پای درس استاد

سلسله مباحث اعتقادی جناب استاد حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا عابدینی

پای درس استاد

سلسله مباحث اعتقادی جناب استاد حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا عابدینی

بسم الله الرحمن الرحیم

بنده محمدحسین صالحی، افتخار دارم که از سال ۱۳۸۷ پای درس استاد عزیز و عظیم القدری درحوزه علمیه مقدسه قم هستم، و از همان آغاز طلبگیم از برکات علمی و معنوی ایشان بسیار استفاده برده ام.

جناب استاد حجت الاسلام والمسلمین عابدینی، که از تلامذه مراجع و آیات عظام اسلام هستند وخصوصاً ازمحضر بزرگانی مانند حضرات علامه حسن زاده آملی، آیت الله بهجت،علامه جوادی آملی، آیت الله ممدوحی، آیت الله بهاء الدینی، آیت الله محفوظی و... بهره برده اند، و از نظر فکری نیز بالأخص ممحّض در آثار و افکار علامه طباطبایی(رحمة الله علیه) میباشند.

استاد عابدینی شنبه ها در برنامه تلویزیونی سمت خدا (شبکه ۳) با صداوسیما همکاری دارند.

تاکنون درمحضر استاد عزیز دروس ذیل استفاده شده:

* از سال ۸۵ : درس شرح روایات معاد (از ابواب معاد بحار الانوار : ج۶و۷و۸) :
هفته ای یک جلسه، که کل مباحث در ۲۵بهمن۹۳ به پایان رسید.

* از سال ۹۰ : درس شرح تفسیر المیزان
یکشنبه و دوشنبه و سه شنبه (یک ساعت قبل اذان ظهر)
(آدرس فعلی: حدفاصل میدان معلم و میدان بسیج، مدرسه علمیه امام کاظم(ع)، ساختمان امام رضا(ع) همکف، مدرس۲۷ )
که فقط امکان حضور برادران می باشد.
تا ۱۱ دی ۹۷ در جلسه ۵۲۴ تا آخر تفسیر آیه ۲۵۷ سوره بقره (المیزان،ج۲ ص۳۴۷) به اتمام رسیده است، و شرح جلد دوم المیزان ادامه دارد.

* از سال ۹۱ : درس شرح روایات اصول کافی
چهارشنبه (یک ساعت قبل اذان ظهر)
(در همان مدرسه علمیه امام کاظم -علیه السلام-)
تا ۱۲ دی ۹۷ درجلسه ۲۶۷ : کتاب الحجّة کافی، باب۴۱- فی شأن «انا انزلنا»

* از سال ۹۲ : درس اسفار ( از جلد اول) :
هرروز ساعت۷ صبح (بهار س۸)، معلم، کوچه ۲۱،بعد مسجد سلماسی، دارالعلم امام حسن(علیه السلام)

* از ۲ اسفند ۹۳ : درس مهدویت (شرح روایات غیبت، ظهور و رجعت)، سه شنبه ها، ساعت۱۸:۰۰ (فصل پاییز و زمستان بعد نمازعشا)
آدرس: خیابان سمیه، کوچه ۱۱ (جنب مخابرات)، پ۱، حوزه علمیه ثامن الأئمه(ع)، با امکان حضور خواهران.

*******

از آنجا که معارف ناب مهدویت بسیار مورد نیاز جوانانی مثل بنده است، آنها را از طریق این وبلاگ برای شما منتظران امام زمان (علیه السلام) منتشر میکنیم.

امید است که مورد نظر حضرت حجّت قرار بگیرد، و گامی کوچک برای تعجیل در فرج موفور السّرور ایشان بشود.

الهی وفّقنا لما تحبّ و ترضی
و السلام علی من اتّبع الهدی

طبقه بندی موضوعی
کلمات کلیدی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
آخرین نظرات
  • ۲۲ آبان ۹۹، ۰۸:۳۳ - محمد کمیل بادامی
    خیلی خوب
پیوندها

سلام


لینک دانلود فایل صوتی جلسه 16 ، شنبه 9 آبان 1394 (12.21 MB سرور پرسرعت)


لینک کمکی (صندوق بیان)


در جلسه شانزدهم، از شرح روایات امام زمان (علیه السلام)، جناب استاد عابدینی (حفظه الله)، در ادامه مطالب جلسه قبل، بحث ارتباطهایی میان عاشورا و ظهور را بیان فرمودند. ایشان بیان نمودند که «حرکت نرم افزاری عاشورا» قدرت و ظرفیت تعجیل در ظهور را دارد، که بپاداشتن رسالت آن بر دوش ماست. و نیز به جریان پیروزمندانه سیر تاریخ الهی در ماموریت های انبیاء و معصومین (علیهم السلام) اشاره فرمودند که تمامشان مانند یک جورچین دارند نقشه الهی را پیش میبرند و گامهای تحقق قطعی وعده الهی در حکومت صالحان بر زمین میباشند.



متن و ترجمه یکی از احادیث مورد اشاره در این جلسه:

بسم الله الرحمن الرحیم

[حدیثی کاملا صحیح السند]

 علل الشرائع ن، عیون أخبار الرضا علیه السلام الْهَمْدَانِیُّ عَنْ عَلِیٍّ عَنْ أَبِیهِ عَنِ الْهَرَوِیِّ قَالَ:

قُلْتُ لِأَبِی الْحَسَنِ الرِّضَا (علیه السلام) :
یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ مَا تَقُولُ فِی حَدِیثٍ رُوِیَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) أَنَّهُ قَالَ :

«إِذَا خَرَجَ الْقَائِمُ قَتَلَ ذَرَارِیَّ قَتَلَةِ الْحُسَیْنِ (علیه السلام) بِفِعَالِ آبَائِهَا»

 فَقَالَ (علیه السلام) : هُوَ کَذَلِکَ.

 فَقُلْتُ : وَ قَوْلُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ- «وَ لا تَزِرُ وازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرى»‏ (الانعام164) مَا مَعْنَاهُ ؟

 قَالَ (علیه السلام) :
صَدَقَ اللَّهُ فِی جَمِیعِ أَقْوَالِهِ وَ لَکِنْ ذَرَارِیُّ قَتَلَةِ الْحُسَیْنِ یَرْضَوْنَ بِفِعَالِ آبَائِهِمْ وَ یَفْتَخِرُونَ بِهَا

 وَ مَنْ رَضِیَ شَیْئاً کَانَ کَمَنْ أَتَاهُ

وَ لَوْ أَنَّ رَجُلًا قُتِلَ بِالْمَشْرِقِ فَرَضِیَ بِقَتْلِهِ رَجُلٌ بِالْمَغْرِبِ ،  لَکَانَ الرَّاضِی عِنْدَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ شَرِیکَ الْقَاتِلِ

 وَ إِنَّمَا یَقْتُلُهُمُ الْقَائِمُ (علیه السلام) إِذَا خَرَجَ،  لِرِضَاهُمْ بِفِعْلِ آبَائِهِمْ

قَالَ: قُلْتُ لَهُ بِأَیِّ شَیْ‏ءٍ یَبْدَأُ الْقَائِمُ مِنْکُمْ إِذَا قَامَ ؟

قَالَ (علیه السلام) : یَبْدَأُ بِبَنِی شَیْبَةَ فَیَقْطَعُ أَیْدِیَهُمْ لِأَنَّهُمْ سُرَّاقُ بَیْتِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ.


[بحار الأنوار، ج‏45، ص: 295، ح1 - وسایل الشیعه، ج16، ص138، ح4 / عیون أخبار الرضا علیه السلام، ج‏1، ص: 273، ح5]

*********************

 عبد السّلام بن صالح هروىّ گوید: به حضرت رضا علیه السّلام عرض کردم:

نظرتان در باره این حدیث که از امام صادق علیه السّلام روایت شده است، چیست؟

حضرت صادق (علیه السلام) فرموده اند:

زمانى که قائم علیه السّلام قیام کند فرزندان قاتلان حسین علیه السّلام را بخاطر کردار پدرانشان خواهد کشت.

[آیا درست است؟]

حضرت رضا (علیه السلام) فرمودند: بله همین طور است.

عرض کردم پس معنى این آیه چیست [آیا اینکه بخاطر کردار پدرانشان کشته میشوند با این آیه در تقابل نیست] ؟! که : 

«وَ لا تَزِرُ وازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرى‏» (انعام:164)
«هیچ کس بار گناه دیگرى را به دوش نخواهد کشید»

حضرت فرمودند:
خداوند در تمام گفتارهایش به صدق گفته است، لکن در این مطلب، فرزندان قاتلان حسین علیه السّلام از کردار پدرانشان راضى هستند و به آن افتخار هم مى ‏کنند

و [این یک قاعده است که: ] هر کس از کارى راضى باشد مثل کسى است که آن را انجام داده،

 و لذا اگر کسى در مشرق کشته شود و دیگرى در مغرب از این قتل راضى باشد، او نزد خدا به منزله «شریکِ قاتل» خواهد بود، و [برای همین] قائم علیه السّلام در هنگام قیام خود، اولاد قاتلان را بخاطر رضایتشان از کردار پدرانشان، ایشان را خواهد کشت.

 عرض کردم:
وقتى قائم شما علیه السّلام قیام کند، از چه کارى شروع مى‏ کند؟

حضرت رضا (علیه السلام) فرمودند:
 در آغاز دستان بنى شیبه را قطع مى‏ نماید زیرا آنان دزدان خانه خدا [خائن الحرمین! ] هستند.

[ترجمه عیون أخبار الرضا علیه السلام، ج‏1، ص: 559]

*****************
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی