پای درس استاد

سلسله مباحث اعتقادی جناب استاد حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا عابدینی

پای درس استاد

سلسله مباحث اعتقادی جناب استاد حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا عابدینی

بسم الله الرحمن الرحیم

بنده محمدحسین صالحی، افتخار دارم که از سال ۱۳۸۷ پای درس استاد عزیز و عظیم القدری درحوزه علمیه مقدسه قم هستم، و از همان آغاز طلبگیم از برکات علمی و معنوی ایشان بسیار استفاده برده ام.

جناب استاد حجت الاسلام والمسلمین عابدینی، که از تلامذه مراجع و آیات عظام اسلام هستند وخصوصاً ازمحضر بزرگانی مانند حضرات علامه حسن زاده آملی، آیت الله بهجت،علامه جوادی آملی، آیت الله ممدوحی، آیت الله بهاء الدینی، آیت الله محفوظی و... بهره برده اند، و از نظر فکری نیز بالأخص ممحّض در آثار و افکار علامه طباطبایی(رحمة الله علیه) میباشند.

استاد عابدینی شنبه ها در برنامه تلویزیونی سمت خدا (شبکه ۳) با صداوسیما همکاری دارند.

تاکنون درمحضر استاد عزیز دروس ذیل استفاده شده:

* از سال ۸۵ : درس شرح روایات معاد (از ابواب معاد بحار الانوار : ج۶و۷و۸) :
هفته ای یک جلسه، که کل مباحث در ۲۵بهمن۹۳ به پایان رسید.

* از سال ۹۰ : درس شرح تفسیر المیزان
یکشنبه و دوشنبه و سه شنبه (یک ساعت قبل اذان ظهر)
(آدرس فعلی: حدفاصل میدان معلم و میدان بسیج، مدرسه علمیه امام کاظم(ع)، ساختمان امام رضا(ع) همکف، مدرس۲۷ )
که فقط امکان حضور برادران می باشد.
تا ۱۱ دی ۹۷ در جلسه ۵۲۴ تا آخر تفسیر آیه ۲۵۷ سوره بقره (المیزان،ج۲ ص۳۴۷) به اتمام رسیده است، و شرح جلد دوم المیزان ادامه دارد.

* از سال ۹۱ : درس شرح روایات اصول کافی
چهارشنبه (یک ساعت قبل اذان ظهر)
(در همان مدرسه علمیه امام کاظم -علیه السلام-)
تا ۱۲ دی ۹۷ درجلسه ۲۶۷ : کتاب الحجّة کافی، باب۴۱- فی شأن «انا انزلنا»

* از سال ۹۲ : درس اسفار ( از جلد اول) :
هرروز ساعت۷ صبح (بهار س۸)، معلم، کوچه ۲۱،بعد مسجد سلماسی، دارالعلم امام حسن(علیه السلام)

* از ۲ اسفند ۹۳ : درس مهدویت (شرح روایات غیبت، ظهور و رجعت)، سه شنبه ها، ساعت۱۸:۰۰ (فصل پاییز و زمستان بعد نمازعشا)
آدرس: خیابان سمیه، کوچه ۱۱ (جنب مخابرات)، پ۱، حوزه علمیه ثامن الأئمه(ع)، با امکان حضور خواهران.

*******

از آنجا که معارف ناب مهدویت بسیار مورد نیاز جوانانی مثل بنده است، آنها را از طریق این وبلاگ برای شما منتظران امام زمان (علیه السلام) منتشر میکنیم.

امید است که مورد نظر حضرت حجّت قرار بگیرد، و گامی کوچک برای تعجیل در فرج موفور السّرور ایشان بشود.

الهی وفّقنا لما تحبّ و ترضی
و السلام علی من اتّبع الهدی

طبقه بندی موضوعی
کلمات کلیدی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
آخرین نظرات
  • ۲۲ آبان ۹۹، ۰۸:۳۳ - محمد کمیل بادامی
    خیلی خوب
پیوندها

با سلام


لینک دانلود فایل صوتی جلسه 17، شنبه 16 آبان 1394 (11.35 MB سرور پرسرعت)



لینک کمکی (صندوق بیان)


در جلسه هفدهم از شرح روایات کتاب «الشموس المضیئه»، جناب استاد عابدینی (حفظه الله)، در ادامه شرح فصل سیزدهم (پیرامون معانی اسماء و کنیه ها و القاب حضرت) به شرح حدیث دوم تا ششم از آن فصل پرداختند.


ایشان به علل نامگذاری حضرت به «مهدی» و «قائم»  اشاره کردند که  او هدایت به امور باطنی شده، و بر اساس علمش به باطن امور حکم میکند، و قیامش به امر عظیم الهی با ظهور مطلق و تمام است.


********
متن و ترجمه احادیث مورد اشاره در این جلسه:

بسم الله الرحمن الرحیم
*******************

الفصل الثّالث عشر فى بعض المعانى الواردة لأسمائه و کناه و ألقابه علیه السّلام‏


2- و عن جابر، قال: «أقبل رجل الى أبى جعفر علیه السّلام و أنا حاضر.» إلى ان قال أبو جعفر علیه السّلام:

«فإنّما سمّى المهدىّ، لأنّه یُهدى لأمر خفّى،


یستخرج التّوراة و سائر الکتب من غار بأنطاکیّة، فیحکم بین أهل التّوراة بالتّوراة، و بین أهل الإنجیل بالإنجیل، و بین أهل الزّبور بالزّبور، و بین أهل الفرقان بالفرقان،


 و تجمع الیه أموال الدّنیا کلّها، ما فى بطن الأرض و ظهرها. فیقول للنّاس: «تعالوا الى ما قطعتم فیه الأرحام، و سفکتم فیه الدّماء، و رکبتم فیه محارم اللّه.» فیعطى شیئا لم یعط أحد کان قبله.» الحدیث‏


3- و عن أبى سعید الخراسانى قال: 

قلت لأبى عبد اللّه علیه السّلام: «المهدىّ و القائم واحد؟» 

فقال (علیه السلام) : «نعم.»


 فقلت: «لأىّ شى‏ء سمّى المهدىّ؟»

 قال (علیه السلام) : «لأنّه یهدى الى کلّ أمر خفىّ. و سمّى القائم، لأنّه یقوم بعد ما یموت، إنّه یقوم بأمر عظیم.» 


4- و عن الصّادق علیه السّلام عن أبیه عن جدّه، قال:

«قال رسول اللّه صلّى اللّه علیه و اله:


«القائم من ولدى اسمه اسمى، و کنیته کنیتى، و شمائله شمائلى، و سنّته سنّتى، یقیم النّاس على طاعتى و شریعتى، و یدعوهم الى کتاب ربّى، من أطاعه أطاعنى.»  الحدیث‏


5- و عن محمّد بن عجلان عن أبى عبد اللّه علیه السّلام قال:

«إذا قام القائم علیه السّلام، دعا النّاس الى الاسلام جدیدا، و هداهم الى أمر قد دثر فضلّ عنه الجمهور. و إنّما سمّى القائم مهدیا، لأنّه یهدى الى أمر مضلول عنه؛ و سمّى القائم، لقیامه بالحقّ.» 


6- عن محمّد بن علىّ السّلمىّ، عن أبى جعفر علیه السّلام قال:

«إنّما سمّى المهدىّ، لأنّه یهدى لأمر خفىّ، یهدى ما فى صدور النّاس.» الحدیث‏


(منبع متن: الشموس المضییة ؛ ص50 و 51)


***************************** 


2. جابر می‏گوید: در خدمت امام باقر علیه السّلام بودم که مردی وارد شد- و امام شروع به صحبت فرمود- تا به اینجا رسید که فرمود: «از آن‏رو، امام غایب، مهدی نامیده شده است که به امر پنهان از تمام مردم، رهنما می‏شود؛ او تورات و سایر کتابهای آسمانی را از غاری در انطاکیه خارج می‏کند، آنگاه در بین اهل تورات به تورات، در بین اهل انجیل به انجیل، در میان اهل زبور به زبور و در میان اهل قرآن به قرآن حکم می‏کند، «1» آنچه از اموال دنیا که روی زمین ظاهر یا در دل زمین پنهان است برای او جمع شده و در خدمتش قرار می‏گیرد، سپس به مردم می‏فرماید: «آنچه که از پیوند خویشاوندی بریدید و قطع‏رحم نمودید، خونهایی که ریختید و حرامهایی که انجام دادید همه را اصلاح و جبران کنید.» به آن حضرت چیزی داده می‏شود که به پیشینیان او داده نشده است ...» «2»



3. ابو سعید خراسانی می‏گوید: به امام صادق علیه السّلام عرض کردم: «آیا مهدی و قائم یکی هستند؟» حضرت فرمود: «آری»، گفتم: «چرا آن حضرت مهدی نامیده شده است؟» فرمود: «زیرا به تمام امور پنهان رهنما می‏شود و قائم نامیده شده است زیرا بعد از آنکه بمیرد «3» به امر بسیار مهمی قیام می‏کند.» «4»



4. از امام صادق به نقل از پدران بزرگوارش آمده است: «رسول اللّه صلّی اللّه علیه و اله و سلّم فرمود: «قائم از نسل من است، نام او نام من، کنیه‏اش کنیه من، سیما و قامتش سیما و قامت من و روش او روش من است، مردم را بر پیروی از من و دینم بپا می‏دارد و آنان‏ را به کتاب خدا دعوت می‏کند، هرکه از او اطاعت کند از من اطاعت کرده است ...» «5»



5. محمد بن عجلان می‏گوید: امام صادق علیه السّلام فرمود: «وقتی قائم علیه السّلام قیام کند از نو مردم را به اسلام دعوت می‏کند، مردم را به چیزی‏که کهنه و فراموش شده است و اکثریت مردم از آن جدا شده و به گمراهی افتاده‏اند هدایت می‏نماید، قائم علیه السّلام، مهدی نامیده شده است زیرا به چیزی‏که دیگران نسبت به آن گمراه شده‏اند رهنما می‏شود و قائم نامیده شده است زیرا به حق قیام می‏نماید.» «6»



6. محمد بن علی سلمی می‏گوید: امام باقر علیه السّلام فرمود: «همانا مهدی، مهدی نامیده شده است زیرا به امری پنهان و آنچه در دل مردم نهفته است رهنما می‏شود ...» «7»


__________________________________________________


 (1). ظاهرا مقصود این است که حکم الهى واحد را به استناد کتابهاى مختلف آسمانى به مردم اعلام مى‏کند، نه اینکه هر کتاب حکم جدا و متفاوتى نسبت به کتابهاى دیگر داشته باشد و مردم به احکام مختلف عمل نمایند. مترجم‏

 (2). بحار الانوار، ج 51، ص 29، روایت 2.

 (3). مجلسى رحمة اللّه علیه فرموده است: اینکه فرموده است «بعد از اینکه مرد» مقصود این است که نام و یادش مرد یا مردم او را مرده پنداشتند، روایت 1 در همین فصل نیز این مطلب را تأیید مى‏کند.

 (4). بحار الانوار، ج 51، ص 30، روایت 6.

 (5). اثبات الهداة، ج 3، ص 526، روایت 426.

 (6). اثبات الهداة، ج 3، ص 555، روایت 593.

 (7). اثبات الهداة، ج 3، ص 573، روایت 711.


(منبع متن: ظهور نور، ص: 65 و 66)


والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

نظرات (۱)

سلام خداخیرتون بده توروخداادامه بدید

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی