پای درس استاد

سلسله مباحث اعتقادی جناب استاد حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا عابدینی

پای درس استاد

سلسله مباحث اعتقادی جناب استاد حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا عابدینی

بسم الله الرحمن الرحیم

بنده محمدحسین صالحی، افتخار دارم که از سال ۱۳۸۷ پای درس استاد عزیز و عظیم القدری درحوزه علمیه مقدسه قم هستم، و از همان آغاز طلبگیم از برکات علمی و معنوی ایشان بسیار استفاده برده ام.

جناب استاد حجت الاسلام والمسلمین عابدینی، که از تلامذه مراجع و آیات عظام اسلام هستند وخصوصاً ازمحضر بزرگانی مانند حضرات علامه حسن زاده آملی، آیت الله بهجت،علامه جوادی آملی، آیت الله ممدوحی، آیت الله بهاء الدینی، آیت الله محفوظی و... بهره برده اند، و از نظر فکری نیز بالأخص ممحّض در آثار و افکار علامه طباطبایی(رحمة الله علیه) میباشند.

استاد عابدینی شنبه ها در برنامه تلویزیونی سمت خدا (شبکه ۳) با صداوسیما همکاری دارند.

تاکنون درمحضر استاد عزیز دروس ذیل استفاده شده:

* از سال ۸۵ : درس شرح روایات معاد (از ابواب معاد بحار الانوار : ج۶و۷و۸) :
هفته ای یک جلسه، که کل مباحث در ۲۵بهمن۹۳ به پایان رسید.

* از سال ۹۰ : درس شرح تفسیر المیزان
یکشنبه و دوشنبه و سه شنبه (یک ساعت قبل اذان ظهر)
(آدرس فعلی: حدفاصل میدان معلم و میدان بسیج، مدرسه علمیه امام کاظم(ع)، ساختمان امام رضا(ع) همکف، مدرس۲۷ )
که فقط امکان حضور برادران می باشد.
تا ۲۵ مهر ۹۶ در جلسه ۴۲۵ تا آخر تفسیر آیه ۲۴۲سوره بقره (المیزان،ج۲ ص۲۶۰) به اتمام رسیده است، و شرح جلد دوم المیزان ادامه دارد.

* از سال ۹۱ : درس شرح روایات اصول کافی
چهارشنبه (یک ساعت قبل اذان ظهر)
(در همان مدرسه علمیه امام کاظم -علیه السلام-)
تا ۳ آبان ۹۶ درجلسه ۲۴۱ : کتاب الحجّة کافی، باب۲۶- القرآن یهدی للامام

* از سال ۹۲ : درس اسفار ( از جلد اول) :
هرروز ساعت۷ صبح (بهار س۸)، معلم، کوچه ۲۱،بعد مسجد سلماسی، دارالعلم امام حسن(علیه السلام)

* از ۲ اسفند ۹۳ : درس مهدویت (شرح روایات غیبت، ظهور و رجعت)، سه شنبه ها، ساعت۱۸:۳۰ (فصل پاییز و زمستان بعد نمازعشا)
آدرس: خیابان سمیه، کوچه ۱۱ (جنب مخابرات)، پ۱، حوزه علمیه ثامن الأئمه(ع)، با امکان حضور خواهران.

*******

از آنجا که معارف ناب مهدویت بسیار مورد نیاز جوانانی مثل بنده است، آنها را از طریق این وبلاگ برای شما منتظران امام زمان (علیه السلام) منتشر میکنیم.

امید است که مورد نظر حضرت حجّت قرار بگیرد، و گامی کوچک برای تعجیل در فرج موفور السّرور ایشان بشود.

الهی وفّقنا لما تحبّ و ترضی
و السلام علی من اتّبع الهدی

دنبال کنندگان ۵ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
طبقه بندی موضوعی
کلمات کلیدی

هدیه ویژه

علم در زمان ظهور

انتظار فرج

جناب استاد عابدینی

آرشیو کامل یک دوره معرفتی

سنت های انبیاء

سنت تمحیص مومنین و تمحیق کافرین

سنت محوضت (محض شدن) و غربال و تمییز در ظهور و رجعت و قیامت

علت شدّت ابتلائات مردم در زمان ظهور

سنت یوسفی در حضرت حجت

اشراق زمین به نور توحید

سنت نوح در حضرت حجت

دولت مهدوی

آخرین دولت بودن دولتِ آل محمد (علیهم السلام)

عدالت مهدوی

نهی از توقیت و لزوم تکذیب وقت گذاران

سنت خضر در حضرت حجت

مبانی معرفتی انتظار حقیقی

اجر انتظار و فضیلت منتظران امام زمان بر دیگر مردمان

ارتباط عاشورا با ظهور امام زمان

فقط مخلِصین هستند که در غربال ابتلائات صابرند و منتظر حضرت میمانند

معارف قرآنی از تفسیر المیزان

ارتباط با حضرت فرای زمان و مکان

اشراق ارض به نور امام

اصول کافی

تکذیب مدعیان رؤیتی که ادعای نیابت دارند

امکان رؤیت حضرت در زمان غیبت کبری

سطح پیشرفته نظام معارف دینی

ارتباط ظهور با اربعین سیدالشهدا

اقامه دین خالص

آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
آخرین نظرات
پیوندها

با سلام

لینک دانلود فایل صوتی جلسه 10 ، شنبه 2 خرداد 1394 (11.26 MB سرور پرسرعت)


لینک کمکی (صندوق بیان)

در جلسه دهم از شرح روایات کتاب «الشموس المضیئه»، جناب استاد عابدینی (حفظه الله)، در ادامه شرح روایات فصل دوم، به شرح حدیث یازدهم و دوازدهم پرداختند ، و
بیان نمودند که تحقق ظهور به قدرت الهی حتمیّت دارد، چون در جهت آمادگی برای ملاقات خداوند در قیامت است، و شک کننده بر ظهور کافر به خداست. و نیز به وجوه معانی ظهور کنوز و گنجها در زمان حضرت حجت (علیه السلام) اشاره کردند.


********
متن و ترجمه احادیث در این جلسه:

بسم الله الرحمن الرحیم

11- عَنْ أَبِی حَمْزَةَ الثُّمَالِیِّ قَالَ: کُنْتُ عِنْدَ أَبِی جَعْفَرٍ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِیٍّ الْبَاقِرِ (علیه السلام) ذَاتَ یَوْمٍ فَلَمَّا تَفَرَّقَ مَنْ کَانَ عِنْدَهُ قَالَ لِی:
«یَا أَبَا حَمْزَةَ! مِنَ‏ الْمَحْتُومِ‏ الَّذِی‏ لَا تَبْدِیلَ‏ لَهُ‏ عِنْدَ اللَّهِ‏ قِیَامُ‏ قَائِمِنَا فَمَنْ شَکَّ فِیمَا أَقُولُ لَقِیَ اللَّهَ سُبْحَانَهُ وَ هُوَ بِهِ کَافِرٌ وَ لَهُ جَاحِدٌ»،

 ثُمَّ قَالَ: «بِأَبِی وَ أُمِّی الْمُسَمَّى بِاسْمِی وَ الْمُکَنَّى بِکُنْیَتِی السَّابِعُ مِنْ بَعْدِی بِأَبِی مَنْ یَمْلَأُ الْأَرْضَ عَدْلًا وَ قِسْطاً کَمَا مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْرا»

ثمّ قال: «یَا أَبَا حَمْزَةَ!  َ مَنْ أَدْرَکَهُ فَلَمْ یُسَلِّمْ لَهُ فَمَا سَلَّمَ لِمُحَمَّدٍ وَ عَلِیٍّ (علیهما السلام) وَ قَدْ «حَرَّمَ اللَّهُ عَلَیْهِ الْجَنَّةَ وَ مَأْواهُ النَّارُ»(المائده72)- وَ بِئْسَ مَثْوَى الظَّالِمِین(آل عمران151)‏.»

 ابو حمزه ثمالى مى‏ گوید: روزى در خدمت امام باقر (علیه السّلام) بودم، وقتى مردم از حضورش مرخص و پراکنده شدند خطاب به من فرمود:
 «اى ابا حمزه از مسائل مسلّم و حتمى در نزد خداوند که به هیچ‏ رو قابل تغییر نیست قیام قائم ماست، پس هرکه در آنچه مى‏ گویم شک کند خدا را در حالى ملاقات خواهد کرد که به او کفر ورزیده و او را انکار کرده باشد.»

سپس فرمود: «پدر و مادرم فداى آنکه همنام من است و کنیه‏اش همان کنیه من مى‏باشد و هفتمین فرزند از نسل من است. پدرم فداى آنکه بعد از پر شدن زمین از ناراستى و ستم، آن را از عدل و داد سرشار خواهد کرد.»

سپس فرمود: «اى ابا حمزه هرکه او را درک کند و آن‏گونه که به پیامبر و امیر المؤمنین علیهما السّلام معتقد و تسلیم آنها بوده، به او معتقد و تسلیم او نباشد، خداوند بهشت را بر او حرام مى‏ کند، جایگاهش جهنم خواهد بود- او ستمکار است- و جایگاه ستمکاران، بد جایگاهى است.»

( إثبات الهداة، ج 3، ص 532، الرّوایة 460)


***************************

12- ِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ زِیَادٍ الْأَزْدِیِّ قَالَ:‏ سَأَلْتُ سَیِّدِی مُوسَى بْنَ جَعْفَرٍ (علیهما السلام) عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَ‏:
 « [أَ لَمْ تَرَوْا أَنَّ اللَّهَ سَخَّرَ لَکُمْ ما فِی السَّماواتِ وَ ما فِی الْأَرْضِ و] وَ أَسْبَغَ عَلَیْکُمْ نِعَمَهُ ظاهِرَةً وَ باطِنَةً» (لقمان 20)،
فَقَالَ: « النِّعْمَةُ الظَّاهِرَةُ الْإِمَامُ‏ الظَّاهِرُ وَ الْبَاطِنَةُ الْإِمَامُ الْغَائِبُ»،

 فَقُلْتُ لَهُ: وَ یَکُونُ فِی الْأَئِمَّةِ مَنْ یَغِیبُ؟

قَالَ: «نَعَمْ، یَغِیبُ عَنْ أَبْصَارِ النَّاسِ شَخْصُهُ، وَ لَا یَغِیبُ عَنْ قُلُوبِ الْمُؤْمِنِینَ ذِکْرُهُ، وَ هُوَ الثَّانِی عَشَرَ مِنَّا، یُسَهِّلُ اللَّهُ لَهُ کُلَّ عَسِیرٍ، وَ یُذَلِّلُ لَهُ کُلَّ صَعْبٍ، وَ یُظْهِرُ لَهُ کُنُوزَ الْأَرْضِ، وَ یُقَرِّبُ لَهُ کُلَّ بَعِیدٍ، وَ یُبِیرُ بِهِ کُلَّ جَبَّارٍ عَنِیدٍ، وَ یُهْلِکُ عَلَى یَدِهِ کُلَّ شَیْطَانٍ مَرِیدٍ ذَاکَ ابْنُ سَیِّدَةِ الْإِمَاءِ، الَّذِی یَخْفَى عَلَى النَّاسِ وِلَادَتُهُ، وَ لَا یَحِلُّ لَهُمْ تَسْمِیَتُهُ‏ حَتَّى یُظْهِرَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ، فَیَمْلَأَ بِهِ الْأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلًا کَمَا مُلِئَتْ جَوْراً وَ ظُلْما».

 محمد بن زیاد ازدى مى‏ گوید: از آقایم موسى بن جعفر علیهما السّلام در مورد آیه‏ «وَ أَسْبَغَ عَلَیْکُمْ نِعَمَهُ ظاهِرَةً وَ باطِنَةً» (لقمان 20) سؤال کردم،

 حضرت فرمود: «نعمت ظاهرى، امام‏ ظاهر و آشکار است و نعمت باطنى امام غایب است.»

عرض کردم: «آیا در بین ائمه کسى هست که غایب شود؟»

فرمود: «آرى، جسمش از دیدگان مردم پنهان مى‏ شود امّا یادش از دلهاى مؤمنین غایب نیست، او دوازدهمین ماست، خداوند هر سختى را بر او آسان مى‏ سازد و هر مشکلى را برایش ساده مى‏ نماید، گنجینه‏ هاى زمین را بر او آشکار مى‏ سازد، مسافتهاى دور و امورى را که غیرممکن به نظر مى‏ رسد برایش نزدیک و ممکن مى‏ کند، ستمگران سرکش را به خاک مى ‏افکند و به دست او دیو سیرتان نافرمان را نابود مى‏ نماید، او فرزند سرور کنیزان عالم است که تولدش از مردم پنهان است، نامیدن او به اسم براى مردم جایز نیست تا وقتى خداوند او را برایشان ظاهر کند و به دست او زمین مالامال از ستم را از عدل و داد پر کند.»

( بحار الأنوار، ج 51، ص 150، الرّوایة 2)


والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی