پای درس استاد

سلسله مباحث اعتقادی جناب استاد حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا عابدینی

پای درس استاد

سلسله مباحث اعتقادی جناب استاد حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا عابدینی

بسم الله الرحمن الرحیم

بنده محمدحسین صالحی، افتخار دارم که از سال ۱۳۸۷ پای درس استاد عزیز و عظیم القدری درحوزه علمیه مقدسه قم هستم، و از همان آغاز طلبگیم از برکات علمی و معنوی ایشان بسیار استفاده برده ام.

جناب استاد حجت الاسلام والمسلمین عابدینی، که از تلامذه مراجع و آیات عظام اسلام هستند وخصوصاً ازمحضر بزرگانی مانند حضرات علامه حسن زاده آملی، آیت الله بهجت،علامه جوادی آملی، آیت الله ممدوحی، آیت الله بهاء الدینی، آیت الله محفوظی و... بهره برده اند، و از نظر فکری نیز بالأخص ممحّض در آثار و افکار علامه طباطبایی(رحمة الله علیه) میباشند.

استاد عابدینی شنبه ها در برنامه تلویزیونی سمت خدا (شبکه ۳) با صداوسیما همکاری دارند.

تاکنون درمحضر استاد عزیز دروس ذیل استفاده شده:

* از سال ۸۵ : درس شرح روایات معاد (از ابواب معاد بحار الانوار : ج۶و۷و۸) :
هفته ای یک جلسه، که کل مباحث در ۲۵بهمن۹۳ به پایان رسید.

* از سال ۹۰ : درس شرح تفسیر المیزان
یکشنبه و دوشنبه و سه شنبه (یک ساعت قبل اذان ظهر)
(آدرس فعلی: حدفاصل میدان معلم و میدان بسیج، مدرسه علمیه امام کاظم(ع)، ساختمان امام رضا(ع) همکف، مدرس۲۷ )
که فقط امکان حضور برادران می باشد.
تا ۲۵ مهر ۹۶ در جلسه ۴۲۵ تا آخر تفسیر آیه ۲۴۲سوره بقره (المیزان،ج۲ ص۲۶۰) به اتمام رسیده است، و شرح جلد دوم المیزان ادامه دارد.

* از سال ۹۱ : درس شرح روایات اصول کافی
چهارشنبه (یک ساعت قبل اذان ظهر)
(در همان مدرسه علمیه امام کاظم -علیه السلام-)
تا ۳ آبان ۹۶ درجلسه ۲۴۱ : کتاب الحجّة کافی، باب۲۶- القرآن یهدی للامام

* از سال ۹۲ : درس اسفار ( از جلد اول) :
هرروز ساعت۷ صبح (فصل بهار س۸)، کوچه جنب مسجد سلماسی، دارالعلم امام حسن(علیه السلام)

* از ۲ اسفند ۹۳ : درس مهدویت (شرح روایات غیبت، ظهور و رجعت)، سه شنبه ها، ساعت۱۸:۳۰ (فصل پاییز و زمستان بعد نمازعشا)
آدرس: خیابان سمیه، کوچه ۱۱ (جنب مخابرات)، پ۱، حوزه علمیه ثامن الأئمه(ع)، با امکان حضور خواهران.

*******

از آنجا که معارف ناب مهدویت بسیار مورد نیاز جوانانی مثل بنده است، آنها را از طریق این وبلاگ برای شما منتظران امام زمان (علیه السلام) منتشر میکنیم.

امید است که مورد نظر حضرت حجّت قرار بگیرد، و گامی کوچک برای تعجیل در فرج موفور السّرور ایشان بشود.

الهی وفّقنا لما تحبّ و ترضی
و السلام علی من اتّبع الهدی

دنبال کنندگان ۵ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
طبقه بندی موضوعی
کلمات کلیدی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
آخرین نظرات
پیوندها

با سلام


این صفحه همیشه در حال تکمیل خواهد بود، و هر هفته لینک فایل صوتی جلسات در عین انتشار بصورت مجزا، در این صفحه نیز در کنار جلسات سابق قرار خواهد گرفت.


1395.11.19 ملائکه و مومنین                     نور امام در قیامت                          37 - ارتباط ظهور و بعثت پیامبر

********************************************


آرشیو کامل دوره های معرفتی (هدایای ویژه) :


***

***



***

هدایای ویژه 4 و 6 : 

***


***








هدیه وی‍ژه 13 : آرشیو صوتی جلسات شرح اصول کافی استاد عابدینی: ۱. کتاب العقل و الجهل


هدیه وی‍ژه 14 : آرشیو صوتی جلسات شرح اصول کافی استاد عابدینی: ۲. کتاب فضل العلم


هدیه وی‍ژه 15 : آرشیو صوتی جلسات شرح اصول کافی استاد عابدینی: ۳. کتاب التوحید


هدیه ویژه 16 : درس اخلاق کاربردی (جهاد اکبر) استاد عابدینی در ماه رمضان و شوال ۱۳۹۶ از کانال تلگرامی


********************************************


دانلود فایل Word و PDF کتاب «الشموس المضیئه» (2.8 MB)


لینک دانلود کمکی (از سرور ابری پرسرعت پرشین گیگ)

اثر آیت الله شیخ علی سعادت پرور (شامل جمع گزیده روایات ابواب مربوطه و شرحی کوتاه بر جوانب مختلف آنها)

(جهت دنبال کردن روایات، حین گوش دادن به درس، ذیل لینک دانلود فایل صوتی آدرس ذکرشده صفحات کتاب بر اساس شمارگان صفحات در فایل pdf فوق خواهد بود)


********************************************


لینک دانلود فایل word و pdf - جزوه شرح الشموس1 - جلسات 1و2 (9.13 MB)


طرح جلد شرح الشموس1


****************************************************************

لینک دانلود فایل صوتی جلسات مهدویت (شرح کتاب شموس المضیئه) :


1. جلسه اول، شنبه 2 اسفند 1393 (12.6 MB)
(بیان مقدمات بحث مهدویت و کتاب حاضر + شرح روایات 1 الی 3 : صفحه7و8 کتاب)


2. جلسه دوم، شنبه 9 اسفند 1393 (10.6 MB)

(خلاصه ای از شرح روایات 1 و 2 + شرح روایات 3 و 4 و پایان فصل اول از باب اول کتاب: صفحه 7و8 کتاب)


3. جلسه سوم، شنبه 16 اسفند 1393 (10.6 MB)

(شروع فصل دوم از باب اول، شرح قسمتی از روایت 1 با نام حدیث لوح : صفحه 10 کتاب)


4. جلسه چهارم، شنبه 23 اسفند 1393 (11.6 MB)
(فصل دوم از باب اول، ادامه شرح روایت 1 - بیان سنّت های انبیاء در امام زمان : صفحه 10 کتاب)



5. جلسه پنجم، شنبه 15 فروردین 1394 (9.98 MB)
(فصل دوم از باب اول، شرح روایت 1 الی 4 - بیان خصوصیّات ظاهری و باطنی امام زمان : صفحه 10 و 11 کتاب)


6. جلسه ششم، شنبه 22 فروردین 1394 (11.64 MB)

(فصل دوم از باب اول، شرح روایت 4 - ظهور مطلق اوصاف خاتم الأنبیاء در حضرت خاتم الأوصیاء -علیهما السلام- : صفحه 10 و 11 کتاب)



7. جلسه هفتم، شنبه 29 فروردین 1394 (11.83 MB)
(فصل دوم از باب اول، شرح روایت 5 و 6 - نحوه دین داری شیعیان امام زمان (علیه السلام) و ریزش ها و رویش های آنها در دوران غیبت و ظهور : صفحه 11 کتاب)



8. جلسه هشتم، شنبه 5 اردیبهشت 1394 (11.79 MB)
(فصل دوم از باب اول، شرح روایت 7 و 8 - وصفی خاص حضرت قائم (علیه السلام) که بیعت و پیمان هیچ طاغوتی را برگردنش ندارد : صفحه 11 کتاب)



9. جلسه نهم، شنبه 19 اردیبهشت 1394 (10.93 MB)
(فصل دوم از باب اول، شرح روایت 10 - حقیقت اولوالأرحام همان ولایت الهی در ارتباط با امام زمان (علیه السلام) است که ارحام مؤمنین هم از شعبه های آنست : صفحه 12 کتاب)


10. جلسه دهم، شنبه 2 خرداد 1394 (11.26 MB)

(فصل دوم از باب اول، شرح روایت 11 و 12 - حتمیّت ظهور به قدرت الهی، در جهت آمادگی برای ملاقات خداوند در قیامت، که شک کننده بر ظهور کافر به خداست : صفحه 12 و 13 کتاب)



11. جلسه یازدهم، شنبه 9 خرداد 1394  (12.14 MB)

(فصل دوم از باب اول، شرح روایت 14 -  اصلاح یکباره امر ظهور حضرت در یک شب، و کند شدن گذران زمان بلحاظ وقوع حوادث و ادراکات بیشتر در ظرف زمان کمتر : صفحه 13 کتاب)



12. جلسه دوازدهم، شنبه 28 شهریور 1394 (7.82 MB)

(فصل سوم از باب اول، شرح روایت 1 - شباهت جریان ولادت حضرت موسی به ولادت حضرت حجّت (علیهما السلام) و حکمتِ اصرارِ روایات بر ذکر تشابه هر نسبتِ ایشان با سنن انبیاء : صفحه 15و16 کتاب)



13. جلسه سیزدهم، شنبه 4 مهر 1394 (8.8 MB)

(فصل سیزدهم از باب اول، شرح روایت 1 - علل نامگذاری حضرت به «قائم» که قیام میکند به امرِ عظیمِ الهی بعد از فراموش شدن یادش و ارتداد اکثر قائلین امامتش : صفحه 30 کتاب)



14. جلسه چهاردهم، شنبه 11 مهر 1394 (10.44 MB)

(بحثی مناسبتی : ارتباط عید غدیر با امام زمان و ظهور ایشان - زمانه ما ظرفیت بروز عزم عظیم و میثاق غلیظ ِ نمایان در «اولوالعزم من الرسل» را دارد بخاطر اتصالش به ظهور امام زمان علیه السلام)



15. جلسه پانزدهم، شنبه 18 مهر 1394 (11.54 MB)

( بحثی مناسبتی : ارتباط امام حسین و ظهور امام زمان در ظهر عاشورا - خروج هردو از کنار کعبه و خطاب واحدشان به فطرت تمام جهانیان)



16. جلسه شانزدهم، شنبه 9 آبان 1394 (12.21 MB)

( بحثی مناسبتی : ارتباط عاشورا و ظهور : «حرکت نرم افزاری عاشورا» قدرت و ظرفیت تعجیل در ظهور را دارد، که بپاداشتن رسالت آن بر دوش ماست)



17. جلسه هفدهم، شنبه 16 آبان 1394 (11.3 MB)

(فصل سیزدهم از باب اول، شرح روایت 2 الی 6 - علل نامگذاری حضرت به «مهدی» و «قائم» : که او هدایت به امور باطنی شده، و بر اساس علمش به باطن امور حکم میکند، و قیامش به امر عظیم الهی با ظهور مطلق و تمام است : صفحه 30 و 31 کتاب)



18. جلسه هجدهم، شنبه 23 آبان 1394 (11.54 MB)

(فصل سیزدهم از باب اول، شرح روایت 4 الی 6 - حاکمیت حضرت حجت بر اساس اسم الباطن و الآخر ، و قیام برای اقامه دین خالص، بخاطر رشد مردم که به این مراتب میرسند: صفحه 31 کتاب)



19. جلسه نوزدهم، شنبه 30 آبان 1394 (11.29 MB)

(باب اول، اتمام شرح فصل13 : علل نامگذاری های حضرت - قیام حضرت «قائم» به امرجدید و کتاب جدید و اسلام جدید یعنی اقامه دین خالص با نگاه حاکمیتی در دورانی که غالبا جز اسم و رسمی از اسلام نمانده است)



20. جلسه بیستم، شنبه 28 آذر 1394

باب 1 : فصل 13 : اقامه مصداقی و محسوس دین در ظهور مانند جریان اربعین است، که کمالات معقول را در مرتبه محسوس پیاده میکند


21. جلسه بیست و یکم، شنبه 5 دی 1394

باب 1 : فصل 14 : سنت یوسفی در حضرت حجت به غیبت و حیرت امّت در برابر ایشان درحالی که او بینشان است، و حال منکرین ایشان.


22. جلسه بیست و دوم، شنبه 12 دی 1394 

باب 1 : فصل 16 : انتظار فرج در انواع فرج اعم بعد از شدّت، و فرج عمومی امام زمان، و فرج خصوصی اختیاری، و فرج خصوصی اجباری



23. جلسه بیست و سوم، شنبه 19 دی 1394

باب1 : فصل 16 : فرج امام زمان مرتبه ای توحیدی از لنگرگاه هستی است و در رشد نظام انسانی ضروریست -رشد بر یاس از اسباب و اتصال محض به خدا



24. جلسه بیست و چهارم، شنبه 26 دی 1394

باب 1 : فصل 16: حدیث2و5و6 - شریک بودن منتظران حقیقتاً در جهاد همراه با معصومین -علیهم السلام- به جهت معرفتشان بر میثاق غلیظ ولایت


25. جلسه بیست و پنجم، شنبه 3 بهمن 1394

باب1 : فصل 16 : افضل بودن منتظران در غیبت از مردمان زمانهای دیگر بجهت ظاهر شدن نظام باطن برای انها که تاخیر فرج ضرری برایشان ندارد


26. جلسه بیست و ششم، سه شنبه 13 بهمن 1394

باب1 : فصل 16 : انتظار فرج به احیاء امر اهل بیت و اقامه دین و اقدام مصلحانه اجتماعی است لذا اجر آن هم باجهاد ومبارزه وشهادت بیان شده


27. جلسه بیست و هفتم، سه شنبه 20 بهمن 1394

باب1 : فصل 16 : در ایام انتظار وقتی تردید در شناخت مصداق امام حق و پرچمدارحق پیدا کردیم با معیار حب یقینی و بغض یقینی راه روشن میشود.


28. جلسه بیست و هشتم، سه شنبه 27 بهمن 1394

باب1 : فصل 16 : اجر اعمال در زمان غیبت با امام مستتر افضل از اجر اعمال در زمان ظهور با امام ظاهر است، چون غصه و انتظار احقاق حق امام و حاکمیت توحید را دارند.


29. جلسه بیست و نهم، سه شنبه 4 اسفند 1394

باب1 : فصل 16 : صبر و بصیرت و ابتلائات و معرفت یاران امام زمان پنجاه برابر صحابه پیامبر و یاران خاص اهل البیت است


30. جلسه سی ام، سه شنبه 11 اسفند 1394

باب2 : فصل 7 : غیبت مرتبه ای از آماده کردن برای ایمان به غیب است که حضور امام زمان را بیابند مانند ارتباط با حضرت خضر که هرجا یادشود حاضر است



31. جلسه سی و یکم، سه شنبه 18 اسفند 1394

بحارج51ص220 - سنت های موسی وعیسی وخضر در امام زمان و بالخصوص سنت نوح درطولانی شدن تحقق فرج برای خلوص تمام حق مقابل تمام باطل.


32. جلسه سی و دوم، سه شنبه 25 اسفند 1394

ادامه روایت سابق : سنت نوح در امام زمان (علیهما السلام) بر خالص سازی و تمحیص مومنین برای نجات جامعه ایمانی از نفاق و شرک.


33. جلسه سی و سوم، سه شنبه 17 فروردین 1395

سنت محوضت در ظهور و رجعت تا برسد به قیامت که اوج محض شدن و تمییز بین ایمان و کفر در بهشت و جهنم است.


34. جلسه سی و چهارم، سه شنبه 24 فروردین 1395

 بیان قرآن در سنت محض شدن برای تمییز خوبیها از بدیها - و سنت مداوله و گردش ایام برای پیروزی مومنین با کندن شرک ونفاقشان ومحض شدن ایمانشان.


35. جلسه سی و پنجم، سه شنبه 31 فروردین 1395

احادیث در سنت محض شدن - طینت محض سعید یا شقی در مبدأ و رجوع به همان محض در امام سُعداء یا محض در امام اشقیاء، در مراتب ظهور و رجعت و قیامت.


36. جلسه سی و ششم، سه شنبه 07 اردیبهشت 1395

احادیث سنت غربال - شدت فتنه ها و ریزش دو سوم مردم از غافلان و رسوایی سران فتنه که امام زمان با کشتن 70 نفر از این سران آتش فتنه را خاموش میکند.


37. جلسه سی و هفتم، سه شنبه 14 اردیبهشت 1395

بحث مناسبتی - ظهور امام زمان نتیجه ی بعثت پیامبر و مقدمه یوم البعث قیامت است - ادامه احادیث غربال در شدت فتنه هایی که خواص را ساقط میکند.


38. جلسه سی و هشتم، سه شنبه 21 اردیبهشت 1395

از کتاب بحار ج52 باب21 نهی ازتوقیت- احادیث45 و7 و9 و11- تاثیر انتظار فرج بر فاش نبودن وقت ظهور است مانند معلوم نبودن وقت قیامت و وقت مرگ، تا همیشه آماده برای آنها باشیم


39. جلسه سی و نهم، سه شنبه 28 اردیبهشت 1395

از کتاب شموس باب3 فصل1حدیث1- و کتاب بحارالانوار ج52 باب21 احادیث40 و41 و49 و17- تطبیق آیات قیامت با تعبیر «ساعت» بر ظهور و نامعلوم بودن وقت آن


40. جلسه چهلم، سه شنبه 4 خرداد 1395

از کتاب شموس باب2 فصل7- و کتاب بحارالانوار ج52 باب23 (ص151) احادیث1 و 9 - امکان رویت حضرت در دوران غیبت کبری - ضمن نفی و تکذیب رویتی که با ادعای نیابت باشد - امکان رویت جسمی طبق سنت یوسفی و نیز ارتباط روحی که لذت نجوا با حضرت را می یابند

 
باب۲ف۷_ بحار ج۵۲ باب۲۳ : ادامه بحث امکان رؤیت حضرت در دوران غیبت ضمن تکذیب مدعیان نیابت خاص و باب بیان احکام جدید از جانب امام زمان

بحار ج۵۲ اتمام باب۲۳ : رشد شیعه در دوران غیبت کبری برای عمق در ارتباطِ بدون وساطت ابزار با امام زمان (علیه السلام)

بحث مناسبتی: تاثیر جریان عاشورا درتعجیل ظهور، با بیدارکردن وجدانها - سرعت وقدرت عاشورا در ریشه کن کردن فرهنگ ظلمانی اموی تا زمان ظهور

بحث مناسبتی: ظرفیت سازی عاشورا برای ظهور با به اوج رساندن نفرت از بدی ظالمین و شوق به خوبی اهل بیت (علیهم السلام)

از ابواب مختلف بحارالانوار - عدالت مهدوی با تطهیر زمین و نفوس انسانها از ظلم و جور و شرک، مقدمه عقلانیت و معنویت توحیدی میشود

از ابواب مختلف بحارالانوار - یکی از اسمهای امام زمان «عدلُ المنتظَر و المشتَهَر» است، که با اجرای عدالت در زمین بعد از دوران ظلمش، ایجاد حیات حقیقی بعد از دوران موتش میشود

از ابواب مختلف بحارالانوار - وَضَعَ میزانَ العدل بین الناس - امام در تمام روابط اجتماعی عدل را میزان میکند که اصل توحید و هدف ارسال رسولان و برپایی قیامت برای ولایت عدل است

از ابواب مختلف بحارالانوار - پرچم عدالت مهدوی به ما منتظرانش ایجاد پویش عدالت طلبی و عدالت ورزی را میآموزد که عمده ی تبلیغ دین بصورت عملی با برپایی عدالت است

الشموس المضیئه باب3 فصل15 ح1 تا 3- دعوت اهل کتاب به اسلام با کتب آسمانیشان که نزد امام است - دعوت ناصبی ها به قبول ایمان و الا محکوم شدنشان به جزیه و تبعید

باب۳ فصل۱۵ حدیث ۴ و ۵- اشراق زمین به نور توحید که تمام بقعه ها و معبدها جهت توحیدی عبادتشان تصحیح شده و تبدیل به مسجد و محل عبادت خدا میشوند

باب۳ فصل۱۵ حدیث ۶ تا ۹- برای ظهور توحید حتی سنگها فداکاری میکنند که شهادت میدهند بر خفای منافقی درون خود و حاضرند شکسته شوند تا کفری باقی نماند

باب۳ فصل۱۵ حدیث ۱۰ تا ۱۲- رسیدن مصداق تام و دولت مطلق آیات قرآن در ایام استقرار حکومت امام زمان- غلبه فرهنگی و حاکمیتی اسلام و تسلیم تمام جهان بر دین محمدی

باب۳ فصل۱۵ حدیث۱۳- بیان حقایق در روایات برای ایجاد طلب است-آنچه برای ملائکه در ارتباط بامعصومین ذکرشده بعدظهور برای مؤمنین محقق میشود

باب۳ فصل۱۵ ادامه حدیث۱۳- ارض جغرفیایی هدف نهایی حکومت الهی نیست بلکه ارض قلب هاست که فتح میشود و افق ادراک هاست که با نورخدا روشن میشوند

باب۳ فصل۱۵ حدیث۱۳تا ۱۵- در دورانی که ظهورات شیطان شدیدتر شده عظمت مؤمنان بالاتر است و جلوه نصرت الهی برای غلبه ی ایمان بر فتنه ها ظاهر میشود

باب۳ فصل۱۵ حدیث ۱۶- مراتب ساقط شدن اثر شیطان در نفوس انسانها بمانند عدم نفوذش در مخلَصین، با طهارت نفوس از معصیت و انانیت در ظهور و رجعت و قیامت

باب۳ اتمام فصل۱۵ حدیث ۱۷- یوم القیامة هو یوم قیام القائم‏ - مرتبه ای از قیامت در قیام امام زمان است - بیانی کلیدی درفهم حقایق ظهور که پایان حیات شیطان و آغاز حیات توحیدی عموم انسانهاست

بحث علم در زمان ظهور - جامعه ی ظهور که به قرب خدا رسیده به خزائن علم بی منتهای عندالله راه می یابد، و خزائن عالم وجود با شوق خود را به مطهرین میرساند


بحث علم در زمان ظهور۲- انسان ظهور با تمام مراتبش ارتباط برقرار میکند با تمام مراتب عالم و رشد ادارکی در رویت ملکوت می یابد که این علم ملکوتی دیگر با غفلت جمع نمیشود


بحث علم در زمان ظهور۳- زندگی دنیا مانند خوابیست که تمام صحنه ها و وقایعش تعبیر دارد- در دوران ظهور عالم برای همه تعبیر میشود از سنخ تعبیر عالم توسط خضر برای موسی


بحث علم در زمان ظهور۴- در خواب دنیا بیدارکننده امام است که مومنین در کانال وجودی امام سیر میکنند و با شأن امام شدن حدود ذاتیشان شکسته شده و به توحید الوهی منتقل میشوند


علم در زمان ظهور۵- همچنانکه که بدن تحت اطاعت تام روح است قلوب مؤمنین هم در اطاعت پذیری به منزله ی بدن امام هستند که شأن اویند و امام روح حاکم بر ایشان است

علم در زمان ظهور۶- طینت باطنی و روحی شیعیان از طینت ظاهری امامان است یعنی امام روح شیعه است و عمل شیعیان عمل امام محسوب میشود به حسب مراتب اعمال


علم در زمان ظهور۷- ناب ترین شکوفایی علم درشناخت خود حقیقت امام است که امری صعب و مستصعب است مگر برای شیعیانی که با اطاعت علمی و عملی از شئون امام شوند

علم در زمان ظهور۸- در ظهور حقیقت امامت به احسن وجهش ظاهر میشود چون معرفت شیعیان به امام در ظرف معرفت و نگاه خود امام است به خودش که به لفظ و بیان در نمی آید

علم در زمان ظهور۹- با سنت محوضت هرقدر مرز حق و باطل روشن‌تر شود ظهور نزدیک‌تر شده - حق محض در امام حق و شئونات زیبایش شکوفا میشود - و باطل محض در امام باطل و شئونات زشتش رسوا میشود

علم در زمان ظهور۱۰- ملک عظیم امامت در اطاعت تام شیعیان و معرفت عمیقشان نسبت به امام زمان در دوران ظهور - ملک عظیم یعنی حرکت بسوی کمالات با سرعت نوری امام

علم در زمان ظهور۱۱- الملک العظیم هو ملک الآخرة - به ملک عظیم تمام ملکوت عالم تحت امر امام است که امام ظهور جامع اسماء الله است - مردم هم در دوران ظهور تماما با اختیارشان تحت امر امام اند

علم در زمان ظهور۱۲- انبیا مظهر اسم الظاهر در قوس نزول هستند و اوصیا مظهر اسم الباطن در قوس صعودند و امام زمان (علیه السلام) آخرین وصی، و وارث علمِ باطنی تمام سابقین، برای اظهار آنهاست

علم در زمان ظهور۱۳- اینکه امام «خزائن علم الهی» و «قائم بالأمر» است تحت اسم الظاهر در لفظ آمده، ولی درکش تاکنون تحت اسم الباطن مخفی مانده و در دوران ظهور به علم شهودی درک میشود

جلسه بعدی:

جلسه ۷۱- ان شاء الله سه شنبه ۱۲ دی ۱۳۹۶.



نظرات (۲)

سلام واقعا زحمت میکشید خسته نباشید.من تازه سایت شما رو دیدم و تمام جلسات استاد رو میخوام هر هفته دانلود کنم.لطفا سخنرانی ها رو هر هفته به روز رسانی کنید
سلام علیکم ...
با آرزوی طول عمر با عزت و توفیقات بیشتر در عرصه تبلیغ معارف ناب اهل بیت علیهم السلام
تشکر از لطفتون ...
ان شاا.. که موفق و موید در پناه امام زمان سلام الله علیه باشید
یاعلی

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی