پای درس استاد

سلسله مباحث اعتقادی جناب استاد حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا عابدینی

پای درس استاد

سلسله مباحث اعتقادی جناب استاد حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا عابدینی

بسم الله الرحمن الرحیم

بنده محمدحسین صالحی، افتخار دارم که از سال ۱۳۸۷ پای درس استاد عزیز و عظیم القدری درحوزه علمیه مقدسه قم هستم، و از همان آغاز طلبگیم از برکات علمی و معنوی ایشان بسیار استفاده برده ام.

جناب استاد حجت الاسلام والمسلمین عابدینی، که از تلامذه مراجع و آیات عظام اسلام هستند وخصوصاً ازمحضر بزرگانی مانند حضرات علامه حسن زاده آملی، آیت الله بهجت،علامه جوادی آملی، آیت الله ممدوحی، آیت الله بهاء الدینی، آیت الله محفوظی و... بهره برده اند، و از نظر فکری نیز بالأخص ممحّض در آثار و افکار علامه طباطبایی(رحمة الله علیه) میباشند.

استاد عابدینی شنبه ها در برنامه تلویزیونی سمت خدا (شبکه ۳) با صداوسیما همکاری دارند.

تاکنون درمحضر استاد عزیز دروس ذیل استفاده شده:

* از سال ۸۵ : درس شرح روایات معاد (از ابواب معاد بحار الانوار : ج۶و۷و۸) :
هفته ای یک جلسه، که کل مباحث در ۲۵بهمن۹۳ به پایان رسید.

* از سال ۹۰ : درس شرح تفسیر المیزان
یکشنبه و دوشنبه و سه شنبه (یک ساعت قبل اذان ظهر)
(آدرس فعلی: حدفاصل میدان معلم و میدان بسیج، مدرسه علمیه امام کاظم(ع)، ساختمان امام رضا(ع) همکف، مدرس۲۷ )
که فقط امکان حضور برادران می باشد.
تا ۱۱ دی ۹۷ در جلسه ۵۲۴ تا آخر تفسیر آیه ۲۵۷ سوره بقره (المیزان،ج۲ ص۳۴۷) به اتمام رسیده است، و شرح جلد دوم المیزان ادامه دارد.

* از سال ۹۱ : درس شرح روایات اصول کافی
چهارشنبه (یک ساعت قبل اذان ظهر)
(در همان مدرسه علمیه امام کاظم -علیه السلام-)
تا ۱۲ دی ۹۷ درجلسه ۲۶۷ : کتاب الحجّة کافی، باب۴۱- فی شأن «انا انزلنا»

* از سال ۹۲ : درس اسفار ( از جلد اول) :
هرروز ساعت۷ صبح (بهار س۸)، معلم، کوچه ۲۱،بعد مسجد سلماسی، دارالعلم امام حسن(علیه السلام)

* از ۲ اسفند ۹۳ : درس مهدویت (شرح روایات غیبت، ظهور و رجعت)، سه شنبه ها، ساعت۱۸:۰۰ (فصل پاییز و زمستان بعد نمازعشا)
آدرس: خیابان سمیه، کوچه ۱۱ (جنب مخابرات)، پ۱، حوزه علمیه ثامن الأئمه(ع)، با امکان حضور خواهران.

*******

از آنجا که معارف ناب مهدویت بسیار مورد نیاز جوانانی مثل بنده است، آنها را از طریق این وبلاگ برای شما منتظران امام زمان (علیه السلام) منتشر میکنیم.

امید است که مورد نظر حضرت حجّت قرار بگیرد، و گامی کوچک برای تعجیل در فرج موفور السّرور ایشان بشود.

الهی وفّقنا لما تحبّ و ترضی
و السلام علی من اتّبع الهدی

طبقه بندی موضوعی
کلمات کلیدی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
آخرین نظرات
  • ۲۲ آبان ۹۹، ۰۸:۳۳ - محمد کمیل بادامی
    خیلی خوب
پیوندها

با سلام

لینک دانلود فایل صوتی جلسه 5 ، شنبه 15 فروردین 1394 (9.98 MB سرور پرسرعت)



لینک کمکی (صندوق بیان)

در جلسه پنجم از شرح روایات کتاب «الشموس المضیئه»، جناب استاد عابدینی (حفظه الله)، در ادامه شرح روایات فصل دوم، به ادامه شرح حدیث اول و شرح حدیث دوم و سوم و چهارم پرداختند، و خصوصیّاتی از قائم آل محمد (علیه السلام) را مطابق این روایات بیان نمودند.


********

 

متن و ترجمه احادیث مورد بحث در این جلسه:

بسم الله الرحمن الرحیم


1. در حدیث قدسیِ لوح از امام صادق علیه السّلام آمده است (که لوحی هدیه شده از جانب خداوندمتعال به پیامبر اعظم است):


بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ، هذَا کِتَابٌ مِنَ اللَّهِ الْعَزِیزِ الْحَکِیمِ لِمُحَمَّدٍ نَبِیِّهِ و نُورِهِ وَ سَفِیرِهِ و حِجَابِهِ و دَلِیلِهِ، نَزَلَ بِهِ الرُّوحُ الْأَمِینُ مِنْ عِنْدِ رَبِّ الْعَالَمِینَ،


«بسم اللّه الرحمن الرحیم، این پیامى است از سوى خداى مقتدر شکست‏ناپذیر که در ساخته و پرداخته‏اش هیچ‏ عیب و نقصى نیست، خطاب به محمد؛ پیامبر، نور، نماینده و پرده‏دار او و راهنماى بندگانش به سوى خدا، که روح الامین- جبرئیل علیه السّلام- آن را از جانب پروردگار بر او نازل کرد.»


 آنگاه رشته کلام به بیان نام ائمه علیهم السّلام کشانده شده تا به حسن بن على علیهما السّلام رسیده و حدیث قدسى چنین ادامه مى‏یابد:


فَأُکْمَلَ ذَلِکَ بِابْنِهِ  م‏ح‏م‏د  رَحْمَةً لِلْعَالَمِینَ عَلَیْهِ کَمَالُ مُوسَى وَ بَهَاءُ عِیسَى وَ صَبْرُ أَیُّوبَ فَیُذَلُّ أَوْلِیَائِی فِی زَمَانِهِ وَ تُتَهَادَى رُءُوسُهُمْ کَمَا تُتَهَادَى رُءُوسُ التُّرْکِ وَ الدَّیْلَمِ فَیُقْتَلُونَ وَ یُحْرَقُونَ وَ یَکُونُونَ خَائِفِینَ مَرْعُوبِینَ وَجِلِینَ تُصْبَغُ الْأَرْضُ بِدِمَائِهِمْ وَ یَفْشُو الْوَیْلُ وَ الرَّنَّةُ فِی نِسَائِهِمْ أُولَئِکَ أَوْلِیَائِی حَقّاً


«سرانجام سلسله امامت را کامل فرمود به فرزندش م ح م د که مایه رحمت براى جهان و اهل آن است، او کمال و هیبتِ موسى، درخشش و روحانیّتِ عیسى، و استقامت و صبر ایوب، همه را داراست، اولیاء من در زمان ]غیبت[ او (- نزد جهال و ستمگران عالم-) خوار و بى‏ارزشند، سرشان از پیکر جدا شده و گویى سرهاى کفّار ترک و دیلم است که پادشاهان به یکدیگر پیشکش مى‏کنند، کشته مى‏شوند، به آتش سوزانده مى‏شوند، ترسان و هراسان و- از ترس جان و دینشان- لرزانند، زمین از خونشان رنگین مى‏شود، ناله‏سوزناک و فریاد (وامظلوما) در بین همسران و خانواده‏شان به آسمان مى‏رود. اینان به حق و بى‏شک اولیاء من هستند ...»

(الجواهر السنیه، ص 203- 204)

 

2. از امام باقر علیه السّلام نقل شده است:

«موسى علیه السّلام در سِفر اول (از سِفرهای پنجگانه تورات) نگاه کرد و آنچه را به قائم آل محمد داده مى‏شود دید. عرض کرد: یا رَبِّ! اجْعَلْنِی قَائِمَ آلِ مُحَمَّدٍ  «پروردگارا مرا قائم آل محمد قرار بده»،

پیام آمد: إِنَّ ذَاکَ مِنْ ذُرِّیَّةِ أَحْمَد «او از نسل احمد است.» آنگاه موسى در سِفر دوم نظر انداخت و درست همان‏چیزى را که در سِفر اول دیده بود در آن نیز همان را یافت و همان درخواست را کرد و همان جواب را شنید، سپس در سِفر سوم نیز همان دید، و همان گفت‏وشنود تکرار شد.»

(اثبات الهداة، ج 3، ص 541، روایت 511)

 


3. از قول پیامبر در بخشى از یک حدیث قدسى طولانى چنین نقل شده است: «خداى عزّ و جلّ به پیامبر صلّى اللّه علیه و اله و سلّم فرمود:


قد جعلت علیّا وزیرک و خلیفتک من بعدک على أهلیک و امّتک، و أعطیتک اذا خرج من صلبک أحد عشر مهدیّا، کلّهم من ذرّیتک، من البکر البتول، آخر رجل منهم یصلّى خلفه عیسى بن مریم، یملأ الأرض عدلا کما ملئت جورا و ظلما، انجى به من الهلکة و اهدى به من الضّلالة، و أبرء بن الأعمى و أشفى به المریض‏


 من على را وزیر و در بین اهل بیت و امّتت جانشین بعد از تو قرار دادم، و از نسلت، از طریق زهراى بتول یازده جانشین مهدى (به حق راه یافته) به تو عنایت کردم که آخرین آنها مردى است که عیسى بن مریم به امامت او نماز گزارد، او زمین را همانگونه که از ستم پر شده است از عدالت سرشار خواهد کرد، به دست او انسانها را از هلاکت نجات بخشم و گمراهان را به راه راست راهبرى کنم، دیده کوران باز کنم و بیماران را شفا دهم.»

(اثبات الهداة، ج 3، ص 588، روایت 809)

 


4. از امام صادق علیه السّلام به نقل از امام باقر علیه السّلام به نقل از جدش علیه السّلام به نقل از رسول اللّه صلّى اللّه علیه و اله و سلّم آمده است:


الْقَائِمُ مِنْ وُلْدِی اسْمُهُ اسْمِی وَ کُنْیَتُهُ کُنْیَتِی وَ شَمَائِلُهُ شَمَائِلِی وَ سُنَّتُهُ سُنَّتِی یُقِیمُ النَّاسَ عَلَى مِلَّتِی وَ شَرِیعَتِی وَ یَدْعُوهُمْ إِلَى کِتَابِ رَبِّی عَزَّ وَ جَلَّ مَنْ أَطَاعَهُ فَقَدْ أَطَاعَنِی وَ مَنْ عَصَاهُ فَقَدْ عَصَانِی وَ مَنْ أَنْکَرَهُ فِی غَیْبَتِهِ فَقَدْ أَنْکَرَنِی وَ مَنْ کَذَّبَهُ فَقَدْ کَذَّبَنِی وَ مَنْ صَدَّقَهُ فَقَدْ صَدَّقَنِی إِلَى اللَّهِ أَشْکُو الْمُکَذِّبِینَ لِی فِی أَمْرِهِ وَ الْجَاحِدِینَ لِقَوْلِی فِی شَأْنِهِ وَ الْمُضِلِّینَ لِأُمَّتِی عَنْ طَرِیقَتِهِ وَ «سَیَعْلَمُ الَّذِینَ ظَلَمُوا أَیَّ مُنْقَلَبٍ یَنْقَلِبُون‏».


«امام قائم از فرزندان من است، نامش نام من، کنیه‏اش کنیه من، سیما و قامتش چون سیما و قامت من و سیره و روشش، سیره و روش من است، مردم را بر دین و آئین من استوار نماید و به کتاب خداى ط فراخواند هرکه او را اطاعت کند، مرا اطاعت کرده است و هرکه از او سرپیچى کند مرا سرپیچى کرده است. آن کسى‏که در غیبتش او را منکر شود مرا منکر شده و دروغ پندارنده او مرا به دروغ نسبت داده، پذیرنده او به راستى، مرا به راستى باور داشته است. من از کسانى‏که سخن مرا درباره- وجود و غیبت و فرج و قیام- او تکذیب مى‏کنند و امتم را از راه او منحرف مى‏نمایند به خدا شکایت مى‏برم، وَ سَیَعْلَمُ الَّذِینَ ظَلَمُوا أَیَّ مُنْقَلَبٍ یَنْقَلِبُونَ (شعرا 227)

 (اثبات الهداة، ج 3، ص 482، روایت 190)


«و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته»

نظرات (۱)

هوالفعال
سلام حضرت الله جل و علی بر یاوران و انشاءالله سرداران ولی الله الاعظم (عج)
بحمدالله دوستان خدا نیز متخلق به اخلاق اویند و این حقیر نیز شاکرم ز دوستی با دوستان او
جای تشکر و قدردانی است از دوست فعال و بابصیرت جناب آقای صالحی عزیز بواسطه وساطت در این فیض الهی با گستردن این سفره مجازی ولایی
ایدکم الله تعالی
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی