پای درس استاد

سلسله مباحث اعتقادی جناب استاد حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا عابدینی

پای درس استاد

سلسله مباحث اعتقادی جناب استاد حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا عابدینی

بسم الله الرحمن الرحیم

بنده محمدحسین صالحی، افتخار دارم که از سال ۱۳۸۷ پای درس استاد عزیز و عظیم القدری درحوزه علمیه مقدسه قم هستم، و از همان آغاز طلبگیم از برکات علمی و معنوی ایشان بسیار استفاده برده ام.

جناب استاد حجت الاسلام والمسلمین عابدینی، که از تلامذه مراجع و آیات عظام اسلام هستند وخصوصاً ازمحضر بزرگانی مانند حضرات علامه حسن زاده آملی، آیت الله بهجت،علامه جوادی آملی، آیت الله ممدوحی، آیت الله بهاء الدینی، آیت الله محفوظی و... بهره برده اند، و از نظر فکری نیز بالأخص ممحّض در آثار و افکار علامه طباطبایی(رحمة الله علیه) میباشند.

استاد عابدینی شنبه ها در برنامه تلویزیونی سمت خدا (شبکه ۳) با صداوسیما همکاری دارند.

تاکنون درمحضر استاد عزیز دروس ذیل استفاده شده:

* از سال ۸۵ : درس شرح روایات معاد (از ابواب معاد بحار الانوار : ج۶و۷و۸) :
هفته ای یک جلسه، که کل مباحث در ۲۵بهمن۹۳ به پایان رسید.

* از سال ۹۰ : درس شرح تفسیر المیزان
یکشنبه و دوشنبه و سه شنبه (یک ساعت قبل اذان ظهر)
(آدرس فعلی: حدفاصل میدان معلم و میدان بسیج، مدرسه علمیه امام کاظم(ع)، ساختمان امام رضا(ع) همکف، مدرس۲۷ )
که فقط امکان حضور برادران می باشد.
تا ۲۵ مهر ۹۶ در جلسه ۴۲۵ تا آخر تفسیر آیه ۲۴۲سوره بقره (المیزان،ج۲ ص۲۶۰) به اتمام رسیده است، و شرح جلد دوم المیزان ادامه دارد.

* از سال ۹۱ : درس شرح روایات اصول کافی
چهارشنبه (یک ساعت قبل اذان ظهر)
(در همان مدرسه علمیه امام کاظم -علیه السلام-)
تا ۳ آبان ۹۶ درجلسه ۲۴۱ : کتاب الحجّة کافی، باب۲۶- القرآن یهدی للامام

* از سال ۹۲ : درس اسفار ( از جلد اول) :
هرروز ساعت۷ صبح (بهار س۸)، معلم، کوچه ۲۱،بعد مسجد سلماسی، دارالعلم امام حسن(علیه السلام)

* از ۲ اسفند ۹۳ : درس مهدویت (شرح روایات غیبت، ظهور و رجعت)، سه شنبه ها، ساعت۱۸:۳۰ (فصل پاییز و زمستان بعد نمازعشا)
آدرس: خیابان سمیه، کوچه ۱۱ (جنب مخابرات)، پ۱، حوزه علمیه ثامن الأئمه(ع)، با امکان حضور خواهران.

*******

از آنجا که معارف ناب مهدویت بسیار مورد نیاز جوانانی مثل بنده است، آنها را از طریق این وبلاگ برای شما منتظران امام زمان (علیه السلام) منتشر میکنیم.

امید است که مورد نظر حضرت حجّت قرار بگیرد، و گامی کوچک برای تعجیل در فرج موفور السّرور ایشان بشود.

الهی وفّقنا لما تحبّ و ترضی
و السلام علی من اتّبع الهدی

دنبال کنندگان ۵ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
طبقه بندی موضوعی
کلمات کلیدی

هدیه ویژه

علم در زمان ظهور

انتظار فرج

جناب استاد عابدینی

آرشیو کامل یک دوره معرفتی

سنت های انبیاء

سنت تمحیص مومنین و تمحیق کافرین

سنت محوضت (محض شدن) و غربال و تمییز در ظهور و رجعت و قیامت

علت شدّت ابتلائات مردم در زمان ظهور

سنت یوسفی در حضرت حجت

اشراق زمین به نور توحید

سنت نوح در حضرت حجت

دولت مهدوی

آخرین دولت بودن دولتِ آل محمد (علیهم السلام)

عدالت مهدوی

نهی از توقیت و لزوم تکذیب وقت گذاران

سنت خضر در حضرت حجت

مبانی معرفتی انتظار حقیقی

اجر انتظار و فضیلت منتظران امام زمان بر دیگر مردمان

ارتباط عاشورا با ظهور امام زمان

فقط مخلِصین هستند که در غربال ابتلائات صابرند و منتظر حضرت میمانند

معارف قرآنی از تفسیر المیزان

ارتباط با حضرت فرای زمان و مکان

اشراق ارض به نور امام

اصول کافی

تکذیب مدعیان رؤیتی که ادعای نیابت دارند

امکان رؤیت حضرت در زمان غیبت کبری

سطح پیشرفته نظام معارف دینی

ارتباط ظهور با اربعین سیدالشهدا

اقامه دین خالص

آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
آخرین نظرات
پیوندها

با سلام

لینک دانلود فایل صوتی جلسه ۶۹، سه شنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۶ (30.1 MB صوت با کیفیت wma -صندوق بیان)

(سه شنبه ۳۰ ربیع الاول ۱۴۳۹ق)

لینک کمکی (43.32 MB صوت با کیفیت mp3 -سرور ابری پرشین گیگ)

موضوع جلسه:

- بحث علم در زمان ظهور (جلسه دوازدهم)

🌸 انبیاء مظهر اسم الظاهر در قوس نزول هستند، و اوصیاء مظهر اسم الباطن در قوس صعودند.
🌸 امام زمان (علیه السلام) آخرین وصی، و وارث علمِ باطنی تمام سابقین، برای اظهار آنهاست.

🔶 در نظام تکوین:
🌸 در قوس نزول: عالَم خلقت هر لحظه از « علم ---به---> عین » میآید و بسط میشود. (تمام عالَم هستی همان علم الهی است که ظهورِ عینی یافته است).
🌸 در قوس صعود: عالَم خلقت هر لحظه از « عین ---به---> علم » میرود و قبض میشود. (این هر لحظه معاد و قیامت و رجوع هستی به خداست، که از عالَم شهود به غیب و علم الهی قبض میشود).

🔶 در نظام تشریع:
🌸 در قوس نزول: انبیاء الهی با دریافت وحی حقایق هدایت و معانی را از « علم ---به---> عین » ظاهر کردند (مطابق استعداد خود و ظرفیت مردم زمانه).
🌸 در قوس صعود: بواسطه تعالیم انبیاء الهی و مشاهدات و مکاشفات و مسیری که ایشان نشان داده اند، حرکت انسان ها با عبور از « عین ---به---> علم » محقق میشود، که از صورت های ظاهر عالم شهود عبور کرده وارد به حقایق باطنی عالم غیب در آنها میشوند.
🌸 مثالِ انتقال علم: شما وقتی سخن میگویید اول معنا را از علم (در عقل) به عین (در لفظ و زبان) ظاهر میکنید، و نطق به اظهار علم می یابید. سپس کسی که مخاطب شماست و اختیاراً به نطق شما گوش سپرده، این مرتبه ی ظهور عینی یافته را دریافت کرده و از مرتبه ی صورت های لفظیه عبور کرده، و با تجرید معانی، از مرتبه عین به آن حقیقتِ علمیِ او صعود میکند، و در مرتبه ی عقلی اش عالم به آن کمالِ علمی میشود.
🌸 یکی از قواعد علمِ انبیاء و اوصیاء الهی این است که وقتی علمی نازل شد، دیگر برچیده نمیشود (لَم یُرفَع)، و آن علم به ارث میرسد به برگزیدگانی که مستعدّ حمل آن حقیقتِ علمی به علم حضوری هستند. علمی که به عین آمده و به ظهور رسیده، دیگر از صحنه ی هستی حذف نمیشود.
🌸 از وقتِ شروعِ عالَمِ هستی، عالَم دائماً رو به «ظهورِ بعد از ظهور» بوده است. دائماً علومِ جدید است که از علم به عین میآیند و بر ظهوراتِ عینیِ قبلی افزوده میشود. لذا روزبه روز، عالَمِ شهود به وسعت بالاتری از ظهوراتِ عینیِ علم در مرتبه ی بالاتر میرسد.
🌸 زمین بدونِ عالِمِ حیّ نمیشود که وارث و حاملِ تام علمِ سابقین است. انسانِ عالِم به علم حضوری در باطنش متّحد با تمام حقایقِ علمیِ غیبیِ عالَم هستی میشود. حقایق عینی عالَم شهود را با حقایق علمیِ عالَم غیب واجد گردیده، عالَم هستی از طریق اتّحادش با انسانِ عالم، صعود مینماید. انسانِ عالِم جامعِ شهودِ عالَم و غیبِ عالَم است، که از این مقامش به مقام «کَوْنِ جامع‏» تعبیر میشود.
🌸 علمی که هر نبی به جانشینِ اهلِ بعدیش منتقل میکند، به حقیقتِ علم حضوری است که حامل علم در وجودش واجد شرایط تحمّل آن است، و وساطت در انتقال علم درکار نیست، و آن علم در به ارث رسیدنش قابل تصرّف توسط اغیار نیست و در انتقالش قابل مانع شدن توسط ظالمان نیست.
🌸 اوصیاءِ انبیاء، وارثانِ حقایقِ علمیِ انبیاء الهی هستند. اوصیاء کارشان در مظهریت اسم الباطن و تأویلِ در ظهورِ اسم الباطن است، و انبیاء الهی کارشان در مظهریت اسم الظاهر و تنزیلِ در ظهور اسم الظاهر است. لذا در دورانِ آخرین وصی،با ظهورِ امام زمان (علیه السلام) تمامِ مرتبه ی اسم الباطن میخواهد به ظاهر کشیده بشود و ظهور یابد.
🌸 همه ی آنچه پیامبر اکرم از علم تمام انبیاء الهی به ارث برده اند و بالاتر از همه را داشتند به امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) منتقل کردند، و ایشان هم آن حقایق را به ظهوراتِ از علم به عین آمده‌ی تفصیل یافته در دوران خودشان به امامِ بعدی منتقل کردند، و بسیاری از حقایق عظیم نزد امامان بوده که زمانِ اظهارشان نبوده، اما تمامِ این حقایقِ عظیم به امام زمان (علیه السلام) به ارث رسیده اند و در دورانِ ظهور زمانِ اظهارِ آن حقایق به تمامه خواهد بود، که بسیاری از علومِ باطنی که تابحال آشکار نشده بوده، تازه از علم به عین آمده ، و یکجا ظهور می یابند. البته این سیرِ ظهورِ تامّه‌ی اسم الباطن در مراتب رجعت تا تحقق تامّه ی قیامت کشیده شده، و در موطن قیامت ظهورش به تمامیّت میرسد.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی