پای درس استاد

سلسله مباحث اعتقادی جناب استاد حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا عابدینی

پای درس استاد

سلسله مباحث اعتقادی جناب استاد حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا عابدینی

بسم الله الرحمن الرحیم

بنده محمدحسین صالحی، افتخار دارم که از سال ۱۳۸۷ پای درس استاد عزیز و عظیم القدری درحوزه علمیه مقدسه قم هستم، و از همان آغاز طلبگیم از برکات علمی و معنوی ایشان بسیار استفاده برده ام.

جناب استاد حجت الاسلام والمسلمین عابدینی، که از تلامذه مراجع و آیات عظام اسلام هستند وخصوصاً ازمحضر بزرگانی مانند حضرات علامه حسن زاده آملی، آیت الله بهجت،علامه جوادی آملی، آیت الله ممدوحی، آیت الله بهاء الدینی، آیت الله محفوظی و... بهره برده اند، و از نظر فکری نیز بالأخص ممحّض در آثار و افکار علامه طباطبایی(رحمة الله علیه) میباشند.

استاد عابدینی شنبه ها در برنامه تلویزیونی سمت خدا (شبکه ۳) با صداوسیما همکاری دارند.

تاکنون درمحضر استاد عزیز دروس ذیل استفاده شده:

* از سال ۸۵ : درس شرح روایات معاد (از ابواب معاد بحار الانوار : ج۶و۷و۸) :
هفته ای یک جلسه، که کل مباحث در ۲۵بهمن۹۳ به پایان رسید.

* از سال ۹۰ : درس شرح تفسیر المیزان
یکشنبه و دوشنبه و سه شنبه (یک ساعت قبل اذان ظهر)
(آدرس فعلی: حدفاصل میدان معلم و میدان بسیج، مدرسه علمیه امام کاظم(ع)، ساختمان امام رضا(ع) همکف، مدرس۲۷ )
که فقط امکان حضور برادران می باشد.
تا ۱۱ دی ۹۷ در جلسه ۵۲۴ تا آخر تفسیر آیه ۲۵۷ سوره بقره (المیزان،ج۲ ص۳۴۷) به اتمام رسیده است، و شرح جلد دوم المیزان ادامه دارد.

* از سال ۹۱ : درس شرح روایات اصول کافی
چهارشنبه (یک ساعت قبل اذان ظهر)
(در همان مدرسه علمیه امام کاظم -علیه السلام-)
تا ۱۲ دی ۹۷ درجلسه ۲۶۷ : کتاب الحجّة کافی، باب۴۱- فی شأن «انا انزلنا»

* از سال ۹۲ : درس اسفار ( از جلد اول) :
هرروز ساعت۷ صبح (بهار س۸)، معلم، کوچه ۲۱،بعد مسجد سلماسی، دارالعلم امام حسن(علیه السلام)

* از ۲ اسفند ۹۳ : درس مهدویت (شرح روایات غیبت، ظهور و رجعت)، سه شنبه ها، ساعت۱۸:۰۰ (فصل پاییز و زمستان بعد نمازعشا)
آدرس: خیابان سمیه، کوچه ۱۱ (جنب مخابرات)، پ۱، حوزه علمیه ثامن الأئمه(ع)، با امکان حضور خواهران.

*******

از آنجا که معارف ناب مهدویت بسیار مورد نیاز جوانانی مثل بنده است، آنها را از طریق این وبلاگ برای شما منتظران امام زمان (علیه السلام) منتشر میکنیم.

امید است که مورد نظر حضرت حجّت قرار بگیرد، و گامی کوچک برای تعجیل در فرج موفور السّرور ایشان بشود.

الهی وفّقنا لما تحبّ و ترضی
و السلام علی من اتّبع الهدی

طبقه بندی موضوعی
کلمات کلیدی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
آخرین نظرات
  • ۲۲ آبان ۹۹، ۰۸:۳۳ - محمد کمیل بادامی
    خیلی خوب
پیوندها

باسلام

🔶جلسه ۹۷

لینک دانلود فایل صوتی جلسه ۹۷، سه شنبه ۲ بهمن ۱۳۹۷ (27.5 MB صوت با کیفیت wma -صندوق بیان)

15 جمادی الاولی 1440

لینک کمکی جلسه ۹۷ (36.3 MB صوت با کیفیت mp3 -سرور ابری پرشین گیگ)

موضوع جلسه:

 آثار غلبه‌ی احکام روح بر احکام بدن در دوران ظهور (جلسه دوم)

🌸 در فرج شخصی وحالت احتضار هم مانند فرج عمومی ظهور، با غلبه احکام روح، از اسباب مادی منقطع گشته، و حقایق شکوفا میشوند.

🌸 روح و بدن دو مرتبه از یک حقیقت واحده هستند. دوگانگی و ثنویت در روح و بدن نیست، بلکه وحدت در وجود انسان است دارای شئون و مراتب و مظاهر متعدد، که مرتبه ای اعلی و اشرف از این وجود انسانی روحِ اوست و مرتبه‌ی رقیقه و ضعیف و دانی آن بدنِ اوست. مهم آن است که شخصیت انسان متوجّه به مرتبه‌ی اعلا علیینی وجودش باشد و از آن منظر به خود و عالم بنگرد، نه از منظرِ مرتبه‌ی دانی و ضعیف و پستِ بدنی.

🌸 در حالت احتضار ، چون غلبه احکام روح بر بدن است، حال تعلق به بدن و عالم بدن منقطع گشته، و لذا کشف از حقایق عوالم بعدی میشود، و از جمله آن حقایق، رؤیت تمام حضرات معصومین (علیهم السلام) است، که برای ورود به هر عالمِ بعدی ورود از بابِ لقاء امام و معصومین (علیهم السلام) است، و این فرج و ظهور شخصی در دنیا بهنگام احتضار قبل از ورود به عالم برزخ قطعی و ضروری است، چنانکه در مواقف قیامت نیز سیر وجودی با نور امام است.

🌸 در دوران ظهور دیگر بدن حاجب و مانع شکوفایی روح و باطن نیست، بلکه بدن تابع روح است، که روح دیگر نیازی به نور بیرونی ندارد، بلکه روح نیاز به نور امام و هدایتش دارد، با نور امام مستغنی از نور خورشید و ماه است. شیعه هرقدر در تبعیت و حس نیازش به امام خالصتر باشد ، فنای شدیدتری در روحانیت امام یافته است، و با غلبه‌ی روحانیتِ امام و نفوذ امرِ امام در وجودِ آن شیعه، آثار غلبه روح در افعال آن شیعه محقق میشود.

🌸 همانطور که معنا ندارد که انسانی از خودش ربح و سود بگیرد، در دوران ظهور هم، چون مؤمنین حقیقتاً اهل ایمان را خودشان می‌بینند و وحدت روحِ ایمانی در ایشان غلبه یافته است، با غلبه احکام روح، دیگر ربح و سودِ مؤمن از مؤمن معنا ندارد. در معاملات دیگر هیچ مؤمنی از مؤمن دیگر ربح (سود) نمی‌گیرد، چرا که کثرت آنها در نظام بدن است ولی در آن دوران دیگر احکام بدن غالب نیست، بلکه احکام روح غالب است و روحِ ایمانی جاری در آنها یکی است، و همه تحت روحانیتِ امام و شمس وجودِ او حیات و روشنایی دارند:

مؤمنان معدود لیک ایمان یکی   /    جسمشان معدود لیکن جان یکی 

جان گرگان و سگان هر یک جداست   /    متحد جانهای شیران خداست

جمع گفتم جانهاشان من به اسم   /    کان یکی جان صد بود نسبت به جسم

هم چو آن یک نور خورشید سما   /    صد بود نسبت بصحن خانه ها

لیک یک باشد همه انوارشان   /    چونک برگیری تو دیوار از میان

چون نماند خانه ها را قاعده   /    مؤمنان مانند نفس واحده

 (دفتر چهارم مثنوی، شرح انما المؤمنون اخوة والعلماء کنفس واحدة)


🌸 مواسات مؤمنین نسبت به هم در زمانه غیبت یک کمال و تعالی برای ماست، اما همین مواسات در دوران ظهور وجوب دارد و کف کار است، و نقطه عالی در مدارج بالاتر از آن است.

🌸 وقتی که امام زمان (علیه السلام) قیام نمایند، بواسطه سلطه روح امام بر اسباب عالم و امداد ملائکه به ایشان، همان آثارِ وجودی در شیعیانِ امام هم که شعاعی از وجودِ ایشان گشته اند محقق است، کما اینکه در روایت میفرمایند:

« عَنْ أَبِی الْحَسَنِ الرِّضَا (عَلَیْهِ السَّلَامُ) قَالَ: إِذَا قَامَ الْقَائِمُ، یَأْمُرُ اللَّهُ الْمَلَائِکَةَ بِالسَّلَامِ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ، وَ الْجُلُوسِ مَعَهُمْ فِی مَجَالِسِهِمْ، فَإِذَا أَرَادَ وَاحِدُ حَاجَةً أَرْسَلَ الْقَائِمُ مِنْ بَعْض‏ لْمَلَائِکَةِ أَنْ یَحْمِلَهُ، فَیَحْمِلُهُ الْمَلَکُ حَتَّى یَأْتِیَ الْقَائِمَ، فَیَقْضِیَ حَاجَتَهُ، ثُمَّ یَرُدَّهُ. وَ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ مَنْ یَسِیرُ فِی السَّحَابِ، وَ مِنْهُمْ مَنْ یَطِیرُ مَعَ الْمَلَائِکَةِ، وَ مِنْهُمْ مَنْ یَمْشِی مَعَ الْمَلَائِکَةِ مَشْیاً، وَ مِنْهُمْ مَنْ یَسْبِقُ الْمَلَائِکَةَ، وَ مِنْهُمْ مَنْ تَتَحَاکَمُ الْمَلَائِکَةُ إِلَیْهِ؛ وَ الْمُؤْمِنُونَ أَکْرَمُ عَلَى اللَّهِ مِنَ الْمَلَائِکَةِ؛ وَ مِنْهُمْ مَنْ یُصَیِّرُهُ الْقَائِمُ قَاضِیاً بَیْنَ مِائَةِ أَلْفٍ مِنَ الْمَلَائِکَة»،

«امام رضا (علیه السلام) فرمودند: هنگامی که قائم (علیه السلام) قیام نماید، خداوند متعال به ملائکه امر میکند که (ظهور یافته و) به مؤمنین سلام بدهند، و در مجالس مؤمنین با ایشان بنشینند؛ پس هنگامی که یکی از مؤمنین حاجتی داشته باشد حضرت قائم (علیه السلام) بعضی از ملائکه را ارسال میکند که آن مؤمن را حمل کنند و به محضر قائم (علیه السلام) بیاورند پس امام (علیه السلام) حاجت آن مؤمن را برآورده گرداند، و سپس ملائکه آن مؤمن را به منزلش برمیگردانند. و از مؤمنان برخی با ابرها سیر و سفر میکنند، و برخی از ایشان با ملائکه پرواز میکنند (به باطن عالم)، و برخی از ایشان همراه ملائکه در راه قدم میزنند، و برخی از ایشان (در مقامی بالاتر) از ملائکه سبقت میگیرند، و برخی از ایشان (بالاتر) هستند که ملائکه برای اخذ حکمشان به وی مراجعه مینمایند، و همانا نزد خداوند متعال مؤمنون با کرامت تر از ملائکه هستند، و برخی از مؤمنان مقامی دارند که حضرت قائم (علیه السلام) ایشان را میان هزار نفر از ملائکه قاضی قرار میدهد».

 (دلائل الأمامة ص ٢٤١ ، اثبات الهداة ج ٣ ، ص ٥٧٣)

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی