پای درس استاد

سلسله مباحث اعتقادی جناب استاد حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا عابدینی

پای درس استاد

سلسله مباحث اعتقادی جناب استاد حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا عابدینی

بسم الله الرحمن الرحیم

بنده محمدحسین صالحی، افتخار دارم که از سال ۱۳۸۷ پای درس استاد عزیز و عظیم القدری درحوزه علمیه مقدسه قم هستم، و از همان آغاز طلبگیم از برکات علمی و معنوی ایشان بسیار استفاده برده ام.

جناب استاد حجت الاسلام والمسلمین عابدینی، که از تلامذه مراجع و آیات عظام اسلام هستند وخصوصاً ازمحضر بزرگانی مانند حضرات علامه حسن زاده آملی، آیت الله بهجت،علامه جوادی آملی، آیت الله ممدوحی، آیت الله بهاء الدینی، آیت الله محفوظی و... بهره برده اند، و از نظر فکری نیز بالأخص ممحّض در آثار و افکار علامه طباطبایی(رحمة الله علیه) میباشند.

استاد عابدینی شنبه ها در برنامه تلویزیونی سمت خدا (شبکه ۳) با صداوسیما همکاری دارند.

تاکنون درمحضر استاد عزیز دروس ذیل استفاده شده:

* از سال ۸۵ : درس شرح روایات معاد (از ابواب معاد بحار الانوار : ج۶و۷و۸) :
هفته ای یک جلسه، که کل مباحث در ۲۵بهمن۹۳ به پایان رسید.

* از سال ۹۰ : درس شرح تفسیر المیزان
یکشنبه و دوشنبه و سه شنبه (یک ساعت قبل اذان ظهر)
(آدرس فعلی: حدفاصل میدان معلم و میدان بسیج، مدرسه علمیه امام کاظم(ع)، ساختمان امام رضا(ع) همکف، مدرس۲۷ )
که فقط امکان حضور برادران می باشد.
تا ۱۱ دی ۹۷ در جلسه ۵۲۴ تا آخر تفسیر آیه ۲۵۷ سوره بقره (المیزان،ج۲ ص۳۴۷) به اتمام رسیده است، و شرح جلد دوم المیزان ادامه دارد.

* از سال ۹۱ : درس شرح روایات اصول کافی
چهارشنبه (یک ساعت قبل اذان ظهر)
(در همان مدرسه علمیه امام کاظم -علیه السلام-)
تا ۱۲ دی ۹۷ درجلسه ۲۶۷ : کتاب الحجّة کافی، باب۴۱- فی شأن «انا انزلنا»

* از سال ۹۲ : درس اسفار ( از جلد اول) :
هرروز ساعت۷ صبح (بهار س۸)، معلم، کوچه ۲۱،بعد مسجد سلماسی، دارالعلم امام حسن(علیه السلام)

* از ۲ اسفند ۹۳ : درس مهدویت (شرح روایات غیبت، ظهور و رجعت)، سه شنبه ها، ساعت۱۸:۰۰ (فصل پاییز و زمستان بعد نمازعشا)
آدرس: خیابان سمیه، کوچه ۱۱ (جنب مخابرات)، پ۱، حوزه علمیه ثامن الأئمه(ع)، با امکان حضور خواهران.

*******

از آنجا که معارف ناب مهدویت بسیار مورد نیاز جوانانی مثل بنده است، آنها را از طریق این وبلاگ برای شما منتظران امام زمان (علیه السلام) منتشر میکنیم.

امید است که مورد نظر حضرت حجّت قرار بگیرد، و گامی کوچک برای تعجیل در فرج موفور السّرور ایشان بشود.

الهی وفّقنا لما تحبّ و ترضی
و السلام علی من اتّبع الهدی

طبقه بندی موضوعی
کلمات کلیدی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
آخرین نظرات
  • ۲۲ آبان ۹۹، ۰۸:۳۳ - محمد کمیل بادامی
    خیلی خوب
پیوندها

با سلام

جناب استاد عابدینی (حفظه الله) در اواخر درس شرح تفسیر المیزان سال تحصیلی 93-94 و دو جلسه ابتدای سال تحصیلی 94-95 ، به شرح آیه 186 سوره بقره پرداختند. 

***

خداوند متعال در این آیه میفرماید:

وَ إِذا سَأَلَکَ عِبادی عَنِّی فَإِنِّی قَریبٌ أُجیبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذا دَعانِ فَلْیَسْتَجیبُوا لی‏ وَ لْیُؤْمِنُوا بی‏ لَعَلَّهُمْ یَرْشُدُونَ


و چون بندگان من از تو سراغ مرا مى‏گیرند بدانند که من نزدیکم و دعوت دعاکنندگان را اجابت‏مى‏کنم البته در صورتى که مرا بخوانند پس باید که آنان نیز دعوت مرا اجابت نموده و باید به من ایمان آورندتا شاید رشد یابند

***

در ذیل این آیه مبارکه، استاد عابدینی در جلسات شرح المیزان (از جلسه 285 الی 301) به مباحث معرفتی پیرامون دعا و اجابت آن پرداختند.


(شروع از یکشنبه 6 اردیبهشت 1394 - الی - چهارشنبه 6 خرداد و  دو جلسه ابتدای سال تحصیلی  28و29 شهریور 1394)


در ادامه فایل صوتی آن جلسات خدمت شما مشتاقان معارف قرآنی تقدیم میشود.


لینک دانلود بصورت کامل (104.45 MB) (سرور پرشین گیگ)

(شامل 15 فایل صوتی)


لینک کمکی (104 مگابایت) (صندوق بیان)


***********************************

عناوین موضوعات مطرح شده در هرکدام از 15 جلسه (خلاصه مطالب مطرح شده پیرامون دعا) عبارتند از : 


01- جلسه285- آیه186بقره -دعا یک جذبه بین عبد و ربّ است که این جذبه خودش از «اجابت حق» است - ارکان دعا و مراتب آن درقرب و اجابت 


02- جلسه286- حقیقت دعا، تحقق رابطه عبد با مالک مطلق است، که اجابت در برقراری همین ارتباط است 


03- جلسه287- حقیقت ملکیت مطلق خداوند (که مالک ذات ماست) متفاوت ازملکیت طبعی و اعتباری ماست به اعضاو اموالمان 


04- جلسه288- خداوند بی واسطه قاهر و مالک برهرچیز است و هرگز مقهور و مضطرّ به فعل خودش نمیشود که «همه اسباب، فقرمحض به اویند»


05- جلسه289- دو شرط استجابت = دعوة الداع (تحقق دعا) + اذا دعانی (فقط ازخدا بخواهد)، یعنی اینکه با «زبان فطرت»، «نفع خود را» «از خدا» میطلبد 


06- جلسه290- دعا و حکمت نظام اسباب که همه راهند بسوی ارتباط با «سبب قاهر و بالذات» که تاثیر تمام اسباب از خداست 


07- جلسه291- آداب دعا در «اخلاص برای خدا» و «انقطاع از هرغیر او» - اسباب، راه و تابلوی اویند که موجب «انس و ارتباط با خدا» شوند 


08- جلسه292- فطرت درحاجتش فقط بدنبال همان «سبب حقیقی و قاهر»است که «اثرش تخلّف ناپذیرست»، اما درتطبیق بر مصداق است که اشتباه میکند و مصادیق کاذب را اشتباهاً آن سبب قاهر و رافع نیازش میپندارد.


09- جلسه293- مراتب اجابت بقدر«مراتب یقین»است - اجابت قطعی بخاطر یقین در «نظام فطری» است، و عدم قطعیت بخاطر سهو در «نظام تخیلی»


10- جلسه294- تاخیر یا تعجیل در اجابت بقدر ظرفیت و یقین ماست - إنّ العطیّة على قدرالنّیّة - العباداة هى التنزیل المعنى إلى الصورة ومنها الدّعا 


11- جلسه295- عدم اجابت بخاطرعدم تحقق خود«حقیقت دعا»در«رابطه باخدا»است،وگرنه بارابطه و دعا،اجابت طبق نیازفطری قطعیست 


12- جلسه296- اسباب جزطریق اتصال به آن «سبب قاهر» نیست-باید درآسانی و راحتی هم مانند شداید و سختی، فقط خدا را «موثر مستقل» دانست.


13- جلسه297- دعا کلید و مفتاح کل رحمت است - باید «جهت دعا» در رفع موانع وایجاد مقتضی رعایت شود تا حقیقت دعا محقق و اجابت شود.


(در جلسات 298و299 که ابتدای سال تحصیلی 94-95 بوده، خلاصه ای از سیر تفسیر سوره بقره از ابتدا تا آیه 186 مطرح شد، سپس تفسیر آیه 186 ادامه پیدا کرد)


14- جلسه300 - «شهودِ مالکیّتِ حضرتِ حق» (بواسطه تحقق عبودیّت)، همان یافتنِ «قربِ به حق» است، که «اجابت» دائر مدار یافتنِ همین «قرب» است (انّی قریب اجیبُ ...)


15- جلسه301- شرح روایات پایانی- حقیقتِ تاثیر فقط از آنِ خداست، که واسطه داشتنِ اسباب را او ثابت کرده (که طریق و مسیر باشند برای رساندن به خدا)، و این حقیقتِ تاثیر از سوی خداوند، «انحصار داشتنِ تحقق نتایج» صرفاً از مسیر اسباب را باطل نموده است.


***

در پایان برای تیمّن و تبرّک یکی از احادیث مطرح شده در جلسات را در ادامه قرار میدهیم، تا به برکت آن «توفیق بر دعای حقیقی» بیابیم:



🌹🌹🌹

قَالَ الصَّادِقُ (علیه السلام) :


 لَقَدْ دَعَوْتُ اللَّهَ مَرَّةً فَاسْتَجَابَ َ لِی‏ وَ نَسِیتُ الْحَاجَةَ 

لِأَنَّ اسْتِجَابَتَهُ بِإِقْبَالِهِ عَلَى عَبْدِهِ عِنْدَ دَعْوَتِهِ أَعْظَمُ وَ أَجَلُّ مِمَّا یُرِیدُ مِنْهُ الْعَبْدُ 

وَ لَوْ کَانَتِ الْجَنَّةُ وَ نَعِیمُهَا الْأَبَدُ

وَ لَکِنْ لَا یَعْقِلُ ذَلِکَ إِلَّا الْعَامِلُونَ الْمُحِبُّونَ الْعَابِدُونَ الْعَارِفُونَ صَفْوَةَ اللَّهِ وَ خَاصَّتَهُ 


(بحار الانوار ج90 ص323 - مصباح الشریعه باب62 فی الدعا)

🌹

(مصباح الشریعة / ترجمه مصطفوى، متن، ص: 81)

⬇️

حضرت صادق (علیه السلام) فرمود: 

 باری خداوندمتعال را خواندم، و چون مرا جواب داد؛ حاجت خودم را فراموش کردم. آرى جواب دادن پروردگار و اقبال او به بنده خود به هنگام دعوت بزرگتر و بالاتر است از بر آورده شدن آن حاجتی که درخواست مى‏شود، حتی اگر آن حاجت، بهشت و نعمت‏هاى همیشگى بهشت باشد، 

و این معنى را نمى‏فهمند مگر اشخاصى که اهل عمل و محبت و معرفت بوده، و از برگزیدگان و خواص بندگان پروردگار باشند.

🔶

(شرح مصباح الشریعة / ترجمه عبد الرزاق گیلانى، ص: 150و151)

⬇️

🔶و قال الصّادق علیه السّلام: لقد دعوت اللَّه فاستجاب لی، و نسیت الحاجة، لانّ استجابته باقباله على عبده عند دعوته، اعظم و اجلّ ممّا یرید منه العبد، و لو کانت الجنّة و نعیمها الابد


حضرت امام صادق (علیه السّلام) مى‏ فرماید که: 

به تحقیق که من خواندم خداوند عالم را یک مرتبه از براى غرضى و مطلبى و گفتم: یا «اللَّه»، پیش از آنکه مطلب عرض کنم، از صقع ربوبیّت شنیدم که گفت: «لبّیک عبدى»، از لذّت این جواب، حاجتى‏ که داشتم، فراموش کردم. و فی الواقع چه حاجت لذیذتر از این مى‏تواند بود و چه مطلب عظیم‏تر از این، هر چند که آن حاجت بهشت و نعیم بهشت باشد.


🔶و لکن لا یعقل ذلک إلّا العالمون العارفون المحبّون العابدون، بعد صفوة اللَّه و خواصّه‏

مى‏فرماید که: 

این مرتبه هر چند در نهایت علوّ شأن و رفعت مکان است، امّا راه نمى‏برد به این لذّت، یا ادراک نمى‏کند این لذّت را، مگر کسانى که نفس ایشان از صفات رذیله، مخلّى و به مکارم اخلاق، محلّى باشد، مثل نفوس انبیا و اوصیا، بعد از ایشان، عالمان و شناسایان ذات و صفات واجب الوجود و بندگان مخلص او که غرض ایشان از عبادت، نیست مگر تقرّب به جناب او و تحصیل رضاى او، نه دخول بهشت و نه خلاصى از دوزخ.

🌹

خداوند روزی همه ما کند ان شاء الله

🌹🌹🌹

«والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته»

نظرات (۵)

سلام و نور پی دی اف این صوت ها رو ندارید؟ 

  • الهام صفری
  • با سلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات ... خدا به شما خیر دهد که در جهت نشر سخنان ارزشمند استاد کوشا هستید ... میخواستم بدانم ایشان بجز تفسیر المیزان از چه تفسیری در برنامه سمت خدا بیان میفرمایند چون در تفسیر غلام حلیم بیان ارزشمندی فرمودند که در تفسیر المیزان نبود.  ... ممنون از راهنمایی جنابعالی
    پاسخ:
    سلام و حمت خدا بر شما
    استاد عابدینی در مباحثشان از تفاسیر متعددی بهره میبرند، از جمله: المیزان، تسنیم، مجمع البیان، تفسیر ملاصدرا، تفسیر صافی، و ... ؛ همچنین از آثار حکمی عرفانی نیز که بیاناتی درباره آیات دارند استفاده میکنند. و البته استاد عابدینی خودشان نیز بر اساس سنت تفسیری علامه طباطبایی دارای نظریات تفسیری نو و راهگشایی هستند.
    موفق باشید به توفیق الهی
    یاحق
  • محمد رضا
  • سلام علیکم لطفا جلسات اخیر را زودتر روی سایت بگذارید تاسیسات به روز باشد
  • سید اکبر رضوی
  • سلام اگه امکانش هست جلسات شرح المیزان سال گذشته را کامل قرار دهید.خدا خیرتان دهد.
    پاسخ:
    با سلام
    بزودی با تشکیل یک سایت کامل، کل آرشیو سخنان استاد را در نت قرار خواهیم داد.

    البته از هرکسی که به نحوی بتواند سهمی در این حرکت خالصاً لوجه الله داشته باشد، استقبال میکنیم. (در طراحی سایت، هزینه های مالی، تایپ و ویرایش متن جلسات و ...)

    09389219464
    صالحی
    سلام علیکم
    ممنون از تلاش و جدیت شما در در گسترش معارف قرآنی و اعتقادی
    لطفا صوتهای استاد در شرح آثار علامه طباطبایی نظیر شرح تفسیر المیزان، شرح رسائل علامه و ... را در سایت بابرکت خودتان قرار دهید.
    حداقل آنچه را که در اختیار دارید برای دریافت بگذارید
    بسیاری از طلاب مانند حقیر که در شهرستان مشغولیم دسترسی به اسانیدی نظیر استاد عابدینی نداریم و تنها امید ما چنین پایگاه هایی است که راه را برای ورود به مباحث عمیق اعتقادی آسان می کند.
    عیدالله الاکبر بر شمما و استاد پربرکت و سرور باد
    یاعلی مدد
    پاسخ:
    سلام و رحمت خدا برشما برادر بزرگوارم
    الحمد لله الذی جعلنا من المتمسکین بولایة امیرالمؤمنین علی (علیه السلام)

    اول اینکه، در بخش پیوندهای وبلاگ، لینک دانلود برخی جلسات شرح روایات و آیات استاد عابدینی در سایت سخن ها را هم قرار داده ایم که میتوانید از آنجا هم به برخی مطالب دسترسی پیدا کنید.

    دوم اینکه،
    بنده هم قصد دارم بتدریج صوت بسته های معرفتی که استاد در موضوعی خاص عنوان کرده اند را ارائه دهم.
    البته صوتی برخی جلسات نظیر شرح رسائل علامه و الولایه و برخی مباحث توحیدی (توحید در تفسیر المیزان) ، که ایشان بصورت خصوصی برای برخی طلاب سطح 4 و تخصصی فلسفه و عرفان داشته اند، را خود استاد اجازه نشر نداده اند و میفرمایند که جلسات قائم به حضور بوده است.
    هرچند بجز معدودی از آنها، بنده هم صوتشان را ندارم.

    استاد علاقمند هستند که بتوانند باری دیگر دوری جدید از شرح رسائل علامه را ارائه کنند. دعا کنید اگر چنین بستری مهیا شد و جلسات این بحث شروع شود و بنده هم حضورا در ان باشم، اگر استاد اجازه دهند صوتشان را در این وبلاگ قرار خواهم داد.

    و کلا هر چند وقت یکبار بسته های معرفتی از شرح روایات و آیات بصورت موضوعی (هدیه ویژه) در وبلاگ عرضه خواهد شد.

    دعا بفرمایید
    یاحق
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی