پای درس استاد

سلسله مباحث اعتقادی جناب استاد حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا عابدینی

پای درس استاد

سلسله مباحث اعتقادی جناب استاد حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا عابدینی

بسم الله الرحمن الرحیم

بنده محمدحسین صالحی، افتخار دارم که از سال ۱۳۸۷ پای درس استاد عزیز و عظیم القدری درحوزه علمیه مقدسه قم هستم، و از همان آغاز طلبگیم از برکات علمی و معنوی ایشان بسیار استفاده برده ام.

جناب استاد حجت الاسلام والمسلمین عابدینی، که از تلامذه مراجع و آیات عظام اسلام هستند وخصوصاً ازمحضر بزرگانی مانند حضرات علامه حسن زاده آملی، آیت الله بهجت،علامه جوادی آملی، آیت الله ممدوحی، آیت الله بهاء الدینی، آیت الله محفوظی و... بهره برده اند، و از نظر فکری نیز بالأخص ممحّض در آثار و افکار علامه طباطبایی(رحمة الله علیه) میباشند.

استاد عابدینی شنبه ها در برنامه تلویزیونی سمت خدا (شبکه ۳) با صداوسیما همکاری دارند.

تاکنون درمحضر استاد عزیز دروس ذیل استفاده شده:

* از سال ۸۵ : درس شرح روایات معاد (از ابواب معاد بحار الانوار : ج۶و۷و۸) :
هفته ای یک جلسه، که کل مباحث در ۲۵بهمن۹۳ به پایان رسید.

* از سال ۹۰ : درس شرح تفسیر المیزان
یکشنبه و دوشنبه و سه شنبه (یک ساعت قبل اذان ظهر)
(آدرس فعلی: حدفاصل میدان معلم و میدان بسیج، مدرسه علمیه امام کاظم(ع)، ساختمان امام رضا(ع) همکف، مدرس۲۷ )
که فقط امکان حضور برادران می باشد.
تا ۱۱ دی ۹۷ در جلسه ۵۲۴ تا آخر تفسیر آیه ۲۵۷ سوره بقره (المیزان،ج۲ ص۳۴۷) به اتمام رسیده است، و شرح جلد دوم المیزان ادامه دارد.

* از سال ۹۱ : درس شرح روایات اصول کافی
چهارشنبه (یک ساعت قبل اذان ظهر)
(در همان مدرسه علمیه امام کاظم -علیه السلام-)
تا ۱۲ دی ۹۷ درجلسه ۲۶۷ : کتاب الحجّة کافی، باب۴۱- فی شأن «انا انزلنا»

* از سال ۹۲ : درس اسفار ( از جلد اول) :
هرروز ساعت۷ صبح (بهار س۸)، معلم، کوچه ۲۱،بعد مسجد سلماسی، دارالعلم امام حسن(علیه السلام)

* از ۲ اسفند ۹۳ : درس مهدویت (شرح روایات غیبت، ظهور و رجعت)، سه شنبه ها، ساعت۱۸:۰۰ (فصل پاییز و زمستان بعد نمازعشا)
آدرس: خیابان سمیه، کوچه ۱۱ (جنب مخابرات)، پ۱، حوزه علمیه ثامن الأئمه(ع)، با امکان حضور خواهران.

*******

از آنجا که معارف ناب مهدویت بسیار مورد نیاز جوانانی مثل بنده است، آنها را از طریق این وبلاگ برای شما منتظران امام زمان (علیه السلام) منتشر میکنیم.

امید است که مورد نظر حضرت حجّت قرار بگیرد، و گامی کوچک برای تعجیل در فرج موفور السّرور ایشان بشود.

الهی وفّقنا لما تحبّ و ترضی
و السلام علی من اتّبع الهدی

طبقه بندی موضوعی
کلمات کلیدی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
آخرین نظرات
  • ۲۲ آبان ۹۹، ۰۸:۳۳ - محمد کمیل بادامی
    خیلی خوب
پیوندها

با سلام


لینک دانلود فایل صوتی جلسه 3 ، شنبه 16 اسفند 1393 (10.6 MB)



لینک دانلود کمکی (از سرور ابری پرسرعت پرشین گیگ)


در جلسه سوم از شرح روایات کتاب «الشموس المضیئه»، جناب استاد عابدینی، به شرح حدیث اول از فصل دوم پرداختند.


عنوان کامل فصل دوم (از باب اول) :

«فى اخبار اللّه تعالى و المعصومین علیهم السّلام بولادته علیه السّلام و جملة من خصوصیّاته و ما یفعل بعد ظهوره‏»

«تولّد و بعضى از ویژگیها و امورى که امام زمان (علیه السّلام) بعد از ظهور انجام می ‏دهد»


این فصل شامل 17 حدیث میباشد، که در این جلسه قسمتی از حدیث اول (مشهور به حدیث لوح) مورد شرح قرار گرفت.


********

 

برخی مطالب مطرح شده در این جلسه عبارتند از:

1.   حدیث لوح، خودش در جلد 36 بحار الانوار صفحه 192، عنوان یک باب از روایات است (نصوص الله فی خبر اللوح)، که حدیث اینجا سومین حدیث از 21 حدیث آن باب است.


2.    این لوح هدیه خداوند متعال به حضرت محمّد (صل الله علیه و آله) است، که در آن نام و اوصاف تمام امامان معصوم (علیهم السلام) در آن ذکر شده است، و نبی اکرم (صل الله علیه و آله) آن را برای سرور حضرت فاطمه (سلام الله علیها) پس از ولادت امام حسین (علیه السلام) بعنوان چشم روشنی به ایشان هدیه کردند.

لوحی سبز رنگ با نوشته هایی به رنگ نور سفید ، که نوشته هایش مثل نور خورشید میدرخشید.


(قَالَ جَابِرٌ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ الْأَنْصَارِی‏:

أَشْهَدُ بِاللَّهِ أَنِّی دَخَلْتُ عَلَى أُمِّکَ فَاطِمَةَ فِی حَیَاةِ رَسُولِ اللَّهِ صل الله علیه و آله أُهَنِّئُهَا بِوِلَادَةِ الْحُسَیْنِ علیه السلام ، فَرَأَیْتُ فِی یَدِهَا لَوْحاً أَخْضَرَ ظَنَنْتُ أَنَّهُ زُمُرُّدٌ ، وَ رَأَیْتُ فِیهِ کِتَاباً أَبْیَضَ شِبْهَ نُورِ الشَّمْسِ ، فَقُلْتُ لَهَا بِأَبِی أَنْتِ وَ أُمِّی یَا بِنْتَ رَسُولِ اللَّهِ مَا هَذَا اللَّوْح‏ ؟

فَقَالَتْ [فاطمةُ]:

هَذَا اللَّوْحُ أَهْدَاهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَى رَسُولِهِ فِیهِ اسْمُ أَبِی وَ اسْمُ بَعْلِی وَ اسْمُ ابْنَیَّ وَ أَسْمَاءُ الْأَوْصِیَاءِ مِنْ وُلْدِی فَأَعْطَانِیهِ أَبِی لِیَسُرَّنِی بِذَلِک‏)


3.    متن لوح اینگونه آغاز میشود: « بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ * هَذَا کِتَابٌ مِنَ اللَّهِ الْعَزِیزِ الْحَکیمِ- * لِمُحَمَّدٍ نُورِهِ وَ سَفِیرِهِ وَ حِجَابِهِ وَ دَلِیلِهِ- * نَزَلَ بِهِ الرُّوحُ الْأَمِینُ مِنْ عِنْدِ رَبِّ الْعَالَمِین * ...‏».

نبی ختمی «نور خداوند است» و «سفیر خدا» به سوی بندگان است که رسول مصلح بندگان برای رجوع به سوی خدا باشد.

نبی ختمی «حاجبُ الرّب» است و فوق او حجابی نیست. حاجب و آخرین پرده ای است که واسطه ی ارتباط تمام مخلوقین با خداست. حقیقت «صادر اوّل» که فوق او هیچ مخلوقی در کار نیست، و او «واسطه فیض الهی» برای باقی مخلوقین است.

(حتی روح الأمین جبرئیل علیه السلام که این لوح و آیات قرآن را به نبی از جانب خداوند نازل میکند، وی حاجب بالاتر از نبی ختمی نیست، بلکه جبرئیل یکی از شئونات نبی ختمی است و حقایق ایشان را از مرتبه ای به مرتبه دیگر تنزّل میدهد، نه اینکه جبرئیل فوق نبی ختمی باشد).

نبی ختمی «دلیل و راهنما» به سوی خداست.


4.    پس از ذکر اوصاف یازده وصی و امامان معصوم (علیهم السلام)، در انتها در بیان وصف خاتم الأوصیاء (علیه السلام) میفرماید:

« فأَکْمَلَ ذَلِکَ بِابْنِهِ  م ح م د  رَحْمَةً لِلْعَالَمِینَ ، عَلَیْهِ کَمَالُ مُوسَى وَ بَهَاءُ عِیسَى وَ صَبْرُ أَیُّوب‏ ... ».

تمام معصومین نور واحد هستند، ولی به لحاظ نیاز مردم در ظهور کمالات و رحمت الهیه، برخی خصوصیات برای هرکدام ظهور بیشتری داشته است، لذا خصوصیّت «رَحْمَةً لِلْعَالَمِینَ» هم در «نبی ختمی» و هم در «وصی ختمی» ظهور دارد.

«رَحْمَةً لِلْعَالَمِینَ» در نبی ختمی بواسطه «تشریع اصل دین ظهور نسخه نجات بشریت»، و در وصیّ ختمی بواسطه «تحقق دین و ظهور حاکمیت توحید در زمین» می باشد.


5.    ذکر برخی اوصاف برای هرکدام از انبیاء عظام (علیهم السلام) نشان از نوع ابتلاء و احتیاج مردمان زمانشان به آن صفات ظاهر شده از ابتلائات و کمالات آن انبیاء است، که در آن اوصاف هم بعنوان «اسوه» برای نوع بشریت معرفی میشوند تا هدایتگری برای همه داشته باشند که خداوند به نبی ختمی (صل الله علیه و آله) میفرماید که اقتدا به هدایت آشکار شده در ایشان بکن : «فَبِهُداهُمُ اقْتَدِه‏» (انعام 90) [که اوصاف و زندگی انبیاء «هیئة التوحید فی الفعل‏» است که مراتب ظهور توحید در ایشان به نمایش در آمده است].


6.    تمام سنن و ابتلائات و اوصاف انبیاء (علیهم السلام) در خاتم الأوصیاء (علیه السلام) محقق است و تمام آیات الهیه به دست ایشان آشکار میشود که تمام مواریث توحیدی در اختیار ایشان است زیرا در زمان ظهور ، مردم به اندازه گستره تمام طول تاریخ بشریت نیازمند تمام مراتب هدایت و آیات توحید هستند، و شدیدترین نیاز به عالی ترین کمال در «ظهور جامع توحید در اسلام» ایجاد شده است. (نیاز بشریت به تمام مراتب و اوج قابلیت میرسد، که تمام استعدادهای بشر بواسطه ظهور امام زمان به فعلیت برسد).


7.    اگر در وارث انبیاء بودن، مثلاً میفرمایند «عصای موسی» و «خاتم سلیمان» در دست امام زمان است، بلافاصله میفرمایند: این مواریث همان کاری را برای امام زمان میکنند که برای موسی و سلیمان میکردند، نه آنکه صرف یک موزه و یادگار باشد که حضرت فقط آنها را نمایش دهد. بلکه حضرت بواسطه ظهور آیات الهی از این مواریث «شدّت هدایتگری» ایجاد میکنند، که از این آیت به آن آیت مکرراً «حجّت های الهی» در اوج خودشان تجلّی میکنند، تا «سرعت در هدایت و رشد» ایجاد شود و عقول به رشد کامل برسند، لذا از جهت هدایتگری بواسطه امام زمان (علیه السلام)  «سرعت در حرکت (سلوکی) غیر قابل تصوّر است». 


8.    وقتی میخواهد حقایق و آثار مواریث انبیاء تجلّی بکند، حتماً قبل از آن «ابتلائات سنگین انبیاء و امّت هایشان» پیش خواهد آمد که برای مردم رشد متناسب آن ایجاد شود تا پس از آن ابتلائات آماده «تجلّی نجات الهی» شوند.


9.    فتنه ها قبل از ظهور به اوج خود میرسد، تا نیاز و قابلیت پذیرش مردم به اوجش برسد، که انقطاع از غیرخدا ایجاد بشود، و مردم تنها خداوند را رافع آن شدیدترین نیاز خویش بدانند و با تمام وجودشان منتظر ظهور «نور خدا» بشوند.


10. در دوران ظهورِ امام زمان، دیگر هیچ احتمالِ جهل و نفهمیدن امکان ندارد، بلکه حجت ها برای همه مردم تمام خواهد شد، به حدّی که دیگر هیچ دلیلی برای نپذیرفتن حق نمی ماند و اگر کسی نپذیرد فقط نشان از عناد [و انکار آگاهانه] در اوست.


11.   اگر نیاز به اوجِ خود برسد، اجابت الهی در پی این «اوج نیاز» است، و این سنّت الهیست که هرگاه دعا و نیاز به اوج برسد اجابت قطعیست.


12.    هرچه نیاز شدیدتر باشد، رابطه با خداوند (رافعِ نیاز) قویتر خواهد شد، لذا «خداوند بالاترین استعداد را در شدیدترین نیاز قرار میدهد» که فرزند انسان «نیازمندترین موجود» است تا مستعدّ «خلافت الهی» و «قویترین رابطه با خدا» بشود.

 گفت آن الله تو «لبیک ماست»         آن نیاز و سوز و دردت «پیکِ ماست»


(تو در پاسخ به پیکِ ما لبیک گفتی یا الله، که سوز و نیاز و دردِ تو، پیکی از جانب ما بوده است)


لذا خداوند اگر بخواهد قومی را به خودش جذب کند، این پیک و رسولش را که نیاز و سوز و درد است به سوی آنها میفرستد که آنها را به سوی خدا بکشاند، لذا میفرماید: «فَأَخَذْناهُمْ بِالْبَأْساءِ وَ الضَّرَّاءِ لَعَلَّهُمْ یَتَضَرَّعُون‏» (الانعام 42)، که آنها را به «اوج نیاز» می اندازیم تا به سوی ما متضرّع شوند، لذا آن «نیاز» آنها را به سوی ما فرستاد.


و نیز میفرماید: «وَ لَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَیْ‏ءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِنَ الْأَمْوالِ وَ الْأَنْفُسِ وَ الثَّمَراتِ وَ بَشِّرِ الصَّابِرینَ * الَّذینَ إِذا أَصابَتْهُمْ مُصیبَةٌ قالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ راجِعُونَ (البقره 155 و 156)»، که انسان در این شدت ابتلائات و سختی ها و نیاز هاست که پاسخ نیازش را فقط از خدا می یابد که «رافعِ حقیقیِ نیاز» فقط اوست، و دیگر اعتمادش به واسطه ها و اسباب نیست و تاثیر مستقل آنها برایش رنگ میبازد، که دیگر در چنگ زدن به اسباب نمیگوید «اول خدا، دوم این»، بلکه میگوید «اول خدا، آخر هم خدا»، که «اثر حقیقی و مستقل» فقط ازآنِ خدا است، و اسباب حاجب نیستند (و اثر وابسته به خدا دارند).


13. انسان در «اوج نیازش» میفهمد که «سبب قاهر» در کار است که او فقط خداوندست، و تمام سلسله سبب ها در برابر او مندک و فانی هستند، و اصلاً خداوند این نیازهای انسان را برای رسیدن به خودش خلق کرده است، و حتّی در جزیی ترین نیاز ها هم باید با خدا رابطه داشت، نه آنکه در جزئیات به اسباب دل ببندیم و فقط در نیاز های بزرگ رو به خدا بیاوریم!!

خداوند به موسی فرمود : «حتی نمک داخل سفره ات را هم از من بخواه!»، نه آنکه در این جزئی ها با اسباب معامله کنیم و به غیر خدا امید ببندیم. و لذا در حدیث قدسی هم فرمود: «وَ عِزَّتِی وَ جَلَالِی لَأُقَطِّعَنَّ أَمَلَ کُلِّ آمِلٍ أَمَّلَ غَیْرِیبِالْإِیَاس‏»، اگر هرکسی که آرزو و امید ببندد بر غیر من، امید و آرزویش به غیر را برباد میدهم و از غیر خودم مأیوسش میکنم.


14. از جعفر آقای مجتهدی نقل میکنند، که ایشان حرکت میکرد از بیابان ها، هرچه به او می گفتند که: بالاخره یک زاد و توشه ای داشته باشید!!، میگفت: خداوند هر وعده اش را میرساند!!

اگر در عبودیّت مثل مریم سلام الله علیها باشیم، بله اگر با خدا اینطور باشیم و چنین اتّکاء و باوری به خدا داشته باشیم، خدا هر وعده اش را میرساند.

این با «مجرا بودن اسباب» منافات ندارد که اثر وابسته دارند (نه مستقل)، و این سنّت اصلی است که فقط خداوند «فاعل مطلق» است، لذا اولیاءالله فقط امید به خدا دارند، مثل ابراهیم علیه السلام که هنگام پرتاب شدن به آتش، حتی به سببیّت میکائیل و جبرائیل و اسرافیل(علیهم السلام) هم «ابراز حاجت» نکرد که «امّا الیکم فلا»، و امیدش فقط به خداوند است که میگوید: «علمه بحالی کفی عن سؤالی».

خداوند با اولیائش مطابق باور ایشان رفتار میکند، که آنها فقط همان «سببیّت قاهر» را می بینند، و البته این حال وجودیِ ایشان است (نه مثل ما به صرف حرف و لقلقه زبان)، که آنها تمام وجودشان فقط حاجت و دعا و نیاز به خداوند است، نه تکیه به هیچ غیر خدا.


«و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته»

نظرات (۳)

سلام

درستتون درد نکنه ؛ زحمت میکشید .

چرا در سایت جلسه دوم موجود نیست ؟

سپاس
پاسخ:
سلام برادر
تمام جلسات در سایت هست
جلسه دوم:

همچنین فونت مطالبی که زحمت تایپش رو میکشید خیلی کوچکه. اگر بزرگترش نکنید مجبور میشیم چند ده هزار تومنی پول عینک بدیم...!!!!

پاسخ:
سلام برادر
امتثال امر شد، و سایز تمامی پست ها بزرگتر شدند (به اندازه سایز همین پاسخ!)
ممنون از تذکر بجای شما
یاعلی

با سلام

خیلی خوشحال شدم که دروس حاج اقا رو گذاشتید رو سایت

بنظرم سرعت سایتی که فایلها رو درش آپلود میکنید، برای دانلود پایینه؛ اگر میشه عوضش کنید

پاسخ:
سلام برادر
انشاء الله که توفیق الهی رفیقِ راهمان باشد و بتوانیم در این مسیر استمرار داشته باشیم

بنا به تذکر شما بر پایین بودن سرعت سرور، کل فایلهای سابق در سرور ابری پرسرعت «پرشین گیگ» آپلود شد و از این پس فایلها را در همین سرور آپلود خواهیم کرد.

ممنون از شما
یاعلی مدد
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی