْذٍ، وَ لَا شَرٌّ، وَ لَا إِثْمٌ ، وَ لَا فَسَادٌ أَصْلًا، لِأَنَّ الدَّعْوَةَ سَمَاوِیَّةٌ، لَیْسَتْ بِأَرَضِیَّةٍ، وَ لَا یَکُونُ لِلشَّیْطَانِ فِیهَا وَسْوَسَةٌ، وَ لَا عَمَلٌ، وَ لَا حَسَدٌ، وَ لَا شَیْءٌ مِنَ الْفَسَادِ،
وَ لَا تَشُوکُ الْأَرْضُ وَ الشَّجَرُ، وَ تَبْقَى زُرُوعُ الْأَرْضِ قَائِمَةً، کُلَّمَا أُخِذَ مِنْهَا شَیْءٌ نَبَتَ مِنْ وَقْتِهِ، وَ عَادَ کَحَالِهِ، وَ إِنَّ الرَّجُلَ لَیَکْسُو ابْنَهُ الثَّوْبَ فَیَطُولُ مَعَهُ کُلَّمَا طَالَ، وَ یَتَلَوَّنُ عَلَیْهِ أَیَّ لَوْنٍ أَحَبَّ وَ شَاءَ.
وَ لَوْ أَنَّ الرَّجُلَ الْکَافِرَ دَخَلَ جُحْرَ ضَبٍّ، أَوْ تَوَارَى خَلْفَ مَدَرَةٍ، أَوْ حَجَرٍ، أَوْ شَجَرٍ، لَأَنْطَقَ اللَّهُ ذَلِکَ الشئ الَّذِی یَتَوَارَى فِیهِ، حَتَّى یَقُولَ: یَا مُؤْمِنُ، خَلْفِی کَافِرٌ فَخُذْهُ. فَیَأْخُذُهُ وَ یَقْتُلُهُ.
وَ لَا یَکُونُ لِإِبْلِیسَ هَیْکَلٌ یَسْکُنُ فِیهِ- وَ الْهَیْکَلُ: الْبَدَنُ- وَ یُصَافِحُ الْمُؤْمِنُونَ الْمَلَائِکَةَ، وَ یُوحَى إِلَیْهِمْ، وَ یُحْیَوْنَ- وَ یَجْتَمِعُونَ- الْمَوْتَى بِإِذْنِ اللَّهِ.
(دلائل الإمامة، ص۴۶۲)
- ۹۷/۱۰/۳۰
- ۸۴۲ نمایش
سلام استاد گرامی که تحول زندگیم رومدیونتون هستم استادچرا تفسیرالمیزان سوره بقره از آیه ۲۱۸به دیگه تو کانال نیست شماتاکجای سوره بقره درس دادید ؟خواهش میکنم جلد بدهید من تفسیرشمارودنبال میکنم منتظرم