جلسه 17 - باب1 : فصل13 : حدیث 2 الی 6 - علل نامگذاری حضرت به «مهدی» و «قائم» : که او هدایت به امور باطنی شده، و بر اساس علمش به باطن امور حکم میکند، و قیامش به امر عظیم الهی با ظهور مطلق و تمام است.
با سلام
لینک دانلود فایل صوتی جلسه 17، شنبه 16 آبان 1394 (11.35 MB سرور پرسرعت)
در جلسه هفدهم از شرح روایات کتاب «الشموس المضیئه»، جناب استاد عابدینی (حفظه الله)، در ادامه شرح فصل سیزدهم (پیرامون معانی اسماء و کنیه ها و القاب حضرت) به شرح حدیث دوم تا ششم از آن فصل پرداختند.
ایشان به علل نامگذاری حضرت به «مهدی» و «قائم» اشاره کردند که او هدایت به امور باطنی شده، و بر اساس علمش به باطن امور حکم میکند، و قیامش به امر عظیم الهی با ظهور مطلق و تمام است.
********
متن و ترجمه احادیث مورد اشاره در این جلسه:
الفصل الثّالث عشر فى بعض المعانى الواردة لأسمائه و کناه و ألقابه علیه السّلام
2- و عن جابر، قال: «أقبل رجل الى أبى جعفر علیه السّلام و أنا حاضر.» إلى ان قال أبو جعفر علیه السّلام:
«فإنّما سمّى المهدىّ، لأنّه یُهدى لأمر خفّى،
یستخرج التّوراة و سائر الکتب من غار بأنطاکیّة، فیحکم بین أهل التّوراة بالتّوراة، و بین أهل الإنجیل بالإنجیل، و بین أهل الزّبور بالزّبور، و بین أهل الفرقان بالفرقان،
و تجمع الیه أموال الدّنیا کلّها، ما فى بطن الأرض و ظهرها. فیقول للنّاس: «تعالوا الى ما قطعتم فیه الأرحام، و سفکتم فیه الدّماء، و رکبتم فیه محارم اللّه.» فیعطى شیئا لم یعط أحد کان قبله.» الحدیث
3- و عن أبى سعید الخراسانى قال:
قلت لأبى عبد اللّه علیه السّلام: «المهدىّ و القائم واحد؟»
فقال (علیه السلام) : «نعم.»
فقلت: «لأىّ شىء سمّى المهدىّ؟»
قال (علیه السلام) : «لأنّه یهدى الى کلّ أمر خفىّ. و سمّى القائم، لأنّه یقوم بعد ما یموت، إنّه یقوم بأمر عظیم.»
4- و عن الصّادق علیه السّلام عن أبیه عن جدّه، قال:
«قال رسول اللّه صلّى اللّه علیه و اله:
«القائم من ولدى اسمه اسمى، و کنیته کنیتى، و شمائله شمائلى، و سنّته سنّتى، یقیم النّاس على طاعتى و شریعتى، و یدعوهم الى کتاب ربّى، من أطاعه أطاعنى.» الحدیث
5- و عن محمّد بن عجلان عن أبى عبد اللّه علیه السّلام قال:
«إذا قام القائم علیه السّلام، دعا النّاس الى الاسلام جدیدا، و هداهم الى أمر قد دثر فضلّ عنه الجمهور. و إنّما سمّى القائم مهدیا، لأنّه یهدى الى أمر مضلول عنه؛ و سمّى القائم، لقیامه بالحقّ.»
6- عن محمّد بن علىّ السّلمىّ، عن أبى جعفر علیه السّلام قال:
«إنّما سمّى المهدىّ، لأنّه یهدى لأمر خفىّ، یهدى ما فى صدور النّاس.» الحدیث
(منبع متن: الشموس المضییة ؛ ص50 و 51)
*****************************
2. جابر میگوید: در خدمت امام باقر علیه السّلام بودم که مردی وارد شد- و امام شروع به صحبت فرمود- تا به اینجا رسید که فرمود: «از آنرو، امام غایب، مهدی نامیده شده است که به امر پنهان از تمام مردم، رهنما میشود؛ او تورات و سایر کتابهای آسمانی را از غاری در انطاکیه خارج میکند، آنگاه در بین اهل تورات به تورات، در بین اهل انجیل به انجیل، در میان اهل زبور به زبور و در میان اهل قرآن به قرآن حکم میکند، «1» آنچه از اموال دنیا که روی زمین ظاهر یا در دل زمین پنهان است برای او جمع شده و در خدمتش قرار میگیرد، سپس به مردم میفرماید: «آنچه که از پیوند خویشاوندی بریدید و قطعرحم نمودید، خونهایی که ریختید و حرامهایی که انجام دادید همه را اصلاح و جبران کنید.» به آن حضرت چیزی داده میشود که به پیشینیان او داده نشده است ...» «2»
3. ابو سعید خراسانی میگوید: به امام صادق علیه السّلام عرض کردم: «آیا مهدی و قائم یکی هستند؟» حضرت فرمود: «آری»، گفتم: «چرا آن حضرت مهدی نامیده شده است؟» فرمود: «زیرا به تمام امور پنهان رهنما میشود و قائم نامیده شده است زیرا بعد از آنکه بمیرد «3» به امر بسیار مهمی قیام میکند.» «4»
4. از امام صادق به نقل از پدران بزرگوارش آمده است: «رسول اللّه صلّی اللّه علیه و اله و سلّم فرمود: «قائم از نسل من است، نام او نام من، کنیهاش کنیه من، سیما و قامتش سیما و قامت من و روش او روش من است، مردم را بر پیروی از من و دینم بپا میدارد و آنان را به کتاب خدا دعوت میکند، هرکه از او اطاعت کند از من اطاعت کرده است ...» «5»
5. محمد بن عجلان میگوید: امام صادق علیه السّلام فرمود: «وقتی قائم علیه السّلام قیام کند از نو مردم را به اسلام دعوت میکند، مردم را به چیزیکه کهنه و فراموش شده است و اکثریت مردم از آن جدا شده و به گمراهی افتادهاند هدایت مینماید، قائم علیه السّلام، مهدی نامیده شده است زیرا به چیزیکه دیگران نسبت به آن گمراه شدهاند رهنما میشود و قائم نامیده شده است زیرا به حق قیام مینماید.» «6»
6. محمد بن علی سلمی میگوید: امام باقر علیه السّلام فرمود: «همانا مهدی، مهدی نامیده شده است زیرا به امری پنهان و آنچه در دل مردم نهفته است رهنما میشود ...» «7»
__________________________________________________
(1). ظاهرا مقصود این است که حکم الهى واحد را به استناد کتابهاى مختلف آسمانى به مردم اعلام مىکند، نه اینکه هر کتاب حکم جدا و متفاوتى نسبت به کتابهاى دیگر داشته باشد و مردم به احکام مختلف عمل نمایند. مترجم
(2). بحار الانوار، ج 51، ص 29، روایت 2.
(3). مجلسى رحمة اللّه علیه فرموده است: اینکه فرموده است «بعد از اینکه مرد» مقصود این است که نام و یادش مرد یا مردم او را مرده پنداشتند، روایت 1 در همین فصل نیز این مطلب را تأیید مىکند.
(4). بحار الانوار، ج 51، ص 30، روایت 6.
(5). اثبات الهداة، ج 3، ص 526، روایت 426.
(6). اثبات الهداة، ج 3، ص 555، روایت 593.
(7). اثبات الهداة، ج 3، ص 573، روایت 711.
(منبع متن: ظهور نور، ص: 65 و 66)
سلام خداخیرتون بده توروخداادامه بدید