پای درس استاد

سلسله مباحث اعتقادی جناب استاد حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا عابدینی

پای درس استاد

سلسله مباحث اعتقادی جناب استاد حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا عابدینی

بسم الله الرحمن الرحیم

بنده محمدحسین صالحی، افتخار دارم که از سال ۱۳۸۷ پای درس استاد عزیز و عظیم القدری درحوزه علمیه مقدسه قم هستم، و از همان آغاز طلبگیم از برکات علمی و معنوی ایشان بسیار استفاده برده ام.

جناب استاد حجت الاسلام والمسلمین عابدینی، که از تلامذه مراجع و آیات عظام اسلام هستند وخصوصاً ازمحضر بزرگانی مانند حضرات علامه حسن زاده آملی، آیت الله بهجت،علامه جوادی آملی، آیت الله ممدوحی، آیت الله بهاء الدینی، آیت الله محفوظی و... بهره برده اند، و از نظر فکری نیز بالأخص ممحّض در آثار و افکار علامه طباطبایی(رحمة الله علیه) میباشند.

استاد عابدینی شنبه ها در برنامه تلویزیونی سمت خدا (شبکه ۳) با صداوسیما همکاری دارند.

تاکنون درمحضر استاد عزیز دروس ذیل استفاده شده:

* از سال ۸۵ : درس شرح روایات معاد (از ابواب معاد بحار الانوار : ج۶و۷و۸) :
هفته ای یک جلسه، که کل مباحث در ۲۵بهمن۹۳ به پایان رسید.

* از سال ۹۰ : درس شرح تفسیر المیزان
یکشنبه و دوشنبه و سه شنبه (یک ساعت قبل اذان ظهر)
(آدرس فعلی: حدفاصل میدان معلم و میدان بسیج، مدرسه علمیه امام کاظم(ع)، ساختمان امام رضا(ع) همکف، مدرس۲۷ )
که فقط امکان حضور برادران می باشد.
تا ۲۵ مهر ۹۶ در جلسه ۴۲۵ تا آخر تفسیر آیه ۲۴۲سوره بقره (المیزان،ج۲ ص۲۶۰) به اتمام رسیده است، و شرح جلد دوم المیزان ادامه دارد.

* از سال ۹۱ : درس شرح روایات اصول کافی
چهارشنبه (یک ساعت قبل اذان ظهر)
(در همان مدرسه علمیه امام کاظم -علیه السلام-)
تا ۳ آبان ۹۶ درجلسه ۲۴۱ : کتاب الحجّة کافی، باب۲۶- القرآن یهدی للامام

* از سال ۹۲ : درس اسفار ( از جلد اول) :
هرروز ساعت۷ صبح (بهار س۸)، معلم، کوچه ۲۱،بعد مسجد سلماسی، دارالعلم امام حسن(علیه السلام)

* از ۲ اسفند ۹۳ : درس مهدویت (شرح روایات غیبت، ظهور و رجعت)، سه شنبه ها، ساعت۱۸:۳۰ (فصل پاییز و زمستان بعد نمازعشا)
آدرس: خیابان سمیه، کوچه ۱۱ (جنب مخابرات)، پ۱، حوزه علمیه ثامن الأئمه(ع)، با امکان حضور خواهران.

*******

از آنجا که معارف ناب مهدویت بسیار مورد نیاز جوانانی مثل بنده است، آنها را از طریق این وبلاگ برای شما منتظران امام زمان (علیه السلام) منتشر میکنیم.

امید است که مورد نظر حضرت حجّت قرار بگیرد، و گامی کوچک برای تعجیل در فرج موفور السّرور ایشان بشود.

الهی وفّقنا لما تحبّ و ترضی
و السلام علی من اتّبع الهدی

دنبال کنندگان ۵ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
طبقه بندی موضوعی
کلمات کلیدی

هدیه ویژه

علم در زمان ظهور

انتظار فرج

جناب استاد عابدینی

آرشیو کامل یک دوره معرفتی

سنت های انبیاء

سنت تمحیص مومنین و تمحیق کافرین

سنت محوضت (محض شدن) و غربال و تمییز در ظهور و رجعت و قیامت

علت شدّت ابتلائات مردم در زمان ظهور

سنت یوسفی در حضرت حجت

اشراق زمین به نور توحید

سنت نوح در حضرت حجت

دولت مهدوی

آخرین دولت بودن دولتِ آل محمد (علیهم السلام)

عدالت مهدوی

نهی از توقیت و لزوم تکذیب وقت گذاران

سنت خضر در حضرت حجت

مبانی معرفتی انتظار حقیقی

اجر انتظار و فضیلت منتظران امام زمان بر دیگر مردمان

ارتباط عاشورا با ظهور امام زمان

فقط مخلِصین هستند که در غربال ابتلائات صابرند و منتظر حضرت میمانند

معارف قرآنی از تفسیر المیزان

ارتباط با حضرت فرای زمان و مکان

اشراق ارض به نور امام

اصول کافی

تکذیب مدعیان رؤیتی که ادعای نیابت دارند

امکان رؤیت حضرت در زمان غیبت کبری

سطح پیشرفته نظام معارف دینی

ارتباط ظهور با اربعین سیدالشهدا

اقامه دین خالص

آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
آخرین نظرات
پیوندها

با سلام

لینک دانلود فایل صوتی جلسه ۶۳ ، سه شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۶ (27.2 MB صوت با کیفیت wma -صندوق بیان)
(سه شنبه ۲۶ محرم الحرام ۱۴۳۹ق)
لینک کمکی (39.42 MB صوت با کیفیت mp3 -سرور ابری پرشین گیگ)

موضوع جلسه:

- بحث علم در زمان ظهور (جلسه ششم)

🌸 ارواح معصومین در مرتبه «اعلی علیّین» قرار دارد (مرتبه مقرّبون، السابقون)

🌸 ابدان معصومین و قلوب شیعیان در مرتبه «علیّین» قرار دارد که مورد شهود و حضور و حاکمیّت روح اعلی علیّینیِ مقربّین (امامان معصوم) می باشد:

🔻«إِنَّ کِتابَ الْأَبْرارِ لَفی‏ عِلِّیِّینَ، وَ ما أَدْراکَ ما عِلِّیُّونَ، کِتابٌ مَرْقُومٌ✨یَشْهَدُهُ الْمُقَرَّبُونَ»  (سوره مطففین ۱۸_۲۱‏)

🌸 ابدان شعیان نیز در مرتبه «دونِ علیّینی» می باشد.

🌷 از روایات طینت، نگاهی معرفتی به اطاعت می یابیم، که هرقدر «تابع امام» شویم، داریم تحت «دامنه‌ی وجودی امام» قرار گرفته، و در آن رابطه ی اطاعت، «شأنِ امام» گشته ایم.

☘️ این رابطه‌ اطاعت محض از امام، به حدی میرسد که شیعه مثل بدن امام شده، و امام را «روحِ عالیِ خود» یافته، که به محض «یافتنِ امر روح (امام)» آن امر عیناً در وجود شیعه تحقق می یابد، بدون اینکه در خودش بخواهد سبک سنگین کرده و تروّی فکری و تصدیق بعد از تروّی داشته باشد. 

🌼 شیعه همینکه تصدیق یافت که این امر از امامش رسیده، مستقیم آن امر «کُن» از روح امام، در وجود شیعه «فَیَکون» است، که امر عیناً همان تحقق است، و «کُن فیکون» در رابطه ی امام با شیعیانش اتفاق میافتد.

🌺 طینت باطنی و روحی شیعیان از طینت ظاهری امامان است. در مشارق انوار الیقین از نگاه عرفانی این حقیقت طینت را اینگونه بیان کرده که: «أن ظاهرهم باطن الخلائق، و باطنهم عین الحقایق و غیب الإله الخالق».

💐 امام، روح شیعه است و عمل شیعیان عمل امام محسوب میشود، البته به حسب مراتب اعمال.

💐 شیعیان دامنه‌ی وجودی امام گشته و پس از طی مواقف برزخ و قیامت که تطهیر گشته اند، در قیامت به امامشان ملحق میشوند:

🔻 «یَوْمَ نَدْعُوا کُلَّ أُناسٍ بِإِمامِهِم» (اسراء، ۷۱). 

💐 شیعیان چون «شأن امام» و دامنه ی وجودی همان روح امام هستند، دیگر حسابی ورای امام ندارند، بلکه حسابشان به روح آنهاست که روحشان امام است.

 🌹اینکه امام «ایصال الی المطلوب» میکند، به تعبیری، یعنی امام که در سیر بسوی خداست، بدنِ خودش (و ارواح شیعیان در آن مرتبه) و تمامِ شئون وجودی امامتش را هم با خود بسوی خدا می برد. 

🔻وقتی که شیعیان به منزله بدنِ امام هستند، یعنی شیعیان هم با امامشان میروند و به مقصدِ مطلوب میرسند.

🌻 عَنْ عَبْدِ الْغَفَّارِ الْجَازِی‏، عن الصادق (علیه السلام) : 

🔻«إِنَّ اللَّهَ خَلَقَ الْمُؤْمِنَ مِنْ طِینَةِ الْجَنَّةِ وَ خَلَقَ النَّاصِبَ مِنْ طِینَةِ النَّارِ »

🍀 وَ قَالَ : 

🔻« إِذَا أَرَادَ اللَّهُ بِعَبْدٍ خَیْراً طَیَّبَ رُوحَهُ وَ جَسَدَهُ فَلَا یَسْمَعُ شَیْئاً مِنَ الْخَیْرِ إِلَّا عَرَفَهُ وَ لَا یَسْمَعُ شَیْئاً مِنَ الْمُنْکَرِ إِلَّا أَنْکَرَهُ »

💎 قَالَ وَ سَمِعْتُهُ یَقُولُ : 

🔻«الطِّینَاتُ ثَلَاثَةٌ طِینَةُ الْأَنْبِیَاءِ وَ الْمُؤْمِنُ مِنْ تِلْکَ الطِّینَةِ إِلَّا أَنَّ الْأَنْبِیَاءَ هُمْ صَفْوَتُهَا وَ هُمُ الْأَصْلُ وَ لَهُمْ فَضْلُهُمْ وَ الْمُؤْمِنُونَ الْفَرْعُ مِنْ طِینٍ لازِبٍ کَذَلِکَ لَا یُفَرِّقُ اللَّهُ بَیْنَهُمْ وَ بَیْنَ شِیعَتِهِمْ وَ قَالَ طِینَةُ النَّاصِبِ مِنْ حَمَإٍ مَسْنُونٍ وَ أَمَّا الْمُسْتَضْعَفُونَ فَ مِنْ تُرابٍ لَا یَتَحَوَّلُ مُؤْمِنٌ عَنْ إِیمَانِهِ وَ لَا نَاصِبٌ عَنْ نَصْبِهِ وَ لِلَّهِ الْمَشِیَّةُ فِیهِمْ جَمِیعاً». (بحار الأنوار، ج‏۲۵، ص۹ ح۱۳)

🌺 مِنْ کِتَابِ الشِّفَاءِ وَ الْجِلَاءِ، عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) قَالَ: 

🔻«إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ خَلَقَ طِینَةَ الْمُؤْمِنِ مِنْ طِینَةِ الْأَنْبِیَاءِ فَلَا یَنْجَسُ أَبَداً» (بحار الأنوار، ج‏۲۷، ص۱۳۲ ح۱۲۵)

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی