پای درس استاد

سلسله مباحث اعتقادی جناب استاد حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا عابدینی

پای درس استاد

سلسله مباحث اعتقادی جناب استاد حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا عابدینی

بسم الله الرحمن الرحیم

بنده محمدحسین صالحی، افتخار دارم که از سال ۱۳۸۷ پای درس استاد عزیز و عظیم القدری درحوزه علمیه مقدسه قم هستم، و از همان آغاز طلبگیم از برکات علمی و معنوی ایشان بسیار استفاده برده ام.

جناب استاد حجت الاسلام والمسلمین عابدینی، که از تلامذه مراجع و آیات عظام اسلام هستند وخصوصاً ازمحضر بزرگانی مانند حضرات علامه حسن زاده آملی، آیت الله بهجت،علامه جوادی آملی، آیت الله ممدوحی، آیت الله بهاء الدینی، آیت الله محفوظی و... بهره برده اند، و از نظر فکری نیز بالأخص ممحّض در آثار و افکار علامه طباطبایی(رحمة الله علیه) میباشند.

استاد عابدینی شنبه ها در برنامه تلویزیونی سمت خدا (شبکه ۳) با صداوسیما همکاری دارند.

تاکنون درمحضر استاد عزیز دروس ذیل استفاده شده:

* از سال ۸۵ : درس شرح روایات معاد (از ابواب معاد بحار الانوار : ج۶و۷و۸) :
هفته ای یک جلسه، که کل مباحث در ۲۵بهمن۹۳ به پایان رسید.

* از سال ۹۰ : درس شرح تفسیر المیزان
یکشنبه و دوشنبه و سه شنبه (یک ساعت قبل اذان ظهر)
(آدرس فعلی: حدفاصل میدان معلم و میدان بسیج، مدرسه علمیه امام کاظم(ع)، ساختمان امام رضا(ع) همکف، مدرس۲۷ )
که فقط امکان حضور برادران می باشد.
تا ۱۱ دی ۹۷ در جلسه ۵۲۴ تا آخر تفسیر آیه ۲۵۷ سوره بقره (المیزان،ج۲ ص۳۴۷) به اتمام رسیده است، و شرح جلد دوم المیزان ادامه دارد.

* از سال ۹۱ : درس شرح روایات اصول کافی
چهارشنبه (یک ساعت قبل اذان ظهر)
(در همان مدرسه علمیه امام کاظم -علیه السلام-)
تا ۱۲ دی ۹۷ درجلسه ۲۶۷ : کتاب الحجّة کافی، باب۴۱- فی شأن «انا انزلنا»

* از سال ۹۲ : درس اسفار ( از جلد اول) :
هرروز ساعت۷ صبح (بهار س۸)، معلم، کوچه ۲۱،بعد مسجد سلماسی، دارالعلم امام حسن(علیه السلام)

* از ۲ اسفند ۹۳ : درس مهدویت (شرح روایات غیبت، ظهور و رجعت)، سه شنبه ها، ساعت۱۸:۰۰ (فصل پاییز و زمستان بعد نمازعشا)
آدرس: خیابان سمیه، کوچه ۱۱ (جنب مخابرات)، پ۱، حوزه علمیه ثامن الأئمه(ع)، با امکان حضور خواهران.

*******

از آنجا که معارف ناب مهدویت بسیار مورد نیاز جوانانی مثل بنده است، آنها را از طریق این وبلاگ برای شما منتظران امام زمان (علیه السلام) منتشر میکنیم.

امید است که مورد نظر حضرت حجّت قرار بگیرد، و گامی کوچک برای تعجیل در فرج موفور السّرور ایشان بشود.

الهی وفّقنا لما تحبّ و ترضی
و السلام علی من اتّبع الهدی

طبقه بندی موضوعی
کلمات کلیدی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
آخرین نظرات
  • ۲۲ آبان ۹۹، ۰۸:۳۳ - محمد کمیل بادامی
    خیلی خوب
پیوندها

با سلام

💠 لینک دسترسی به ۳۰ جلسه درس اخلاق کاربردی (جهاد اکبر) استاد عابدینی در کانال تلگرامی


💠 لینک کمکی دانلود جلسات (۳۰ جلسه درس + ۳ جلسه پرسش و پاسخ) که در سایت سخنها بازنشر شده است


✨از دوشنبه ۸ خرداد ۹۶ (سوم رمضان) ✨تا چهارشنبه  ۲۸ تیر ۹۶ (۲۴ شوال؛ و ختم با ذکر مصیبت شهادت امام صادق علیه السلام)

🔻در پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی، حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان قم مربوط به نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاهها


اخلاق کاربردی 4   اخلاق کاربردی 3    

اخلاق کاربردی 2     اخلاق کاربردی1

🔶🔶🔶

🔶 در ادامه، موضوع تمامی جلسات درس اخلاق کاربردی، و گزیده ای از نکات جلسه اول درس استادعابدینی ارائه شده است:

خرداد و تیر ماه  ۱۳۹۶ (در ۳۰ جلسه)

 رمضان و شوال ۱۴۳۸

🔶

#جلسه۱   حقیقت سیر و سلوک

#جلسه۲   مسالک اخلاقی 1 - مسلک پسند عامه و مسلک انبیاء

#جلسه۳   مسالک اخلاقی 2 - مسلک نبی ختمی

#جلسه۴   اصالت فرد یا اجتماع - فردِ شامل

#جلسه۵   حقیقت نیاز و حرکت

#جلسه۶   یقظه، بیداری و حرکت 1

#جلسه۷   یقظه، بیداری و حرکت 2

#جلسه۸   توبه 1 - حقیقت توبه

#جلسه۹    توبه 2 - مراتب توبه

#جلسه۱۰   توبه 3 - مراحل و ارکان توبه 1

#جلسه۱۱   توبه 4 - مراحل و ارکان توبه 2

#جلسه۱۲   توبه 5 - مراحل و ارکان توبه 3

#جلسه۱۳   توبه از رذائل 1

#جلسه۱۴   توبه از رذائل 2 - حب دنیا 1

#جلسه۱۵   توبه از رذائل 3 - حب دنیا 2

#جلسه۱۶   محبت الهی 1 - حقیقت محبت الهی

#جلسه۱۷   محبت الهی 2 - مسئله اخوت و ولایت 1

#جلسه۱۸   محبت الهی 3 - مسئله اخوت و ولایت 2

#جلسه۱۹   محبت الهی 4 - مسئله اخوت و ولایت 3

#جلسه۲۰   مظاهر حب دنیا 1 - پرخوری،پرگویی، پرخوابی، شهرت

#جلسه۲۱   مظاهر حب دنیا 2 - غضب

#جلسه۲۲   طلب، شوق و مجاهدت

#جلسه۲۳   طلب، شوق و مجاهدت

#جلسه۲۴   مراقبه و عهد های جمعی 1 - واجبات و محرمات، نماز شب

#جلسه۲۵   مراقبه و عهد های جمعی 2 - طهارت و مراتب طهارت

#جلسه۲۶   مراقبه و عهد های جمعی 3 - نماز جماعت

#جلسه۲۷   مراقبه و عهد های جمعی 4 - تلاوت قرآن

#جلسه۲۸   مراتب اجتناب از ریاء و مراتب اخلاص در عمل

#جلسه۲۹   عالم نیّات (و اخلاص در نیت)

#جلسه۳۰   مراقبه و عهد های جمعی 5 - توسل به اهل البیت (علیهم السلام)


🔶جلسات #پرسش_و_پاسخ :

#جلسه۷ 

#جلسه۱۱ 

#جلسه۱۶

🔶🔶🔶

🔶 هوالحق

🔶 گزیده ای از #جلسه_اول درس اخلاق کاربردی استاد عابدینی:

💠 

💐 مبدأ و مسیر و مقصد سلوک💐

💠 

✨در قرآن موضوع حرکت را انسان، و مسیرش را تلاش، و غایت را خدا معرفی میکند: « یا أَیُّهَا الْإِنْسانُ إِنَّکَ کادِحٌ إِلى‏ رَبِّکَ کَدْحاً فَمُلاقیه‏». همچنین خلقت انسان را در احسن تقویم و بهترین بنیه بیان میکند ولی شروع را در نقطه صفر وجود بیان میکند که فی اسفل السافلین است: «لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فی‏ أَحْسَنِ تَقْویم‏، ثُمَّ رَدَدْناهُ أَسْفَلَ سافِلین‏». و منتها را هم رب پیامبر بیان میکند که ساحل بی منتهای الهی است: «وَ أَنَّ إِلى‏ رَبِّکَ الْمُنْتَهى‏». همچنین نقطه آغاز و پایان را از خدا و به خدا میداند: « إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ راجِعُون‏».


✨در سلوکی که انبیائی چون ابراهیم (علیه السلام) داشتند بیان میکنند که در حال حرکت به سوی خدا هستند: «إِنِّی ذاهِبٌ إِلى‏ رَبِّی سَیَهْدین‏»و لوط(علیه السلام) هم مهاجر بسوی خداست: «إِنِّی مُهاجِرٌ إِلى‏ رَبِّی». و البته یک رفتن داریم که «حرکت محبی» حضرت ابراهیم(علیه السلام) است، و یک بردن داریم که «حرکت محبوبی» حضرت محمد(صل الله علیه و آله) است: «سُبْحانَ الَّذی أَسْرى‏ بِعَبْدِهِ». همچنین نبی ختمی «علی صراط مستقیم» است (إِنَّکَ عَلى‏ صِراطٍ مُسْتَقیم‏-زخرف،43 / إِنَّکَ لَمِنَ الْمُرْسَلینَ عَلى‏ صِراطٍ مُسْتَقیمٍ-یس،3و4) و باقی انبیاء الهی «الی صراط مستقیم» هستند (وَ اجْتَبَیْناهُمْ وَ هَدَیْناهُمْ إِلى‏ صِراطٍ مُسْتَقیم‏-انعام،87)؛ یعنی پیامبر هیمنه بر صراط مستقیم دارد و متن صراط است که هرکسی بسوی صراط حرکت میکند در وجود او سیر میکند و همه انبیاء که الی صراطند در دامنه وجودی پیامبر خاتم سیر میکنند و بسوی پیامبر خاتم‌اند. لذا بیان شده: «جِئْنا مِنْ کُلِّ أُمَّةٍ بِشَهیدٍ وَ جِئْنا بِکَ عَلى‏ هؤُلاءِ شَهیدا –نساء،41» و «یَوْمَ نَبْعَثُ فی‏ کُلِّ أُمَّةٍ شَهیداً عَلَیْهِمْ مِنْ أَنْفُسِهِمْ وَ جِئْنا بِکَ شَهیداً عَلى‏ هؤُلاء –نحل،89»، که انبیاء الهی شاهدان و صراط برای امت هایشان هستند، اما نبی خاتم (صل الله علیه و آله) هم بر امتش صراط و شاهد است و هم بر انبیاء الهی شاهد است و صراط ایشان است، که صراط انبیاء الهی برای امتهایشان در برابر صراط پیامبرخاتم، همان سُبُلِ الهی هستند در برابر صراطِ مطلقِ نبی خاتم.


✨ کسی که مسافر است (نه مقیم)، اگر در این مسیر زینت ها و منزلها و بهشت ها را ببیند، با آن مقصد نامتناهی لقای رب دیگر به آن منزل ها و زینت ها بسنده نمیکند، و این سفر پایان ندارد چون لقای رب پایان ندارد. فکر و عمل و راه، همه وسیله هستند و غایت نهایی فقط خود خداست و هیچ چیز دیگری انسان را راضی نمیکند.


✨اینکه انسان را دعوت به موطن نامتناهی لقای خداوند کرده اند، یعنی به انسان زاد و توشه و توان نامتناهی بالقوه داده اند، که این توانِ نامتناهی در حرکت بسوی خدا بالفعل میشود. اگر انسان این سرمایه و توان نامتناهی را بکار نگیرد، خسران دارد، چون در همان مقدار عمرش به فعلیت رساندن تمام توان نامتناهیش مقدّر شده بود، و اگر کوتاهی کند به همان مقدار رسیدنش را کند کرده است. لحظه ای درنگ و غفلت خسران است، و لحظه به لحظه باید در حرکت بود.


✨حتی خواب انسان مؤمن هم در حرکتش بسوی خداست. لذا اگر کسی مقدمات خوابش در بیداری درست نبود، وقت خواب را هم از دست داده است. اگر کسی سرمایه بیداری اش را از دست داد، سرمایه خوابش را هم از دست داده است. اگر کسی در بیداری اش بسوی خدا بود خوابش هم مثل انبیاء الهی میشود که حقایق ملکوتی و امر الهی را در خواب میبیند و به ملکوتِ عالم متصل میشود. اما اگر بیداریش پریشانی و خسران باشد، خوابش هم پریشان و کم رابطه با ملکوت میشود.


✨ ظاهر دین که واجب و حرام و باید و نباید ها است، لایه شریعت است که دارای باطنی است که همان حرکت دادن و سیر است که نامش را طریقت میگذارند. طریقت باطن شریعت است که آن علت ها و مصالح حاکم بر این احکام هستند. آن صراط مستقیم و روح و جانی هستند که بواسطه این احکام حفظ میشوند. و شیطان هم بر این صراط مستقیم در کمین است: «لَأَقْعُدَنَّ لَهُمْ صِراطَکَ الْمُسْتَقیم‏». طریقت میشود باطن و روح شریعت. و بالاتر از آن «حقیقت» است که روح طریقت است، و مقصد نهاییِ صراط مستقیم.


✨ شریعت برای در راه و طریق قرار گرفتن است، و در طریق هم باید بماند و منحرف نشود تا به حقیقت برسد. لذا تا انسان به حقیقت نرسد، به مقصد نرسیده است، و هرقدر به حقیقت نزدیکتر شود، عبدتر میشود، و عبدالله است که مقام ولایت و رسالت می یابد.


✨با این نگاه، حتی اگر اخلاق را در مرتبه شریعت بیان کردند، با آنها همراهیم که آن مرتبه نقطه آغاز ماست، و اگر اخلاق در مرتبه طریقت بیان شد با آن هم  همراهیم که باید مراقبت کنیم که در آن بمانیم و سیر و سلوک داشته باشیم، و اگر اخلاق را در مرتبه اعلای توحید و حقیقت ببینند و بیان کنند همه بسوی آن در منتهای حرکت هستیم که همه جز خدا مقصودی نداریم.


✨ انسان مسافری است که از اسماء الهی آغاز حرکت کرده است «عَلَّمَ آدَمَ الْأَسْماءَ کُلَّها»، و به آن عالم اسماء هم انجام و مقصد دارد که خلافت اسمائیش به فعلیت برسد «کَما بَدَأَکُمْ تَعُودُون‏».

[و انسان کامل میشود خلیفةالله و اسم أعظم الهی، که «و لله الأسماء الحسنی فادعوه بها»، قال الصادق(علیه السلام): «نحن-والله-الأسماءالحسنی» ] 


✨چون در نگاه توحیدی، اخلاق الهی، حرکت دادن و بردن است، لذا «رسول» و «امام» لازم دارد. باید کسی باشد که انسان را ببرد و به مطلوب برساند، لذا امام کسی است که باید همیشه حی باشد، تا در باطن انسان را به مقصد برساند. کار رسول انذار و تبشیر است، و کار امام «ایصال الی المطلوب» است، و رسول از حیثی که امام است باید دست مردم را بگیرد و ببرد. 


✨ عالمانی هم که توانسته اند تشبّه و تناسب با امامِ حی پیدا کنند، به امر امام، حجت از جانب امام هستند بر ما، که مادامی که در مسیرند، انسان باید با آنها ایصال الی المطلوب پیدا کند. پس استاد بصورت خاص فقط امام است و رسولان. اما استاد به معنای عام، عالمان و عارفان و راه رفتگان هم هستند که میتوانند دست امام باشند برای حرکت دادن ما. لذا مردم هر زمان را در قیامت صدا میزنند با نام عالمان زمانشان که یاران سلمان و یاران مقداد و یاران امام خمینی و ... ، که اینها خضر راه هستند بسوی خدا.


✨ما از کجا بشناسیم که خضر راه کیست، درحالی که شناخت وقتی ایجاد میشود که احاطه باشد، و ما که احاطه به خضر نداریم، پس باید با حفظ اصول و قواعد شرعی تطبیق نمود و مراقبت نمود، و دست به عالمان ربانی داد، و مراقب هم بود. 

ای بسا ابلیس آدم رو که هست

  پس به هر دستی نباید داد دست


✨گاهی این کتب تاریخ اخلاق و علم اخلاق، نه تنها تاثیرشان کم است، و بلکه بی تاثیرند، بلکه حتی گاهی وقتیکه انسان در خطاب و نهیب قرار نگرفته و احساس حضور و ارتباط ندارد، در آن حال غیابی و حصولی، صرفا ارتباط ادبی و لغتی و ... با متن بر قرار میکند، و صرفا ذهنیتی نسبت به مواعظ اخلاقی می یابد، و در این حالت غیابی و غیرخطابی، مطالعه آن مطالب اخلاقی، تاثیر سوء هم پیدا میکند، چون نفس را ضد ضربه میکند، که وقتی یکبار خواند و خودش را مخاطبش ندانست، صرفاً با دانستنش احساس دارا شدن آن را میکند و قانع میشود، و دیگر تکرار آن موعظه برایش تاثیر حرکتی نخواهد داشت، چنانکه امام خمینی(قدّس سرّه) در کتاب شرح حدیث جنود عقل و جهل (ص13و14) میفرماید:


✨«اخلاق علمى و تاریخى و همین طور تفسیر ادبى و علمى و شرح احادیث بدین منوال از مقصد و مقصود دور افتادن و تبعیدِ قریب نمودن است. ... کتاب اخلاق، موعظه کتبیّه باید باشد و خود معالجه کند دردها و عِیبها را، نه آن که راه علاج نشان دهد.

✨ریشه ‏هاى اخلاق را فهماندن و راه علاج نشان دادن، یک نفر را به مقصد نزدیک نکند و یک قلب ظلمانى را نور ندهد و یک خُلق فاسد را اصلاح ننماید.


✨ کتاب اخلاق آن است که به مطالعه آن، نفس قاسى نرم، و غیرمهذّب مهذّب، و ظلمانى نورانى شود؛ و آن، به آن است که عالِم در ضمن راهنمایى، راهبر، و در ضمن ارائه علاج، معالِج باشد، و کتاب، خود، دواىِ درد باشد نه نسخه ای دوانما. 


✨طبیب روحانى باید کلامش حکمِ دوا داشته باشد نه حکم نسخه. و این کُتب مذکوره نسخه هستند نه دوا، بلکه اگر جرأت بود مى‏گفتم: «نسخه بودن بعضى از آنها نیز مشکوک است»، ولى از این وادى صرف نظر کردن اولى است.


✨ نویسنده، راه نوشتن کتاب اخلاق را باز کردم که اگر عالمى نویسنده و قادر بر تقریر و تحریر پیدا شد، این طرز بنویسد؛ نه آن که خودِ من را چنین قدرت یا قلم شکسته ‏ام را این توانایى یا قلب ظلمانیم را این بینائى است. و معلوم است اشکال نمودن سهل است، ولى حل کردن آن مشکل است. 


✨و ما از خداى متعال توفیق مى‏طلبیم که قلب سخت ما را نرمى دهد و اخلاص را نصیب فرماید که شاید از این نوشته نالایق دلى به دست آید؛ إنَّهُ وَلِىُّ الْفَضْلِ وَ الْانْعامِ.»

💠💠💠

🔶🔶🔶

نظرات (۸)

با سلام و سپاس لطفا اگر به تلگرام دسترسی نبود چه باید کرد برای ذریافت فایل ها؟

با تشکر از سایت سخن ها.جلسه 16 اخلاق کاربردی نصفه اس 
  • لینک دانلود صوت جلسات
  • http://sokhanha.ir/%d8%a7%d8%ae%d9%84%d8%a7%d9%82-%da%a9%d8%a7%d8%b1%d8%a8%d8%b1%d8%af%db%8c-%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%a7%d8%af-%d8%b9%d8%a7%d8%a8%d8%af%db%8c%d9%86%db%8c/
    پاسخ:
    سلام و رحمت خدا بر برادر عزیز سید محمد واعظی که در سایت سخنها بازنشر فرمودید
    سلام.درسته که شما خیلی زحمت می کشید و این خواسته ما برای شما وقتگیر و دوباره کاریه ولی برادر! برای ترویج مطالب نابی از چنین استاد نابی باید از تمام ورودیها به عنوان فرصت استفاده برد شاید بعضیها اصلا نخوان با تلگرام و سروش باشند باید محروم شن؟به هرحال پیاده کردن جلسات توفیق می خواد که لابد ندارم اگه کسی بود که وقت فرستادن این فایلها رو به ایمیل حقیر داشت و می فرستاد برام غنیمتی بود.و من الله التوفیق
    سلام، انشاالله خیر ببینید من خیلی صحبت های حاج اقا عابدینی رو دوست دارم، و دنبال منبع معتبری برای دریافت صحبت هاشون بودم، واقعا متشکرم،
    ایا امکان داره که فایل های درس اسفار ایشان رو هم بگذارید؟
    پاسخ:
    سلام و رحمت خدا بر شما
    فایلهای درس اسفار را از دو نفر از شاگردان پیگیری کردم و بخشی را گرفته ام، ولی متاسفانه بسیار نامرتب است و ترتیبشان درست نیست. هنوز منتظر مرتب سازی توسط شاگردان درس اسفار هستم ...
    سلام
    خدا ان شالله خیرتون بده
    خیلی خوشحالم که ایشون رو شناختم
    از موقعی که با ایشون آشنا شدم کلی چیز از ایشون یاد گرفتم
    فقط یک سئوال داشتم
    میخواستم بپرسم آیا استاد عابدینی مجتهد هستن؟؟؟
    بازم از شما ممنون
    پاسخ:
    سلام و رحمت خدا بر شما
    بله، الحمد لله تعالی
    سلام
    لطفا صوت های حاج آقا را اینجا هم قرار بدید.
    پاسخ:
    سلام و رحمت خدا بر شما
    چرا؟ دسترسی به تلگرام هم از ویندوز امکان پذیر است.
    سلام و خداقوت
    از ویژگیهای حاج آقا همینه که تا یه مطلب ناب تئوری می گن فورا فایده عملی و کاربردیش رو هم یاد می دن حالا که اصلا موضوع بحث اخلاق کاربردیه چه محشری خواهد بود ولی حیف، ما تلگرام نداریم نصبم نمی کنیم حالا لطفا یه راهی جلوی پای ما بذارید، هم برای دانلود این جلسات هم پرسش و پاسخ.متشکر.درضمن بنده داوطلب (درصورت لیاقت)پیاده کردن جلسات استاد هستم.
    پاسخ:
    سلام و رحمت خدا بر شما
    فعلا بعلت مشغله های متعدد تدوین مکتوب برخی مطالبشان فرصت بارگذاری جلسات را ندارم.
    شما براحتی از طریق ویندوز هم میتوانید دسترسی به تلگرام داشته باشید (فقط کافیست قبلش فقط یکبار از یک تلگرام اندرویدی حساب کاربری ایجاد کنید و خارج شوید، تا بعدش بتوانید از طریق نسخه ویندوزی وارد اکانت تلگرام شوید). 
    بالاخره وقتی امکان استفاده از کانال مطالب استاد عابدینی فراهم هست، این استفاده از تلگرام برای دسترسی به صوت جلسات استاد، یک فرصت است (نه تهدید!).
    اگر هم بتوانید برای پیاده کردن مطالب کمک کنید، تنها راه دسترسی و چک کردن مطالب و ارسال فایها و ... ارتباط تلگرامی است، که تا کنون فقط یک نفر از این طریق در حال کمک به ما هستند.
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی