پای درس استاد

سلسله مباحث اعتقادی جناب استاد حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا عابدینی

پای درس استاد

سلسله مباحث اعتقادی جناب استاد حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا عابدینی

بسم الله الرحمن الرحیم

بنده محمدحسین صالحی، افتخار دارم که از سال ۱۳۸۷ پای درس استاد عزیز و عظیم القدری درحوزه علمیه مقدسه قم هستم، و از همان آغاز طلبگیم از برکات علمی و معنوی ایشان بسیار استفاده برده ام.

جناب استاد حجت الاسلام والمسلمین عابدینی، که از تلامذه مراجع و آیات عظام اسلام هستند وخصوصاً ازمحضر بزرگانی مانند حضرات علامه حسن زاده آملی، آیت الله بهجت،علامه جوادی آملی، آیت الله ممدوحی، آیت الله بهاء الدینی، آیت الله محفوظی و... بهره برده اند، و از نظر فکری نیز بالأخص ممحّض در آثار و افکار علامه طباطبایی(رحمة الله علیه) میباشند.

استاد عابدینی شنبه ها در برنامه تلویزیونی سمت خدا (شبکه ۳) با صداوسیما همکاری دارند.

تاکنون درمحضر استاد عزیز دروس ذیل استفاده شده:

* از سال ۸۵ : درس شرح روایات معاد (از ابواب معاد بحار الانوار : ج۶و۷و۸) :
هفته ای یک جلسه، که کل مباحث در ۲۵بهمن۹۳ به پایان رسید.

* از سال ۹۰ : درس شرح تفسیر المیزان
یکشنبه و دوشنبه و سه شنبه (یک ساعت قبل اذان ظهر)
(آدرس فعلی: حدفاصل میدان معلم و میدان بسیج، مدرسه علمیه امام کاظم(ع)، ساختمان امام رضا(ع) همکف، مدرس۲۷ )
که فقط امکان حضور برادران می باشد.
تا ۱۱ دی ۹۷ در جلسه ۵۲۴ تا آخر تفسیر آیه ۲۵۷ سوره بقره (المیزان،ج۲ ص۳۴۷) به اتمام رسیده است، و شرح جلد دوم المیزان ادامه دارد.

* از سال ۹۱ : درس شرح روایات اصول کافی
چهارشنبه (یک ساعت قبل اذان ظهر)
(در همان مدرسه علمیه امام کاظم -علیه السلام-)
تا ۱۲ دی ۹۷ درجلسه ۲۶۷ : کتاب الحجّة کافی، باب۴۱- فی شأن «انا انزلنا»

* از سال ۹۲ : درس اسفار ( از جلد اول) :
هرروز ساعت۷ صبح (بهار س۸)، معلم، کوچه ۲۱،بعد مسجد سلماسی، دارالعلم امام حسن(علیه السلام)

* از ۲ اسفند ۹۳ : درس مهدویت (شرح روایات غیبت، ظهور و رجعت)، سه شنبه ها، ساعت۱۸:۰۰ (فصل پاییز و زمستان بعد نمازعشا)
آدرس: خیابان سمیه، کوچه ۱۱ (جنب مخابرات)، پ۱، حوزه علمیه ثامن الأئمه(ع)، با امکان حضور خواهران.

*******

از آنجا که معارف ناب مهدویت بسیار مورد نیاز جوانانی مثل بنده است، آنها را از طریق این وبلاگ برای شما منتظران امام زمان (علیه السلام) منتشر میکنیم.

امید است که مورد نظر حضرت حجّت قرار بگیرد، و گامی کوچک برای تعجیل در فرج موفور السّرور ایشان بشود.

الهی وفّقنا لما تحبّ و ترضی
و السلام علی من اتّبع الهدی

طبقه بندی موضوعی
کلمات کلیدی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
آخرین نظرات
  • ۲۲ آبان ۹۹، ۰۸:۳۳ - محمد کمیل بادامی
    خیلی خوب
پیوندها

با سلام

🌻میلاد باسعادت نبی خاتم محمّد مصطفی (صلی الله علیه و آله) و حجّت ناطق امام صادق(علیه السلام) برشما شیعیان و محبینشان مبارک🌻

(جمعه ۱۶ ربیع الأول ۱۴۳۸ق)

لینک دانلود فایل صوتی جلسه ۴۶ ، سه شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۵ (28.2 MB صوت با کیفیت wma -صندوق بیان)


لینک کمکی (37MB صوت با کیفیت mp3 -سرور ابری پرشین گیگ)


موضوع جلسه:

- عدالت مهدوی(۲) :

یکی از اسمهای امام زمان (علیه السلام) «عدلُ المُنتَظَر و المُشتَهَر» است، که با اجرای عدالت در زمین بعد از دوران ظلمش، ایجاد حیات حقیقی بعد از دوران موتش میشود


🔻با این حیات حقیقی در ارض، تمامِ استعدادهای ارضی به فعلیت میرسد، در شعبه های حیات علم و ایمان، حیات صلح و اَمان، حیات قدرت و توان، حیات قناعت و غنی شدنِ مردمان، و ...


🔻در دعای هرشب ماه رمضان آمده: 

اللَّهُمَّ وَ صَلِّ عَلَى وَلِیِّ أَمْرِکَ : الْقَائِمِ الْمُؤَمَّلِ وَ ✨« الْعَدْلِ الْمُنْتَظَرِ »

🔻و در متن زیارت امام زمان (علیه السلام) در سرداب مقدّس آمده:

السَّلَامُ عَلَى الْقَائِمِ الْمُنْتَظَرِ وَ ✨« الْعَدْلِ الْمُشْتَهَرِ » الْغَائِبِ الْمُسْتَتِرِ 


🔻در چندین روایت، عدالت را عامل حیات زمین میداند بعد از دورانی که با ظلم مرده بوده است👇:


🔻قال الصادق (علیه السلام) : « أَ لَا تَسْمَعُ قَوْلَهُ تَعَالَى فِی الْآیَةِ التَّالِیَةِ لِهَذِهِ الْآیَةِ- "اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ یُحْیِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها قَدْ بَیَّنَّا لَکُمُ الْآیاتِ لَعَلَّکُمْ تَعْقِلُونَ" (الحدید 17)، أَیْ : یُحْیِیهَا اللَّهُ بِعَدْلِ الْقَائِمِ عِنْدَ ظُهُورِهِ بَعْدَ مَوْتِهَا بِجَوْرِ أَئِمَّةِ الضَّلَال‏»  :

✨ مصداق آیه 17 سوره حدید، آن است که: خداوند زمین را با «عدلِ قائم» بهنگام ظهورش زنده میکند، بعد از آنی که با ظلم و جور سرانِ ضلالت مرده بود. 

 (الغیبة للنعمانی، ص25)


🔻 الغیبة للشیخ الطوسی بِهَذَا الْإِسْنَادِ عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ فِی قَوْلِهِ تَعَالَى « اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ یُحْیِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها قَدْ بَیَّنَّا لَکُمُ الْآیاتِ لَعَلَّکُمْ تَعْقِلُون»(حدید17)، یَعْنِی: 

یُصْلِحُ الْأَرْضَ بِقَائِمِ آلِ مُحَمَّدٍ مِنْ بَعْدِ مَوْتِهَا، یَعْنِی مِنْ بَعْدِ جَوْرِ أَهْلِ مَمْلَکَتِهَا «قَدْ بَیَّنَّا لَکُمُ الْآیاتِ» بِقَائِمِ آلِ مُحَمَّدٍ «لَعَلَّکُمْ تَعْقِلُونَ».


🔻با ظهور «عدل محض» :

✨اولین مرتبه عدالت در امکان ادای حج واجب برای همه برپا میشود: ( أَوَّلُ مَا یُظْهِرُ الْقَائِمُ مِنَ الْعَدْلِ أَنْ یُنَادِیَ مُنَادِیهِ أَنْ یُسَلِّمَ صَاحِبُ النَّافِلَةِ لِصَاحِبِ الْفَرِیضَةِ الْحَجَرَ الْأَسْوَدَ وَ الطَّوَافَ)

حرصِ مال، از قلبها میرود: (ْیَقْسِمُ الْمَالَ بِالسَّوِیَّةِ وَ یَجْعَلُ اللَّهُ الْغِنَى فِی قُلُوبِ هَذِهِ الْأُمَّةِ )،

کینه ورزی از دلها پاک میشود: ( وَ ذَهَبَتِ الشَّحْنَاءُ مِنْ قُلُوبِ الْعِبَاد)،

حتی بین حیوانات هم صلح برقرار میشود: (اصْطَلَحَتِ السِّبَاعُ وَ الْبَهَائِم‏)، 

زمین و آسمان تابع عدالت و تقوای مردمان شکوفا میشوند: (لَوْ قَدْ قَامَ قَائِمُنَا لَأَنْزَلَتِ السَّمَاءُ قَطْرَهَا وَ لَأَخْرَجَتِ الْأَرْضُ نَبَاتَهَا )، 

امنیت محض برقرار میشود: ( تَمْشِیَ الْمَرْأَةُ بَیْنَ الْعِرَاقِ إِلَى الشَّامِ لَا تَضَعُ قَدَمَیْهَا إِلَّا عَلَى النَّبَاتِ وَ عَلَى رَأْسِهَا زِینَتُهَا لَا یُهَیِّجُهَا سَبُعٌ وَ لَا تَخَافُه‏ )


🔻برپایی عدالت در تمام جزئیات است، که به عدالت در وضع قوانین راهنمایی ورانندگی و عدالت در پرداخت دیه قتل غیرعمد هم میرسد:

✨عَنْ أَبِی الْحَسَنِ مُوسَى ع قَالَ: « إِذَا قَامَ قَائِمُنَا ع قَالَ : یَا مَعْشَرَ الْفُرْسَانِ (گروه با وسیله نقلیه) سِیرُوا فِی وَسَطِ الطَّرِیقِ 

✨یَا مَعْشَرَ الرِّجَالِ (گروه پیاده) سِیرُوا عَلَى جَنْبَیِ الطَّرِیقِ

✨فَأَیُّمَا فَارِسٍ أَخَذَ عَلَى جَنْبَیِ الطَّرِیقِ فَأَصَابَ رَجُلًا عَیْبٌ أَلْزَمْنَاهُ الدِّیَةَ 

✨وَ أَیُّمَا رَجُلٍ أَخَذَ فِی وَسَطِ الطَّرِیقِ فَأَصَابَهُ عَیْبٌ فَلَا دِیَةَ لَهُ : (اگر پیاده ای در وسط جاده حرکت کند و تصادفی با وسیله ی نقلیه بکند، خودش مقصر است و دیه ای به او پرداخت نمیشود).


در دعای هرشب ماه رمضان آمده (متن کامل)

اللَّهُمَّ وَ صَلِّ عَلَى وَلِیِّ أَمْرِکَ : الْقَائِمِ الْمُؤَمَّلِ وَ الْعَدْلِ الْمُنْتَظَرِ 

احْفُفْهُ بِمَلَائِکَتِکَ الْمُقَرَّبِینَ وَ أَیِّدْهُ بِرُوحِ الْقُدُسِ یَا رَبَّ الْعَالَمِینَ 

اللَّهُمَّ اجْعَلْهُ الدَّاعِیَ إِلَى کِتَابِکَ‏ وَ الْقَائِمَ بِدِینِکَ 

اسْتَخْلِفْهُ فِی الْأَرْضِ کَمَا اسْتَخْلَفْتَ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِ مَکِّنْ لَهُ دِینَهُ الَّذِی ارْتَضَیْتَهُ لَهُ 

أَبْدِلْهُ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِ أَمْناً یَعْبُدُکَ لَا یُشْرِکُ بِکَ شَیْئاً 

اللَّهُمَّ أَعِزَّهُ وَ أَعْزِزْ بِهِ وَ انْصُرْهُ وَ انْتَصِرْ بِهِ انْصُرْهُ نَصْراً عَزِیزاً 

اللَّهُمَّ أَظْهِرْ بِهِ دِینَکَ وَ مِلَّةَ نَبِیِّکَ حَتَّى لَا یَسْتَخْفِیَ بِشَیْ‏ءٍ مِنَ الْحَقِّ مَخَافَةَ أَحَدٍ مِنَ الْخَلْق‏

(مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، ج‏2، ص: 580 و581)


و در متن زیارت امام زمان (علیه السلام) در سرداب مقدّس آمده (متن کامل) :

 السَّلَامُ عَلَى الْحَقِّ الْجَدِیدِ وَ الْعَالِمِ الَّذِی عِلْمُهُ لَا یَبِیدُ 

 السَّلَامُ عَلَى‏ مُحْیِی الْمُؤْمِنِینَ وَ مُبِیرِ الْکَافِرِینَ 

 السَّلَامُ عَلَى مَهْدِیِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْکَلِمِ 

 السَّلَامُ عَلَى خَلَفِ السَّلَفِ وَ صَاحِبِ الشَّرَفِ 

 السَّلَامُ عَلَى حُجَّةِ الْمَعْبُودِ وَ کَلِمَةِ الْمَحْمُودِ 

 السَّلَامُ عَلَى مُعِزِّ الْأَوْلِیَاءِ وَ مُذِلِّ الْأَعْدَاءِ 

 السَّلَامُ عَلَى وَارِثِ الْأَنْبِیَاءِ وَ خَاتَمِ الْأَوْصِیَاءِ 

 السَّلَامُ عَلَى الْقَائِمِ الْمُنْتَظَرِ وَ الْعَدْلِ الْمُشْتَهَرِ الْغَائِبِ الْمُسْتَتِرِ 

 السَّلَامُ عَلَى السَّیْفِ الشَّاهِرِ وَ الْقَمَرِ الزَّاهِرِ وَ النُّورِ الْبَاهِرِ 

 السَّلَامُ عَلَى شَمْسِ الظَّلَامِ وَ بَدْرِ التَّمَامِ 

 السَّلَامُ عَلَى رَبِیعِ الْأَنَامِ وَ نَضْرَةِ الْأَیَّامِ 

 السَّلَامُ عَلَى صَاحِبِ الصَّمْصَامِ وَ فَلَّاقِ الْهَامِ 

 السَّلَامُ عَلَى صَاحِبِ الدِّینِ الْمَأْثُورِ وَ الْکِتَابِ الْمَسْطُورِ 

 السَّلَامُ عَلَى بَقِیَّةِ اللَّهِ فِی بِلَادِهِ وَ حُجَّتِهِ عَلَى عِبَادِهِ الْمُنْتَهِی إِلَیْهِ مَوَارِیثُ الْأَنْبِیَاءِ وَ لَدَیْهِ مَوْجُودَةٌ آثَارُ الْأَصْفِیَاءِ الْمُؤْتَمَنِ عَلَى السِّرِّ وَ الْوَلِیِّ لِلْأَمْرِ 

 السَّلَامُ عَلَى الْمَهْدِیِّ الَّذِی وَعَدَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِهِ الْأُمَمَ أَنْ یَجْمَعَ بِهِ الْکَلِمَ وَ یَلُمَّ بِهِ الشَّعَثَ وَ یَمْلَأَ بِهِ الْأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلًا کَمَا مُلِئَتْ جَوْراً وَ ظُلْماً وَ یُمَکِّنَ لَهُ وَ یُنْجِزَ بِهِ وَعْدَ الْمُؤْمِنِینَ 

 أَشْهَدُ یَا مَوْلَایَ أَنَّکَ وَ الْأَئِمَّةَ مِنْ آبَائِکَ أَئِمَّتِی وَ مَوَالِیَّ فِی الْحَیَاةِ الدُّنْیَا وَ یَوْمَ یَقُومُ الْأَشْهَادُ أَسْأَلُکَ یَا مَوْلَایَ أَنْ تَسْأَلَ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى فِی صَلَاحِ شَأْنِی وَ قَضَاءِ حَوَائِجِی وَ غُفْرَانِ ذُنُوبِی وَ الْأَخْذِ بِیَدِی فِی دِینِی وَ دُنْیَایَ وَ آخِرَتِی لِی وَ لِکَافَّةِ إِخْوَانِی وَ أَخَوَاتِیَ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ إِنَّهُ غَفُورٌ رَحِیمٌ.

(زاد المعاد - مفتاح الجنان، ص: 540و541 فی بیان زیارت مولانا صاحب الزمان)

نظرات (۱)

  • سید حسین سیدی
  • سلام بر آن عدالت گستر
    به ما سر زده و نظر دهید
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی