پای درس استاد

سلسله مباحث اعتقادی جناب استاد حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا عابدینی

پای درس استاد

سلسله مباحث اعتقادی جناب استاد حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا عابدینی

بسم الله الرحمن الرحیم

بنده محمدحسین صالحی، افتخار دارم که از سال ۱۳۸۷ پای درس استاد عزیز و عظیم القدری درحوزه علمیه مقدسه قم هستم، و از همان آغاز طلبگیم از برکات علمی و معنوی ایشان بسیار استفاده برده ام.

جناب استاد حجت الاسلام والمسلمین عابدینی، که از تلامذه مراجع و آیات عظام اسلام هستند وخصوصاً ازمحضر بزرگانی مانند حضرات علامه حسن زاده آملی، آیت الله بهجت،علامه جوادی آملی، آیت الله ممدوحی، آیت الله بهاء الدینی، آیت الله محفوظی و... بهره برده اند، و از نظر فکری نیز بالأخص ممحّض در آثار و افکار علامه طباطبایی(رحمة الله علیه) میباشند.

استاد عابدینی شنبه ها در برنامه تلویزیونی سمت خدا (شبکه ۳) با صداوسیما همکاری دارند.

تاکنون درمحضر استاد عزیز دروس ذیل استفاده شده:

* از سال ۸۵ : درس شرح روایات معاد (از ابواب معاد بحار الانوار : ج۶و۷و۸) :
هفته ای یک جلسه، که کل مباحث در ۲۵بهمن۹۳ به پایان رسید.

* از سال ۹۰ : درس شرح تفسیر المیزان
یکشنبه و دوشنبه و سه شنبه (یک ساعت قبل اذان ظهر)
(آدرس فعلی: حدفاصل میدان معلم و میدان بسیج، مدرسه علمیه امام کاظم(ع)، ساختمان امام رضا(ع) همکف، مدرس۲۷ )
که فقط امکان حضور برادران می باشد.
تا ۱۱ دی ۹۷ در جلسه ۵۲۴ تا آخر تفسیر آیه ۲۵۷ سوره بقره (المیزان،ج۲ ص۳۴۷) به اتمام رسیده است، و شرح جلد دوم المیزان ادامه دارد.

* از سال ۹۱ : درس شرح روایات اصول کافی
چهارشنبه (یک ساعت قبل اذان ظهر)
(در همان مدرسه علمیه امام کاظم -علیه السلام-)
تا ۱۲ دی ۹۷ درجلسه ۲۶۷ : کتاب الحجّة کافی، باب۴۱- فی شأن «انا انزلنا»

* از سال ۹۲ : درس اسفار ( از جلد اول) :
هرروز ساعت۷ صبح (بهار س۸)، معلم، کوچه ۲۱،بعد مسجد سلماسی، دارالعلم امام حسن(علیه السلام)

* از ۲ اسفند ۹۳ : درس مهدویت (شرح روایات غیبت، ظهور و رجعت)، سه شنبه ها، ساعت۱۸:۰۰ (فصل پاییز و زمستان بعد نمازعشا)
آدرس: خیابان سمیه، کوچه ۱۱ (جنب مخابرات)، پ۱، حوزه علمیه ثامن الأئمه(ع)، با امکان حضور خواهران.

*******

از آنجا که معارف ناب مهدویت بسیار مورد نیاز جوانانی مثل بنده است، آنها را از طریق این وبلاگ برای شما منتظران امام زمان (علیه السلام) منتشر میکنیم.

امید است که مورد نظر حضرت حجّت قرار بگیرد، و گامی کوچک برای تعجیل در فرج موفور السّرور ایشان بشود.

الهی وفّقنا لما تحبّ و ترضی
و السلام علی من اتّبع الهدی

طبقه بندی موضوعی
کلمات کلیدی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
آخرین نظرات
  • ۲۲ آبان ۹۹، ۰۸:۳۳ - محمد کمیل بادامی
    خیلی خوب
پیوندها

با سلام


لینک دانلود فایل صوتی جلسه 13، شنبه 4 مهر 1394 (8.8 MB سرور پرسرعت)


لینک کمکی (صندوق بیان)


در جلسه سیزدهم از شرح روایات کتاب «الشموس المضیئه»، جناب استاد عابدینی (حفظه الله)، در ادامه شرح فصل سوم، ارجاعی به فصل 13 کتاب کردند (پیرامون معانی اسماء و کنیه ها و القاب حضرت) و به شرح حدیث اول از آن فصل پرداختند.


ایشان ضمن بیان مجدّد در مورد «سنّت تکرار» در تاریخ انبیاء و عرصه غیبت و ظهور حضرت حجّت، به علل نامگذاری حضرت به «قائم»  اشاره کردند که قیام میکند به امری عظیم و الهی بعد از آنکه یادش فراموش شده و اکثر قائلین امامتش مرتد و منکر او شده اند.


********
متن و ترجمه احادیث در این جلسه:

بسم الله الرحمن الرحیم

الفصل الثّالث عشر فى بعض المعانى الواردة لأسمائه و کناه و ألقابه علیه السّلام‏

1- عن الصّقر بن دلف، قال سمعت أبا جعفر محمد بن علىّ الرّضا علیهما السّلام یقول:

«إنّ الإمام بعدى ابنى علىّ، أمره امرى، و قوله قولى، و طاعته طاعتى، و الإمامة بعده فى ابنه الحسن، أمره أمر أبیه، و قوله قول أبیه، و طاعته طاعة أبیه.» ثمّ سکت، فقلت له: «یابن رسول اللّه! فمن الإمام بعد الحسن؟» فبکى علیه السّلام بکاء شدیدا،

ثمّ قال: «إنّ من بعد الحسن ابنه القائم بالحقّ المنتظر

 فقلت له: «یابن رسول اللّه! لم سمّى القائم؟»

 قال: «لأنّه یقوم بعد موت ذکره، و ارتداد أکثر القائلین بإمامته

فقلت له: «و لم سمّى المنتظر؟»

قال: «لأنّ له غیبة تکثر أیّامها و یطول أمدها، فینتظر خروجه المخلصون، و ینکره المرتابون، و یستهزء بذکره الجاحدون، و یکثر فیها الوقّاتون، و یهلک فیها المستعجلون، و ینجو فیها المسلمون.»[1][2]

(منبع متن: الشموس المضییة ؛ ص50)

 

معنى نامها، کنیه‏ها و لقبهاى آن حضرت علیه السّلام‏

1.     صقر بن دلف مى‏گوید: از امام جواد علیه السّلام شنیدم که مى‏فرمود: «امام بعد از من پسرم على است، امر او امر من، سخن او سخن من و اطاعت او اطاعت از من است؛ امامت پس از او به پسرش حسن مى‏رسد، امر او امر پدرش، سخن او سخن پدرش و پیروى از او پیروى از پدرش است. سپس ساکت شد. عرض کردم: یابن رسول اللّه، پس امام بعد از حسن کیست؟ امام علیه السّلام سخت گریه کرد، سپس فرمود: «بعد از حسن، فرزندش قائم به حق، امام منتظر است.» عرض کردم: «یابن رسول اللّه چرا آن حضرت، قائم نامیده شده است؟ فرمود: «زیرا بعد از آنکه یاد و نام او مرد و اکثر معتقدان به امامتش از او برگشتند قیام مى‏کند.» بعد عرض کردم: «چرا آن حضرت منتظر نامیده شده است؟» فرمود: زیرا دوران غیبت او بسیار طولانى مى‏شود، دینداران و خداجویان ناب منتظر خروج او هستند و شکاکان بى‏ایمان، او را انکار مى‏کنند، منکران- حق و دیانت- یاد و نام او را مسخره مى‏کنند، و عدّه زیادى براى ظهور او وقت و زمان تعیین مى‏نمایند، برخى که شتابزده و عجولند- یا با متوسل شدن به مدعیان دروغگو یا با ناامید شدن از آمدن مهدى و انکار او- خود- و دینشان را به‏ نابودى مى‏کشانند و مسلمانان واقعى که تسلیم امر امامت هستند از خطرها رسته و نجات مى‏یابند.»[3]

(منبع متن: ظهور نور، ص: 64و65)



[1] ( 1) بحار الأنوار، ج 51، ص 30، الرّوایة 4.

[2] سعادت پرور، على، الشموس المضییة، 1جلد، منشورات موسسه پیام آزادى - تهران، چاپ: اول، 1416 ق.

[3] ( 1). بحار الانوار، ج 51، ص 30، روایت 4.


والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

نظرات (۱)

سلام، آقا خیلی ممنون به خاطر مطالبی که در سایت می گذارید، انشاالله خدا بهتون خیر کثیر دهد.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی