پای درس استاد

سلسله مباحث اعتقادی جناب استاد حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا عابدینی

پای درس استاد

سلسله مباحث اعتقادی جناب استاد حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا عابدینی

بسم الله الرحمن الرحیم

بنده محمدحسین صالحی، افتخار دارم که از سال ۱۳۸۷ پای درس استاد عزیز و عظیم القدری درحوزه علمیه مقدسه قم هستم، و از همان آغاز طلبگیم از برکات علمی و معنوی ایشان بسیار استفاده برده ام.

جناب استاد حجت الاسلام والمسلمین عابدینی، که از تلامذه مراجع و آیات عظام اسلام هستند وخصوصاً ازمحضر بزرگانی مانند حضرات علامه حسن زاده آملی، آیت الله بهجت،علامه جوادی آملی، آیت الله ممدوحی، آیت الله بهاء الدینی، آیت الله محفوظی و... بهره برده اند، و از نظر فکری نیز بالأخص ممحّض در آثار و افکار علامه طباطبایی(رحمة الله علیه) میباشند.

استاد عابدینی شنبه ها در برنامه تلویزیونی سمت خدا (شبکه ۳) با صداوسیما همکاری دارند.

تاکنون درمحضر استاد عزیز دروس ذیل استفاده شده:

* از سال ۸۵ : درس شرح روایات معاد (از ابواب معاد بحار الانوار : ج۶و۷و۸) :
هفته ای یک جلسه، که کل مباحث در ۲۵بهمن۹۳ به پایان رسید.

* از سال ۹۰ : درس شرح تفسیر المیزان
یکشنبه و دوشنبه و سه شنبه (یک ساعت قبل اذان ظهر)
(آدرس فعلی: حدفاصل میدان معلم و میدان بسیج، مدرسه علمیه امام کاظم(ع)، ساختمان امام رضا(ع) همکف، مدرس۲۷ )
که فقط امکان حضور برادران می باشد.
تا ۱۱ دی ۹۷ در جلسه ۵۲۴ تا آخر تفسیر آیه ۲۵۷ سوره بقره (المیزان،ج۲ ص۳۴۷) به اتمام رسیده است، و شرح جلد دوم المیزان ادامه دارد.

* از سال ۹۱ : درس شرح روایات اصول کافی
چهارشنبه (یک ساعت قبل اذان ظهر)
(در همان مدرسه علمیه امام کاظم -علیه السلام-)
تا ۱۲ دی ۹۷ درجلسه ۲۶۷ : کتاب الحجّة کافی، باب۴۱- فی شأن «انا انزلنا»

* از سال ۹۲ : درس اسفار ( از جلد اول) :
هرروز ساعت۷ صبح (بهار س۸)، معلم، کوچه ۲۱،بعد مسجد سلماسی، دارالعلم امام حسن(علیه السلام)

* از ۲ اسفند ۹۳ : درس مهدویت (شرح روایات غیبت، ظهور و رجعت)، سه شنبه ها، ساعت۱۸:۰۰ (فصل پاییز و زمستان بعد نمازعشا)
آدرس: خیابان سمیه، کوچه ۱۱ (جنب مخابرات)، پ۱، حوزه علمیه ثامن الأئمه(ع)، با امکان حضور خواهران.

*******

از آنجا که معارف ناب مهدویت بسیار مورد نیاز جوانانی مثل بنده است، آنها را از طریق این وبلاگ برای شما منتظران امام زمان (علیه السلام) منتشر میکنیم.

امید است که مورد نظر حضرت حجّت قرار بگیرد، و گامی کوچک برای تعجیل در فرج موفور السّرور ایشان بشود.

الهی وفّقنا لما تحبّ و ترضی
و السلام علی من اتّبع الهدی

طبقه بندی موضوعی
کلمات کلیدی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
آخرین نظرات
  • ۲۲ آبان ۹۹، ۰۸:۳۳ - محمد کمیل بادامی
    خیلی خوب
پیوندها


با سلام
لینک دانلود فایل صوتی جلسه 9 ، شنبه 19 اردیبهشت 1394 (10.93 MB سرور پرسرعت)


لینک کمکی (صندوق بیان)

در جلسه نهم از شرح روایات کتاب «الشموس المضیئه»، جناب استاد عابدینی (حفظه الله)، در ادامه شرح روایات فصل دوم، به شرح حدیث دهم پرداختند (و البته شرح حدیث نهم را موکول به آینده کردند که مضامین مشابه آن خواهد آمد)، و بیان نمودند که
حقیقت اولوالأرحام همان ولایت الهی در ارتباط با امام زمان (علیه السلام) است که ارحام طبیعی و ارتباط مؤمنین با یکدیگر هم از شعبه های آن ولایت ارحام الهی است.


********
متن و ترجمه احادیث در این جلسه:

بسم الله الرحمن الرحیم
9- عن أبى جعفر علیه السّلام فى حدیث: «انّ الحسین علیه السّلام قال: یظهر اللّه قائمنا فینتقم من الظّالمین.» فقیل له: «یابن رسول اللّه! من قائمکم؟»
قال: «السّابع من ولد ابنى محمّد بن علىّ، و هو الحجّة بن الحسن بن علىّ بن محمّد بن علىّ بن موسى بن جعفر بن محمّد بن علىّ ابنى، و هو الّذى یغیب مدّة طویلة، ثمّ یظهر و یملأ الأرض قسطا و عدلا کما ملئت جورا و ظلما.»


 از امام باقر علیه السّلام در بخشى از یک حدیث چنین آمده است: «حسین علیه السّلام فرمود: خداوند قائم ما را ظاهر مى‏کند و از ستمکاران انتقام مى‏کشد.» به ایشان عرض شد:

«یابن رسول اللّه! قائم شما چه‏کسى است؟» فرمود: «هفتمین از نسل فرزندم محمد بن على (امام باقر)، او حجة بن الحسن بن على بن محمد بن على بن موسى بن جعفر بن محمد بن على فرزندم (امام سجاد) است، اوست که مدتى طولانى پنهان است، سپس ظاهر مى‏شود و زمین را همان‏طور که از ستم پر شده است از عدل و داد سرشار خواهد کرد.»

( اثبات الهداة، ج 3، ص 569، روایت 681)

*****************************

10- و عن الّثمالى عن علىّ بن الحسین علیهما السّلام أنّه قال: «فینا نزلت هذه الآیة: وَ أُولُوا الْأَرْحامِ بَعْضُهُمْ أَوْلى‏ بِبَعْضٍ فِی کِتابِ اللَّهِ‏ (الأحزاب: 6)، و فینا نزلت هذه الآیة: وَ جَعَلَها کَلِمَةً باقِیَةً فِی عَقِبِهِ‏ (الزّخرف: 28)،
 و الإمامة فى عقب الحسین بن علىّ بن ابى طالب علیهم السّلام الى یوم القیامة، و انّ للقائم منّا غیبتین: إحداهما أطول من الاخرى، أمّا الاولى فستّة أیّام و ستّة أشهر و ستّ سنین؛ و أمّا الاخرى فیطول أمدها حتّى یرجع عن هذا الأمر أکثر من یقول به، فلا یثبت علیه الّا من قوى یقینه، و صحّت معرفته، و لم یجد فى نفسه حرجا ممّا قضینا، و سلّم لنا أهل البیت.»


 ابو حمزه ثمالى از امام سجاد علیه السّلام نقل مى‏کند که فرمود: آیه‏ «[النَّبِیُّ أَوْلى‏ بِالْمُؤْمِنینَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ وَ أَزْواجُهُ أُمَّهاتُهُمْ و] أُولُوا الْأَرْحام‏ بَعْضُهُمْ أَوْلى‏ بِبَعْضٍ فِی کِتابِ اللَّهِ‏» (احزاب: 6) و آیه‏ «وَ جَعَلَها کَلِمَةً باقِیَةً فِی عَقِبِهِ‏» (زخرف: 28) در مورد ما نازل شده و امامت بعد از حسین بن على بن ابى طالب علیهم السّلام تا روز قیامت در خاندان ماست.
و قائم ما دو غیبت دارد که یکى از دیگرى طولانى‏تر است، اولى ]از زمان تولد تا زمان شروع امامتشان[ مدتهای شش روز  و شش ماه و  شش سال است و دومى آن‏قدر طول مى‏کشد که بیشتر معتقدان به غیبت هم از اعتقاد خود برمى‏گردند و تنها کسانى بر این اعتقاد باقى مى‏مانند که داراى یقینى محکم و شناختى درست باشند و نسبت به آنچه ما مى‏گوییم کمترین ناباورى و دلتنگى در پذیرش به خود راه ندهند و کاملا گوش به فرمان ما باشند.»

(بحار الانوار، ج 51، ص 134، روایت 1)

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

نظرات (۱)

سلام خداخیرت بده برادر کارت عالیه واقعامورداستفاده ومفیده
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی