پای درس استاد

سلسله مباحث اعتقادی جناب استاد حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا عابدینی

پای درس استاد

سلسله مباحث اعتقادی جناب استاد حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا عابدینی

بسم الله الرحمن الرحیم

بنده محمدحسین صالحی، افتخار دارم که از سال ۱۳۸۷ پای درس استاد عزیز و عظیم القدری درحوزه علمیه مقدسه قم هستم، و از همان آغاز طلبگیم از برکات علمی و معنوی ایشان بسیار استفاده برده ام.

جناب استاد حجت الاسلام والمسلمین عابدینی، که از تلامذه مراجع و آیات عظام اسلام هستند وخصوصاً ازمحضر بزرگانی مانند حضرات علامه حسن زاده آملی، آیت الله بهجت،علامه جوادی آملی، آیت الله ممدوحی، آیت الله بهاء الدینی، آیت الله محفوظی و... بهره برده اند، و از نظر فکری نیز بالأخص ممحّض در آثار و افکار علامه طباطبایی(رحمة الله علیه) میباشند.

استاد عابدینی شنبه ها در برنامه تلویزیونی سمت خدا (شبکه ۳) با صداوسیما همکاری دارند.

تاکنون درمحضر استاد عزیز دروس ذیل استفاده شده:

* از سال ۸۵ : درس شرح روایات معاد (از ابواب معاد بحار الانوار : ج۶و۷و۸) :
هفته ای یک جلسه، که کل مباحث در ۲۵بهمن۹۳ به پایان رسید.

* از سال ۹۰ : درس شرح تفسیر المیزان
یکشنبه و دوشنبه و سه شنبه (یک ساعت قبل اذان ظهر)
(آدرس فعلی: حدفاصل میدان معلم و میدان بسیج، مدرسه علمیه امام کاظم(ع)، ساختمان امام رضا(ع) همکف، مدرس۲۷ )
که فقط امکان حضور برادران می باشد.
تا ۲۵ مهر ۹۶ در جلسه ۴۲۵ تا آخر تفسیر آیه ۲۴۲سوره بقره (المیزان،ج۲ ص۲۶۰) به اتمام رسیده است، و شرح جلد دوم المیزان ادامه دارد.

* از سال ۹۱ : درس شرح روایات اصول کافی
چهارشنبه (یک ساعت قبل اذان ظهر)
(در همان مدرسه علمیه امام کاظم -علیه السلام-)
تا ۳ آبان ۹۶ درجلسه ۲۴۱ : کتاب الحجّة کافی، باب۲۶- القرآن یهدی للامام

* از سال ۹۲ : درس اسفار ( از جلد اول) :
هرروز ساعت۷ صبح (بهار س۸)، معلم، کوچه ۲۱،بعد مسجد سلماسی، دارالعلم امام حسن(علیه السلام)

* از ۲ اسفند ۹۳ : درس مهدویت (شرح روایات غیبت، ظهور و رجعت)، سه شنبه ها، ساعت۱۸:۳۰ (فصل پاییز و زمستان بعد نمازعشا)
آدرس: خیابان سمیه، کوچه ۱۱ (جنب مخابرات)، پ۱، حوزه علمیه ثامن الأئمه(ع)، با امکان حضور خواهران.

*******

از آنجا که معارف ناب مهدویت بسیار مورد نیاز جوانانی مثل بنده است، آنها را از طریق این وبلاگ برای شما منتظران امام زمان (علیه السلام) منتشر میکنیم.

امید است که مورد نظر حضرت حجّت قرار بگیرد، و گامی کوچک برای تعجیل در فرج موفور السّرور ایشان بشود.

الهی وفّقنا لما تحبّ و ترضی
و السلام علی من اتّبع الهدی

دنبال کنندگان ۵ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
طبقه بندی موضوعی
کلمات کلیدی

هدیه ویژه

علم در زمان ظهور

انتظار فرج

جناب استاد عابدینی

آرشیو کامل یک دوره معرفتی

سنت های انبیاء

سنت تمحیص مومنین و تمحیق کافرین

سنت محوضت (محض شدن) و غربال و تمییز در ظهور و رجعت و قیامت

علت شدّت ابتلائات مردم در زمان ظهور

سنت یوسفی در حضرت حجت

اشراق زمین به نور توحید

سنت نوح در حضرت حجت

دولت مهدوی

آخرین دولت بودن دولتِ آل محمد (علیهم السلام)

عدالت مهدوی

نهی از توقیت و لزوم تکذیب وقت گذاران

سنت خضر در حضرت حجت

مبانی معرفتی انتظار حقیقی

اجر انتظار و فضیلت منتظران امام زمان بر دیگر مردمان

ارتباط عاشورا با ظهور امام زمان

فقط مخلِصین هستند که در غربال ابتلائات صابرند و منتظر حضرت میمانند

معارف قرآنی از تفسیر المیزان

ارتباط با حضرت فرای زمان و مکان

اشراق ارض به نور امام

اصول کافی

تکذیب مدعیان رؤیتی که ادعای نیابت دارند

امکان رؤیت حضرت در زمان غیبت کبری

سطح پیشرفته نظام معارف دینی

ارتباط ظهور با اربعین سیدالشهدا

اقامه دین خالص

آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
آخرین نظرات
پیوندها


با سلام


لینک دانلود فایل صوتی جلسه 11 ، شنبه 9 خرداد 1394 (12.14 MB سرور پرسرعت)


لینک کمکی (صندوق بیان)


در جلسه یازدهم از شرح روایات کتاب «الشموس المضیئه»، جناب استاد عابدینی (حفظه الله)، در ادامه شرح روایات فصل دوم، (با عبور از حدیث 13 به علت تکرار شدن مضامینش در جلسات قبل) به شرح حدیث چهاردهم پرداختند ، و شرحی بر اصلاح یکباره امر ظهور حضرت در یک شب بیان نمودند، و به کند شدن گذران زمان در زمان ظهور اشاره کردند که به لحاظ وقوع حوادث و ادراکات بیشتر در ظرف زمان کمتر خواهد بود.

 و نیز بیان نمودند که این توسعه در زمان و سرعت وقایع بخاطر قابلیت تامّ مردم در زمان ظهور برای أخذ فاعلیّت توحیدی حضرت حجّت (علیه السلام) خواهد بود.


********
متن و ترجمه احادیث در این جلسه:

بسم الله الرحمن الرحیم


14- عَنْ عَبْدِ الْعَظِیمِ الْحَسَنِیِّ، قَالَ‏ : «دَخَلْتُ عَلَی سَیِّدِی مُحَمَّدِ بْنِ عَلِیٍّ [الجواد] (علیهما السّلام)، وَ أَنَا أُرِیدُ أَنْ أَسْأَلَهُ عَنِ الْقَائِمِ، أَ هُوَ الْمَهْدِیُّ أَوْ غَیْرُهُ؟

 فَابْتَدَأَنِی، فَقَالَ (علیه السلام)

«یَا أَبَا الْقَاسِمِ! إِنَّ الْقَائِمَ مِنَّا هُوَ الْمَهْدِیُّ، الَّذِی یَجِبُ أَنْ یُنْتَظَرَ فِی غَیْبَتِهِ، وَ یُطَاعَ فِی ظُهُورِهِ، وَ هُوَ الثَّالِثُ مِنْ وُلْدِی،
 وَ الَّذِی بَعَثَ مُحَمَّداً بِالنُّبُوَّةِ، وَ خَصَّنَا بِالْإِمَامَةِ، إِنَّهُ لَوْ لَمْ یَبْقَ مِنَ الدُّنْیَا إِلَّا یَوْمٌ وَاحِدٌ، لَطَوَّلَ اللَّهُ ذَلِکَ الْیَوْمَ حَتَّی یَخْرُجَ فَیَمْلَأَ الْأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلًا کَمَا مُلِئَتْ جَوْراً وَ ظُلْماً،

وَ إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی یُصْلِحُ أَمْرَهُ فِی لَیْلَةٍ، کَمَا أَصْلَحَ أَمْرَ کَلِیمِهِ مُوسَی (علیه السّلام) لِیَقْتَبِسَ لِأَهْلِهِ نَاراً، فَرَجَعَ وَ هُوَ رَسُولُ نَبِیٍّ».

 ثُمَّ قَالَ (علیه السلام) : «أَفْضَلُ أَعْمَالِ شِیعَتِنَا انْتِظَارُ الْفَرَجِ».

 از عبد العظیم حسنی نقل شده است که گفت: «بر مولایم محمد بن علی علیهما السّلام (امام جواد) وارد شدم در حالی که قصدم این بود از ایشان در مورد قائم سؤال کنم و بپرسم که آیا او همان مهدی است یا غیر از مهدی کس دیگری امام قائم است؟

 قبل از اینکه من لب به سخن باز کنم امام جواد خود خطاب به من فرمود:

 «یا ابا القاسم! قائم ما همان مهدی است که باید در زمان غیبت منتظر او بود و پس از ظهور به فرمانش گردن نهاد، او سومین فرزند از نسل من است، به خدایی که محمد را به پیامبری برگزید و امامت را مخصوص ما اهل بیت قرار داد، اگر از دنیا حتّی جز یک روز باقی نمانده باشد خداوند آن روز را آن‏قدر طولانی خواهد کرد تا او ظهور کند و زمین مالامال از ستم را از عدل و داد پر نماید.

خداوند در یک شب کار او را درست خواهد کرد و اسباب فرجش را مهیا خواهد نمود، چنانکه موسی کلیم اللّه (علیه السّلام) برای گرفتن قطعه‏ای آتش و گرم کردن خانواده‏اش از آنها جدا شد امّا در حالی به سوی آنها برگشت که به پیامبری و نبوت رسیده بود  -در حالی که گمان چنین تحوّل بزرگی را نداشت-.»
(اشاره به آیات 10 تا 13 سوره طه، و 7 تا 10 سوره نمل)

سپس امام (علیه السّلام) فرمود:  «ارزشمندترین اعمال شیعیان ما انتظار فرج است.» 

( بحار الأنوار، ج 51، ص 156، الرّوایة 1)


**********************

 ضمناً چون بناست از جلسه بعدی در سال تحصیلی جدید (94-95) «فصل سوم» از باب اوّل را آغاز کنند، لذا متن ادامه روایات «فصل دوم» را اینجا ذکر میکنیم:

**********************

13- عَنِ الْهَرَوِیِّ قَالَ سَمِعْتُ دِعْبِلَ بْنَ عَلِیٍّ الْخُزَاعِیَّ یَقُولُ‏: أَنْشَدْتُ مَوْلَایَ عَلِیَّ بْنَ مُوسَی الرِّضَا (علیهما السلام) قَصِیدَتِیَ الَّتِی أَوَّلُهَا

 مَدَارِسُ آیَاتٍ خَلَتْ مِنْ تِلَاوَةٍ وَ مَنْزِلُ وَحْیٍ مُقْفِرُ الْعَرَصَاتِ‏  

 فَلَمَّا انْتَهَیْتُ إِلَی قَوْلِی‏

 خُرُوجُ إِمَامٍ لَا مَحَالَةَ خَارِجٌ‏ یَقُومُ عَلَی اسْمِ اللَّهِ وَ الْبَرَکَاتِ‏   
یُمَیِّزُ فِینَا کُلَّ حَقٍّ وَ بَاطِلٍ‏ وَ یُجْزِی عَلَی النَّعْمَاءِ وَ النَّقِمَاتِ‏  

 بَکَی الرِّضَا (علیه السلام) بُکَاءً شَدِیداً ثُمَّ رَفَعَ رَأْسَهُ إِلَیَّ فَقَالَ لِی:  «یَا خُزَاعِیُّ! نَطَقَ رُوحُ الْقُدُسِ عَلَی لِسَانِکَ بِهَذَیْنِ الْبَیْتَیْنِ فَهَلْ تَدْرِی مَنْ هَذَا الْإِمَامُ وَ مَتَی یَقُومُ؟»

 فَقُلْتُ: «لَا یَا مَوْلَایَ إِلَّا أَنِّی سَمِعْتُ بِخُرُوجِ إِمَامٍ مِنْکُمْ یُطَهِّرُ الْأَرْضَ مِنَ الْفَسَادِ وَ یَمْلَؤُهَا عَدْلًا کَمَا مُلِئَتْ جَوْرا» 

 فَقَالَ: «یَا دِعْبِلُ! الْإِمَامُ بَعْدِی مُحَمَّدٌ ابْنِی، وَ بَعْدَ مُحَمَّدٍ ابْنُهُ عَلِیٌّ، وَ بَعْدَ عَلِیٍّ ابْنُهُ الْحَسَنُ، وَ بَعْدَ الْحَسَنِ ابْنُهُ الْحُجَّةُ الْقَائِمُ، الْمُنْتَظَرُ فِی غَیْبَتِهِ، الْمُطَاعُ فِی ظُهُورِهِ، لَوْ لَمْ یَبْقَ مِنَ الدُّنْیَا إِلَّا یَوْمٌ وَاحِدٌ، لَطَوَّلَ اللَّهُ ذَلِکَ الْیَوْمَ، حَتَّی یَخْرُجَ فَیَمْلَأَهَا عَدْلًا کَمَا مُلِئَتْ جَوْرا . . .»

 از اباصلت هروی نقل شده است که گفت: شنیدم دعبل خزاعی میگوید:
قصیده‏ای سرودم و برای آقایم علی بن موسی الرضا علیه السّلام خواندم که بیت نخستین آن چنین است:
مدارس آیات خلت من تلاوة و منزل وحی مقفر العرصات‏  

 وقتی به اینجا رسیدم که:

خروج إمام لا محالة خارج‏ یقوم علی اسم اللّه و البرکات‏   
یمیّز فینا کلّ حقّ و باطل‏ و یجزی علی النّعمآء و النّقمات‏  

امام رضا علیه السّلام سخت گریست آنگاه سر مبارک خویش را بلند کرد و فرمود: «ای خزاعی این‏دو بیت را روح القدس از زبان تو سروده است. آیا میدانی این امام کیست‏ و چه وقت قیام خواهد کرد؟»
 
عرض کردم: «نه، مولای من، من فقط شنیده‏ام که از شما اهل بیت امامی ظهور خواهد کرد که زمین را از تباهی و آلودگی پاک میکند و آن را از عدل سرشار میکند.» 

پس امام علیه السّلام فرمود: امام بعد از من فرزندم محمد، بعد از محمد فرزندش علی، پس از علی فرزندش حسن و بعد از او فرزندش حجت قائم است که در زمان غیبت، ظهورش را انتظار میکشند و وقتی ظاهر شد همه‏چیز و همه کس به فرمان اوست. اگر از دنیا حتّی جز یک روز باقی نمانده باشد خداوند آن روز را آنقدر طولانی خواهد کرد تا او ظهور کند و زمین مالامال از ستم را پر از عدل و داد نماید.» ...

(بحار الأنوار، ج 51، ص 154، الرّوایة 4)

**********************

15- عَنْ أَبِی هَاشِمٍ الْجَعْفَرِیِّ، قَالَ:
 سَمِعْتُ أَبَا الْحَسَنِ صَاحِبَ الْعَسْکَرِ (علیه السّلام) یَقُولُ‏ : «الْخَلَفُ مِنْ بَعْدِی ابْنِیَ الْحَسَنُ. فَکَیْفَ لَکُمْ بِالْخَلَفِ مِنْ بَعْدِ الْخَلَفِ؟»،

 فَقُلْتُ: «وَ لِمَ؟ جَعَلَنِیَ اللَّهُ فِدَاکَ!»،

 فَقَالَ (علیه السّلام) :  « لِأَنَّکُمْ لَا تَرَوْنَ شَخْصَهُ، وَ لَا یَحِلُّ لَکُمْ ذِکْرُهُ بِاسْمِهِ»،

 قُلْتُ: «فَکَیْفَ نَذْکُرُهُ‏؟»

 قَالَ (علیه السّلام) : « قُولُوا : الْحُجَّةُ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ (صلّی اللّه علیه و اله) ».

 ابو هاشم جعفری میگوید: از امام هادی علیه السّلام شنیدم که میفرمود: «جانشین من پسرم حسن است، با جانشین بعد از جانشین چه خواهید کرد؟

 گفتم: «فدایت شوم چرا چنین سؤالی میفرمایید؟»

 فرمود: «زیرا سیما و قامت او را نمیبینید و جایز نیست که او را با نامش یاد کنید.»

عرض کردم: «پس چطور از او یاد کنیم؟»

 فرمود: «بگویید حجت آل محمد صلّی اللّه علیه و اله و سلّم».


(بحار الأنوار، ج 51، ص 158و159، الرّوایة 1 من الباب العاشر)


**********************

16- و عن محمّد بن عبد الجبّار قال: قلت لسیّدی الحسن بن علىّ علیهما السّلام:

«یابن رسول اللّه! جعلنی اللّه فداک! احبّ أن أعلم من الإمام و حجّة اللّه علی عباده من بعدک؟» 

فقال علیه السّلام: «إنّ الإمام و حجّة اللّه من بعدی ابنی، سمىّ رسول اللّه صلّی اللّه علیه و اله و کنیّه، الذی هو خاتم حجج اللّه و آخر خلفائه.»

 قال: [ظ: قلت:] «ممّن هو یابن رسول اللّه؟»

قال: «من ابنة ابن قیصر ملک الرّوم، إلّا أنّه سیولد، و یغیب عن النّاس غیبة طویلة، ثمّ یظهر ... » 


 از محمد بن عبد الجبار نقل شده که گفت: «به مولایم حسن بن علی علیهما السّلام (امام عسکری) عرض کردم: «یابن رسول اللّه، خداوند مرا بلاگردانت کند، دوست دارم بدانم بعد از شما امام و حجت خدا بر مردم کیست؟»

 امام علیه السّلام فرمود:
 «امام و حجت خدا بعد از من پسرم است، همنام و همکنیه پیامبر صلّی اللّه علیه و اله و سلّم، او آخرین حجت خدا و پایانبخش خلفای الهی است.»

عرض کردم: «یابن رسول اللّه، او از کدام زن متولد میشود؟»

فرمود: «از نوه قیصر پادشاه روم، امّا متولد میشود و برای مدتی طولانی از دیدگان مردم پنهان میماند، آنگاه ظهور مینماید  ... »

( إثبات الهداة، ج 2، ص 569، الرّوایة 680)


**********************

17- ٍ عَنْ مُوسَی بْنِ جَعْفَرٍ الْبَغْدَادِیِّ، قَالَ : 
سَمِعْتُ أَبَا مُحَمَّدٍ الْحَسَنَ بْنَ عَلِیٍّ (علیهما السّلام) یَقُولُ‏: «کَأَنِّی بِکُمْ وَ قَدِ اخْتَلَفْتُمْ بَعْدِی فِی الْخَلَفِ مِنِّی،

 أَمَا إِنَّ الْمُقِرَّ بِالْأَئِمَّةِ بَعْدَ رَسُولِ اللَّهِ الْمُنْکِرَ لِوَلَدِی، کَمَنْ أَقَرَّ بِجَمِیعِ أَنْبِیَاءِ اللَّهِ وَ رُسُلِهِ ثُمَّ أَنْکَرَ نُبُوَّةَ مُحَمَّدٍ رَسُولِ اللَّهِ (صلّی اللّه علیه و اله)،

وَ الْمُنْکِرُ لِرَسُولِ اللَّهِ (صلّی اللّه علیه و اله) کَمَنْ أَنْکَرَ جَمِیعَ الْأَنْبِیَاءِ؛

 لِأَنَّ طَاعَةَ آخِرِنَا کَطَاعَةِ أَوَّلِنَا، وَ الْمُنْکِرَ لآِخِرِنَا کَالْمُنْکِرِ لِأَوَّلِنَا.  

أَمَا إِنَّ لِوَلَدِی غَیْبَةً یَرْتَابُ فِیهَا النَّاسُ، إِلَّا مَنْ عَصَمَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ».

 موسی بن جعفر بغدادی میگوید: از امام عسکری علیه السّلام شنیدم که میفرماید:
 «گویی میبینم که در مورد جانشین من دچار اختلاف شده ‏اید، پس بدانید که اگر کسی امامان بعد از پیامبر را قبول داشته باشد امّا فرزند مرا انکار کند مثل کسی است که تمام پیامبران الهی را قبول داشته باشد امّا پیامبری حضرت محمد صلّی اللّه علیه و اله را انکار کند،

و کسیکه حضرت محمد صلّی اللّه علیه و اله را انکار کند مثل کسی است که تمام پیامبران را انکار کرده است،

 زیرا گردن نهادن به آخرین فرد ما مثل فرمانبرداری از اولین ماست و منکر آخرین فرد ما همچون منکر اولین ماست.

 توجه داشته باشید که فرزندم غیبتی خواهد داشت که عموم مردم غیر از آنهایی که خداوند از لغزش حفظشان کند به شک و تردید خواهند افتاد.» 

( بحار الأنوار، ج 51، ص 160، الرّوایة 6)


**********************


والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

نظرات (۲)

  • سیدمحمدباقر سرافراز
  • تشکر بابت مطالب

    سلام علیکم برادر
    در دوران دانشجویی درمسجد کوی دانشگاه از محضر حاج اقا عابدینی بسیار استفاده کرده بودیم.
    ممنون که دوباره این ارتباط را برقرار کردید.
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی